Gå til innhold

Fordele eierbrøk ved boligkjøp

Anbefalte innlegg

I samboerkontrakten bør det stå at A eier x %, B eier y %. Av det felles lån på kr. X er A ansvarlig for Y og B ansvarlig for Z. 

Enda bedre er det om dere får delt opp lånet i to, hvor dere betjener dette uavhengig av hverandre. Begge er medlåntaker for hverandre overfor banken. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I samboerkontrakten bør det stå at A eier x %, B eier y %. Av det felles lån på kr. X er A ansvarlig for Y og B ansvarlig for Z. 

Enda bedre er det om dere får delt opp lånet i to, hvor dere betjener dette uavhengig av hverandre. Begge er medlåntaker for hverandre overfor banken. 

Ja, sånn står det i dag.

Å dele lånet er vel kanskje ikkje så greit når den eine parten har høgare inntekt? Dersom lånet blir fordelt 50/50 og A står for 60% av inntekta, så kan vel ikkje B ha eit eige lån på halve lånesummen.

Eks: Lånesum på 4 mill. A har 480k i inntekt, B har 320k. Samla inntekt = 800k. A kan låne 480k*5=2.4m. B kan låne 320*5=1.6m. Dersom lånet blir fordelt 50/50 har ikkje B inntekt til å dekke så stor del av det og kunne ha som eige lån.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ts her:

Hjelp til å beregne eierbrøk.

Leiligheten kostet 5.600.000kr

23.720kr i fellesgjeld

172 pant attest

525 tinglysning skjøte

525 tinglysning obligasjon

140.593 dokumentavgift

4500 eierskifte gebyr

6300 boligkjøper forsikring ( skal denne beregnes med?)

Totalkostnad 5.776.335kr

Lån 50 / 50. EK 2 mill fra henne.

Slik jeg beregnet det ble min eierbrøk 32,5%. Rundes opp til 33%?

5.775.335kr * 0,35 = 2.021.367,25

Men da taper jeg jo de 21.367kr som overstiger hennes 2 mill EK..

Kan noen hjelpe meg å beregne riktign:)

Anonymous poster hash: dffb7...9c1

Lenke til kommentar

Det er ikkje så mykje å ikkje kunne finansiere som å bli stoppa av 5-gangers regelen til bankane, men om ein hadde delt lånet 50/50 ville ho ikkje kunne få lånet nei.

Som sagt, dere kan være medlåntakere for hverandre. Da vil ikke 5-gangeren stoppe det. 

Lenke til kommentar

Det er ikkje så mykje å ikkje kunne finansiere som å bli stoppa av 5-gangers regelen til bankane, men om ein hadde delt lånet 50/50 ville ho ikkje kunne få lånet nei.

Som sagt, dere kan være medlåntakere for hverandre. Da vil ikke 5-gangeren stoppe det. 

Okey. Kva konsekvens kan det ha at B dekker større del av lånet enn vedkomande kunne fått i lån?

Planen var å oppnå 60/40 eigarbrøk ved at B har 49% av lånet sidan kun A har EK, men det er ikkje så lurt?

Dersom eg stel denne tråden, flytt gjerne min diskusjon ut i ein eigen tråd.

Lenke til kommentar

Alt som blir gjort blir dokumentert i sambuarkontrakt. Totalt eigarforhold, medrekna EK og lån, samt fordelingen av lånet. Utgangspunktet mitt for alt er at det står i kontrakten.

Målet er å koma fram til eit oppsett som er rettferdig, fornuftig, der det er tatt høgde for kva som skjer ved brudd og alt relevant er skrive i kontrakt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...