Gå til innhold

Trondheim eller Oslo?

Anbefalte innlegg

Hei, kunne trengt litt hjelp her nå!

Skal søke høyere utdanning til høsten og vet ikke om jeg skal prioritere Oslo eller Trondheim i søknaden min. Det som er bra med Oslo er at det er "kortere" avstand hjemmefra og jeg har venner der fra før av, men har hørt bedre ting om studentmiljøet i Trondheim enn i Oslo.

Håper jeg kan få litt hjelp til å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Easy choice: Oslo. Studentmiljøet er bra uansett hvor du drar. Ikke tro på dem som mener Trondheim er så mye bedre. Trondheim er kaldere, elendig kollektivtrafikk, lite og flesteparten har slitsom dialekt. I Oslo finner du hele landet samla på et sted med mye mer forskjellige folk.

Oslo har alt du vil ha, når du vil ha det. The dream. 

Lykke til ;)

Hilsen fra vestlending som bor i Oslo og har bodd her i 5 år nå.

Endret av Krokanrull
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Trondheim! Bedre studentmiljø! Ikke tro dem som mener at studiemiljøet er bra uansett hvor du drar. Trondheim trenger ikke å være noe kaldere, relativt bra kollektivtrafikk, heller ikke en liten by. Flesteparten i Oslo har slitsom dialekt.

Trondheim har alt du vil ha, når du vil ha det. Drømmen spør du meg

Lykke til!

Hilsen Oslogutt som bor i Trondheim og har bodd her i 8 år nå.

Du stjal det jeg sa og snur det til det feile. Nice try bro. Du har studert i Oslo og Trondheim du da eller? Nei, det har du ikke. Begge byer har bra studentmiljø. Done.

Og jo, Trondheim er lenger nord, kaldere somre, dårlig kollektivtrafikk og dyrere (facts), Trondheim er lite jo . I forhold til Fjottlandsvik er det digert, men ja... Hvis du mener flesteparten i Oslo har slitsom dialekt sier du at alle i Norge har slitsom dialekt siden folk fra hele Norge bor i Oslo. Nice try, bro.

Oslo > Trondheim. Easy choice. Se for eksempel for deg at favorittbandet eller artisten kommer til Norge. Hvor har de konsert? Stemmer det. Oslo. Du skal ut å reise og vil ha de beste serverdighetene, hvilken flyplass? Stemmer. Oslo Lufthavn Gardermoen. Du bor ikke midt i sentrum, men vil likevel stikke å handle matvarer på noe som ikke er bunnpris. Hvor er det best å bo? Stemmer. Oslo. Masse butikker overalt i byen uansett hvor i Oslo du bor. Med mindre du vil ta buss for en formue i 1time i Trondheim da, som går alt for sjelden. Kan også nevne at flere busser i Oslo går døgnet rundt og med månedskort kan du benytte denne når du vil og gå på bak i bussen om det skulle passe. Helt innertier. Ingen byer i Norge kan måle seg. Som student er dette jævlig kjekt når du er ute på en snurr en torsdag, fredag eller lørdagsnatt ;)

Lykke til med valget :) Burde være *kremt* enkelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, ble vel egentlig ikke noe mer sikker. Men takker for svar uansett.

Vil bare skyte inn med et annet spørsmål; Vet noen hvordan Høgskolen i Sørøst Norge er? De har noe jeg vil studere der, men de har kanskje ikke så mye studentaktiviteter og sånn?

Lenke til kommentar

Ikkje flytt til Trondheim om du ikkje skal studere realfag. Har erfaring som student i begge byane, og landar heilt klart på Oslo, men vil du ha den evige og utruleg uinteressante "Dragvoll vs. Gløshaugen"-debatten med keitete 19åringar som er betre i matematikk enn dei er sosialt KONSTANT, så be my guest.. 

Hehe, nei men altså: kollektivtrafikken i Trondheim er krise, og sidan Dragvoll ligger utanfor byen er dette eit problem. Det Trondheim har er det store studenttilbudet om det betyr noko for deg, og det er nettopp dette som gjer at Trondheim har studentryktet det har, men Oslo har mykje av det samme om du eigentleg vil engasjere deg. Det er kanskje ikkje like tydeleg, men det er så absolutt ting du kan ta deg til med. Du har kanskje ikkje eit tilbod som hyblane på Samfundet for engasjerte sjeler her i Oslo, men akkurat det er ikkje eit argument du burde vektlegge.

Ellers har Oslo betre vær, kulare og meir varierte folk, eit vanvittig mykje betre tilbod innanfor kultur og uteliv, og etter mi erfaring er Blindern ein meir inspirerande plass enn det Dragvoll er. Om Oslo blir for nære, ville eg heller vurdert Bergen enn Trondheim. Bergen er ein grådig bra studentby, har eigentleg ikkje så mykje verre vær enn Trondheim(meir regn, men langt mindre glatt og kaldt om vinteren), og som Oslo, betre uteliv og kulturtilbod. Ikkje heng deg så veldig opp i det med studentmiljø, for erfaringsmessig er det noko ein nedprioriterer etter 1-2 år og blir meir heimehøyrande i byen og mindre student i byen. Då er det ikkje så viktig om ting er mynta på studentar eller ikkje.

Eg kan sjølvsagt tenke meg at det er kult for, veldig generalisert, realfagnerds å endeleg komme til ein plass som Gløshaugen, og finne ein drøss med likesinna å skape studentmiljø saman med, men er du ikkje ein av dei er Oslo og Bergen betre.

Alt i alt co-signer eg alt Krokanrull seier over her.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kommer til å høre uendelig mange argumenter fram og tilbake her, fordi det ikke finnes noe fasitsvar. Trondheim og Oslo er begge bra studentbyer, og har studieinstitusjoner med høy kvalitet uansett hvilket fag du velger. Så det viktigste er at du velger det du er mest gira på! Og et godt tips: gi blaffen i hva vennene dine skal gjøre, du aner ikke hvor de er om et par år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn med et annet spørsmål; Vet noen hvordan Høgskolen i Sørøst Norge er? De har noe jeg vil studere der, men de har kanskje ikke så mye studentaktiviteter og sånn?

Åj, nei da er det bare å kaste seg på havet. Her er det veldig lite som skjer. Finn deg en storby. HSN er veldig praktisk for oss som ér fra distriktet, og ønsker å studere hjemme. De som flytter hit drar hjem med depresjon og et ønske om en E18 utenfor Vestfold/Grenland. 

Endret av Akselev
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikkje flytt til Trondheim om du ikkje skal studere realfag. Har erfaring som student i begge byane, og landar heilt klart på Oslo, men vil du ha den evige og utruleg uinteressante "Dragvoll vs. Gløshaugen"-debatten med keitete 19åringar som er betre i matematikk enn dei er sosialt KONSTANT, så be my guest.. 

Hehe, nei men altså: kollektivtrafikken i Trondheim er krise, og sidan Dragvoll ligger utanfor byen er dette eit problem. Det Trondheim har er det store studenttilbudet om det betyr noko for deg, og det er nettopp dette som gjer at Trondheim har studentryktet det har, men Oslo har mykje av det samme om du eigentleg vil engasjere deg. Det er kanskje ikkje like tydeleg, men det er så absolutt ting du kan ta deg til med. Du har kanskje ikkje eit tilbod som hyblane på Samfundet for engasjerte sjeler her i Oslo, men akkurat det er ikkje eit argument du burde vektlegge.

Ellers har Oslo betre vær, kulare og meir varierte folk, eit vanvittig mykje betre tilbod innanfor kultur og uteliv, og etter mi erfaring er Blindern ein meir inspirerande plass enn det Dragvoll er. Om Oslo blir for nære, ville eg heller vurdert Bergen enn Trondheim. Bergen er ein grådig bra studentby, har eigentleg ikkje så mykje verre vær enn Trondheim(meir regn, men langt mindre glatt og kaldt om vinteren), og som Oslo, betre uteliv og kulturtilbod. Ikkje heng deg så veldig opp i det med studentmiljø, for erfaringsmessig er det noko ein nedprioriterer etter 1-2 år og blir meir heimehøyrande i byen og mindre student i byen. Då er det ikkje så viktig om ting er mynta på studentar eller ikkje.

Eg kan sjølvsagt tenke meg at det er kult for, veldig generalisert, realfagnerds å endeleg komme til ein plass som Gløshaugen, og finne ein drøss med likesinna å skape studentmiljø saman med, men er du ikkje ein av dei er Oslo og Bergen betre.

Alt i alt co-signer eg alt Krokanrull seier over her.

Ty bro. Enig i det du sier der. Bra du nevnte Dragvollgreiene. Har hørt mange som forteller om det styret der.

Trådstarter kan se for seg følgende bilde: Det er juni, du er ferdig med eksamen. Været er godt, du sitter å chiller med en pils i sola i frognerparken eller på st. hanshaugen (mange muligheter). Her kjenner du hvordan sola tar og hvordan fargen kommer. I bakgrunnen av der du sitter hører du studiefolka dine spille kubb. Noen ler, andre er småfulle og stumbler bortover plenen. Livet smiler. Etter noen øl har dere mange ULIKE valg å dra til og dere tar dette på sparket når dere skal ut. Alle er i godt humør. Det er varmt. Jentene går i trange shorts, gutta går i solbriller. Det er god stemning. På veien ned til sentrum tar dere BUSS aka 37 som går HELE DØGNET. Ja, du leste rett. Hele døgnet. GRATIS. Ikke noe nattakst og annet fjas som resten av Norge driver med, men ikke Oslo. Oslo er frihet. Oslo har alt du ønsker. Jeg kan ikke få presisert det nok. Kos deg i august når fadderuka og sola er i fullt kjør! Uansett hvem du er, passer du inn. Her er folk vant med all slags type folk. Istedenfor på Høgskolen I Sør-Øst Norge hvor du er fucked om du ikke liker den ene pubben som er der. (Satt på spissen, men du skjønner).

Good luck, chuck.  :w00t:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at studentmiljøet er betre i Trondheim, og særlig for deg som har venner og familie innanfor relativt kort avstand frå Oslo så vil studentmiljøet være betre i Trondheim (eller ein anna større studentby som ikkje er Oslo).

Dette fordi når du studerer ein plass der du har lite sosiale nettverk frå før, og du studerar saman med andre studentar som er i samme situasjon så blir du "tvunget" til å bli med på det som skjer i det lokale studentmiljøet.

Om du studerar så nært heimstaden din at du reiser heim i helgene eller får besøk heimaifrå så kjem du deg ikkje skikkelig inn i studentmiljøet, fordi dei andre studentane som aktivt prøver å skaffe seg eit sosialt nettverk kjem ikkje til å bruke tid på deg dersom du ikkje er tilgjengelig i helgene.

Kort oppsummert.

Dersom du vil ha eit godt studentmiljø og skaffe deg nye venner og kontakter så bør du flytte vekk frå det området der du bur i dag, vist ikkje vil dine gamle venner som du har skaffa deg basert på geografiske hensyn hindre deg frå å skaffe vennar som du faktisk har mykje til felles med.

Det er rett og slett langt meir sosialt når du som student i Trondheim utan venner går på Samfundet og møter andre studentar i akkurat samme situasjon, enn det er at du reiser heim for å henge med dine gamle venner.

Fordelen med å studere nært heimplassen din er at du slepp å finne nye vennar fordi du kan klare deg med dei du har. Og så er det sjølvsagt eit pluss å kunne reise heim til "mors kjøttkaker" når du er lei av pasta og ketchup.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at studentmiljøet er betre i Trondheim, og særlig for deg som har venner og familie innanfor relativt kort avstand frå Oslo så vil studentmiljøet være betre i Trondheim (eller ein anna større studentby som ikkje er Oslo).

Dette fordi når du studerer ein plass der du har lite sosiale nettverk frå før, og du studerar saman med andre studentar som er i samme situasjon så blir du "tvunget" til å bli med på det som skjer i det lokale studentmiljøet.

Om du studerar så nært heimstaden din at du reiser heim i helgene eller får besøk heimaifrå så kjem du deg ikkje skikkelig inn i studentmiljøet, fordi dei andre studentane som aktivt prøver å skaffe seg eit sosialt nettverk kjem ikkje til å bruke tid på deg dersom du ikkje er tilgjengelig i helgene.

Kort oppsummert.

Dersom du vil ha eit godt studentmiljø og skaffe deg nye venner og kontakter så bør du flytte vekk frå det området der du bur i dag, vist ikkje vil dine gamle venner som du har skaffa deg basert på geografiske hensyn hindre deg frå å skaffe vennar som du faktisk har mykje til felles med.

Det er rett og slett langt meir sosialt når du som student i Trondheim utan venner går på Samfundet og møter andre studentar i akkurat samme situasjon, enn det er at du reiser heim for å henge med dine gamle venner.

Fordelen med å studere nært heimplassen din er at du slepp å finne nye vennar fordi du kan klare deg med dei du har. Og så er det sjølvsagt eit pluss å kunne reise heim til "mors kjøttkaker" når du er lei av pasta og ketchup.

Poenget over her er at du tross alt skal bo i byen du er student i også. Og Oslo er en langt bedre by å bo i enn Trondheim for hvem som helst om du ser på tilbud, muligheter, komfort, klima, kultur, mat, hygge, whatever.

Det er det mange glemmer føler jeg, det at du nemlig skal bo stedet du er student også. Du skal ikke bare være student. Og er det en by som er vant med å ha studenter på forskjellige typer studier er det nettopp Oslo. Trondheim er greit, Oslo er bedre. Finito finale.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du vil studere medievitenskap ville jeg tatt turen til Bergen. I september åpner nye Media City hvor Universitetet får stor plass til medielinjene sine. Du får da ta i bruk moderne fasiliteter og er del av en veldig fremtidsrettet medieklynge midt i sentrum av byen.

Edit:

For å svare på siste kommentaren din så trenger du ikke å bekymre deg i det hele tatt for å ikke stifte nye bekjentskap. Studentbyene som Trondheim, Oslo og Bergen har studenter som flytter fra alle kanter av landet, og alle er i samme posisjon hvor de må bygge et nytt nettverk. Folk er dermed ekstremt åpne, og studentmiljøene er bygget opp for å gjøre det enkelt å bli inkludert.

Sannsynligvis har du funnet nye venner i løpet av fadderuken, hvis ikke er også studentorganisasjoner en flott måte å stifte nye bekjentskap.

Endret av Naiits
Lenke til kommentar

Føler alle her har ganske gode argumenter. Jeg tror mye sv grunnen til at jeg syns dette er så vanskelig er fordi jeg er så redd for å mistrives. Er ikke akkurat kjempeflink til å få meg venner.

Det løser seg skal du se. Tenk deg sånn, at de aller fleste er i samme situasjon som deg. :) Det er det minste du skal tenke på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...