Gå til innhold

Oslo/Akershus-bussene: hvorfor så strenge på billettkontroll?


Anbefalte innlegg

Først; jeg var veeeldig usikker på hvor denne tråden skulle, så jeg laster den opp her med tanke på "samfunn". Moderator får flytte den dersom de mener den passer bedre et annet sted...

 

Så til sak.

 

Jeg bor i Oslo, og tar til daglig de grønne Oslo-Akershusbussene. Like ofte tar jeg de ordinære røde bussene som kjører kun i Oslo. For sistnevnte kreves det ikke at du fremviser billetten din til sjåføren ved påstigning, og det kreves ikke at du påstiger ved frontdøren. Tvert imot virker det som om sjåførene stopper bussen slik at folk bare går inn bakdørene. Virker som om sjåførene der ikke "bryr seg" om gyldig billett. Men, i de grønne bussene kreves det at alle går på foran og alle viser billett/skanner billetten sin. Dette selv om det høljer ned regn, er snøstorm, etc. Ofte tar dette veeeldig lang tid. I dag opplevde jeg at en av de grønne sjåførene skjelte ut en del passasjerer som fant på å stige på bussen bakfra. Han rett og slett hylte til dem og forlangte at de skulle gå på foran og vise billett. Første gang jeg tok en grønn buss, opplevde jeg noe lignende; jeg hadde billett og gikk på foran, men scannet ikke billetten. Jeg satte meg. Da ble jeg tilkalt av sjåføren og han forlangte billett.

 

Hvorfor denne forskjellen på de rød og grønne bussene, er det jeg lurer på.

Jeg vet jo at det er "normalt" å stige på en buss i fronten og gå av bakveien, og at det kreves billett. Så det har jeg ikke noen problemer med. Jeg lurer bare på hvorfor det er så strengt for de grønne bussene men ikke for de rød bussene.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg også merket. TIpper svaret har å gjøre med at de grønne bussene er mer langdistanse.

 

Eller at de har mye dyrere billetter.

 

Synes uansett det er grusomt irriterende. Spesielt når vi vet at halvparten av pengene de tjener på billettene blir sløst bort på reklame og billettsalg. Halvparten av de reelle driftskostnadene kommer jo fra skatter og avgifter.

Lenke til kommentar

Opplevde det samme selv. Sjåføren sa bare hyggelig at på de grønne bussene må du vise billett foran og på de røde kan du bare gå på bak. -"De som ikke reiser så ofte utenfor Oslo er ikke klar over det", kommenterte sjåføren på en hyggelig måte. 

 

Var liksom ikke noe stress å vise billett da.

 

Gjorde de samme i Danmark en gang. Gikk på en buss midt i sentrum bak uten å ha betalt. Bussen flytta seg faen ikke en meter. Var litt flaut da jeg fant ut at alle glodde på MEG fordi sjåføren nektet å kjøre før jeg hadde gått foran og vist billett. Hørte ikke en skit og det ble litt pinlig da jeg ikke fikk det med meg før det hadde gått 20-30 sekunder. Sjåføren var også jævelig sur. Følte meg ganske dust ja

Endret av Mazeking
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De taper ganske mange millioner i året på grunn av sniking så det er helt klart en signaleffekt med å ha hyppige kontroller. 

 

Ser det med sniking og tap av inntekter. Men samtidig tenker jeg at det er jo sniking på de røde bussene også, så hvorfor ikke være like streng på sjåfør-kontroll på de rød...? Kanskje  det har noe med det Aiven skriver - langdistanse?

 

 

Dette har jeg også merket. TIpper svaret har å gjøre med at de grønne bussene er mer langdistanse.

 

Eller at de har mye dyrere billetter.

 

Synes uansett det er grusomt irriterende. Spesielt når vi vet at halvparten av pengene de tjener på billettene blir sløst bort på reklame og billettsalg. Halvparten av de reelle driftskostnadene kommer jo fra skatter og avgifter.

 

Jeg synes også at det er altfor mye reklame overalt. De skal reklamere for hver minste lille ting ved Ruter. En ting er inforeklame som at billettprisene endrer seg, byggearbeid, osv. Men å ha reklamer som "hvor skal du besøke i helgen", og lignende. er altfor drøyt, tenker jeg. Det kan de godt ha kun på internett.

 

Opplevde det samme selv. Sjåføren sa bare hyggelig at på de grønne bussene må du vise billett foran og på de røde kan du bare gå på bak. -"De som ikke reiser så ofte utenfor Oslo er ikke klar over det", kommenterte sjåføren på en hyggelig måte. 

 

Var liksom ikke noe stress å vise billett da.

 

Gjorde de samme i Danmark en gang. Gikk på en buss midt i sentrum bak uten å ha betalt. Bussen flytta seg faen ikke en meter. Var litt flaut da jeg fant ut at alle glodde på MEG fordi sjåføren nektet å kjøre før jeg hadde gått foran og vist billett. Hørte ikke en skit og det ble litt pinlig da jeg ikke fikk det med meg før det hadde gått 20-30 sekunder. Sjåføren var også jævelig sur. Følte meg ganske dust ja

Godt gjort av den første sjåføren å forklare det pent!

Men så dumt med hendelsen i Danmark da! Noen burde ha sagt ifra til deg/hjulpet deg på vei i stedet for å stirre deg ned stygt :p De kan jo ikke regne med at alle er innfødte danske som er eksperter på transportsystemet i DK. 

 

Er det ikke bilettkontroller bare på ruter (de røde) bussene da ?

Har opplevd kontroll på grønn buss også. Riktignok kun en gang, så ikke så ofte som rød buss. Den gangen på grønn buss hadde jeg satt meg ned etter å scannet billetten hos sjåføren. Da bussen skulle til å kjøre, kom det to vektere som skulle sjekke at vi hadde riktig type billett, for det kan ikke sjåføren se; han hører bare et pip for gyldig/ikke gyldig billett.

Lenke til kommentar

 

De taper ganske mange millioner i året på grunn av sniking så det er helt klart en signaleffekt med å ha hyppige kontroller. 

 

Ser det med sniking og tap av inntekter. Men samtidig tenker jeg at det er jo sniking på de røde bussene også, så hvorfor ikke være like streng på sjåfør-kontroll på de rød...? Kanskje  det har noe med det Aiven skriver - langdistanse?

 

 

Hvis sjåførene skulle kontrollert billettene til alle passasjerer på høyt trafikkerte bussruter i Oslo, ville det nok ført store forsinkelser som ville forplantet seg over hele kollektivnettet. Det er nok hovedgrunnen til at man lar folk gå av og på uten kontroll. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er som Aiven skriver.

 

Det ville blitt alt for ineffektivt om alle skulle gått på foran på bybussene (de røde) og vist billett, da folk gjerne bare skal noen få stopp, med svært mye trafikk av og på. Ettersom de går over et ganske lite område, svært hyppig, og på kryss og tvers, er det ganske lett å gjennomføre mange kontroller for forholdsvis få kontrollører. De grønne bussene derimot går mye lengre avstander, og som hovedregel har de endestasjon utenfor Oslo kommune.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svaret er enkelt; Ruter har ved flere anledninger gjort prøveforsøk på å begrense påstigning til kun fordører på de røde bybussene, og samtidig kreve visning av gyldig billett. Senest for ett år siden på linje 74, hvor det førte til massive forsinkelser masse misnøye og klager fra reisende og førerne.

 

Opplevde selv at buss 74 ble stående ved jernbanetorget i 5 minutter mens vektere blokkerte bakdørene og en etter en steg på foran. Det var endatil på en singel- og ikke leddbuss.

Det er rett og slett ikke kapasitet til å styre påstigningen slik!

 

http://www.aftenposten.no/osloby/Avslutter-eksperiment-pa-74-bussen---na-kan-passasjerene-ga-pa-bak-15521b.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor denne forskjellen på de rød og grønne bussene, er det jeg lurer på.

 

De grønne bussene er mest opptatt av å "flytte flest passasjerer" fra a til b.

 

De røde er mer opptatt av å holde ruten.

 

Et eksempel:

 

Nesoddbåten klapper til kai ved Aker brygge samtidig som trikken kjører inn på holdeplassen sin. Innen Nesoddfolket har rukket å gallopere fram til trikken har føreren klart å stenge dørene sine og kjører fra dem. Trikkens "kvalitet" måles i "å holde ruta"! Føreren ser de heseblesende Nesoddinger i speilet, men ignorerer dem!

 

Det motsatte, på Nesoddtangen, ville være utenkelig. Selv om båten er et eller to eller ti minutt forsinket, så venter bussene til alle passasjerene er i bussen. Bussen er mer opptatt av å flytte folk enn å holde ruta.

Endret av CiaroScuro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En gang for lenge, lenge siden, så fantes det ikke noe som het Ruter. Da var de røde bussene "Oslo-busser" (lokaltrafikk i Oslo), mens de grønne bussene tilhørte SL (Stor-Oslo Lokaltrafikk eller noe sånt) og var "Akershus-busser". Den gang som nå var det "fri inngang" på røde busser, og kontrollert inngang på grønne busser.

 

Opprinnelsen til dette er dels forskjellig innstilling fra kommunestyret i Oslo og fylkestinget i Akershus, som eide hhv. Oslo-bussene og Akershus-bussene, og dels at Akershusbussene ikke hadde lov til å drive "interntrafikk" i Oslo, slik at alle måtte kontrolleres slik at man sikret at alle som gikk på en grønn buss i Oslo skulle ut av fylket.

 

Det er fortsatt slik at røde busser er interntrafikk i Oslo og grønne busser er "regiontrafikk" over fylkesgrensene. Dette har fortsatt etter at de to selskapene ble slått sammen til Ruter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...