Gå til innhold

Førstegangskamera til ungdom

Anbefalte innlegg

Har en 15-åring som tar har fått interesse for foto, og jeg planlegger å kjøpe henne et kamera til bursdagen. Tror ikke det er noen vits i å begynne med veldig proffe kamera, men et nybegynnerkamera for ei som ønsker å prøve seg fram (og evnt delta på kurs). 

Er det noen som har tips til et godt nybegynnerkamera for en ungdom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisleie tenker du å ligge i og skal kameraet brukes til selfies/blogging og er video en funksjon som er viktig. Eller snakker vi om ei som tenker mer seriøst på og fotografer som en hobbyfotograf :)

Grunnen for at jeg spør er at disse forskjellige gruppene ikke trenger samme funksjoner i et kamera/ objektiv.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Prisleie tenker du å ligge i og skal kameraet brukes til selfies/blogging og er video en funksjon som er viktig. Eller snakker vi om ei som tenker mer seriøst på og fotografer som en hobbyfotograf :)

Grunnen for at jeg spør er at disse forskjellige gruppene ikke trenger samme funksjoner i et kamera/ objektiv.

Under 2000 håper jeg... :)

Ikke noen selfies og blogging nei (puh, heldigvis...)  Hun tar naturfotografi. Veldig dyktig!

Lenke til kommentar

Snakker vi om systemkamera her (altså kamera med utskiftbar optikk) eller kan et kurant kompaktkamera være mer egnet?

Til under 2000, så bør du nok lete etter enten utgående modeller på salg, eller bruktmarkedet. Begge deler kan gi deg utmerket utstyr til en rimelig penge, for utviklingen på kamerafronten går egentlig ikke så fort lenger.

Kjapt søk på prisguide.no gir meg ikke noe systemkamera med objektiv til under 2900, men det kan godt være forhandlere kjører kampanjer som ikke dukker opp der for å bli kvitt ting de har på lager.

Lenke til kommentar

Tror et avansert kompaktkamera er veien å gå i dette tilfellet. Hvis du får tak i det til rundt 2000 er en pent brukt Sony RX100 eller liknende et godt valg, da det kombinerer god bildekvalitet med en ålreit zoom og ikke minst kompakt vekt og størrelse, som gjør at man faktisk gidder å ta med seg kameraet. Det er en solid oppgradering fra selv de beste mobilkameraene. Ser det ligger en Fuji X20 til salgs til 1500 på finn, og dette vil også være en godt kjøp, og vesentlig billigere enn en RX100.

En annen vei å gå kan være en brukt speilrefleks. Da får man flere muligheter med utskiftbar optikk, men det blir vesentlig mer å drasse på. Innstegsmodellene som f.eks Nikon D3XXX og Canon XXXD ligger det ganske mange av på finn. En av grunnene til at disse støver ned i skuffer og skap og til slutt havner på finn med teksten "Lite brukt" o.l. er nok nettopp det at folk ikke gidder å drasse på det eller sette seg inn i hvordan de fungerer. Veldig mange kjøper speilrefleks i situasjoner der kompaktkamera vil være mye bedre for deres behov, tror jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...