Automaten Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Hei,Når jeg en gang blir ferdig utdannet naturviter, så blir jeg å gå ut i felt, notere observasjoner, og skrive rapporter basert på disse. For øyeblikket lærer jeg VB.NET - fordi jeg må - og det har gått opp for meg at dersom jeg lærer et programmeringsspråk skikkelig, så kan jeg potensielt automatisere det meste av rapportskrivingen, og dermed øke produktiviteten.F.eks. ønsker jeg å skrive inn noen kvantitative/kvalitative observasjoner på telefonen, som så sendes til en datamaskin, som gjør diverse analyser (kanskje må observasjonene mates inn i et stort og kompleks program), og ferdigstiller dette i en rapport, og til slutt sender den til kunde. Jeg vil at alt dette skal potensielt kunne gå av seg selv.Hvilke, og hvor mange språk bør jeg lære meg? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Et forslag er Python og HTML. HTML er for å lage en webside der du skriver inn informasjonen. Python er serveren som tar imot, analyserer og lager en rapport. 1 Lenke til kommentar
Djn Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Som Emancipate sier kan du lage en liten nettside hvor du skriver inn observasjonene dine - f.eks. i PHP eller python (da gjerne med et rammeverk som gjør det enklere, f.eks. flask). Denne vil så lagre informasjonen et sted, enten i tekstfiler eller i en database. Hvis du har tid/lyst er det i lengden enklere å ha det i en database - det er lettere å si "gi meg alt hvor dato-feltet er større enn/lik 1 januar 2017" i SQL enn å begynne å tolke filnavn/tekstfelter i en bunke tekstfiler. Du kan lage rapportene direkte i den samme koden, men hvis du vil ha litt mere analyse og visualiseringer kan det være bedre å bruke noe annet. Selv hadde jeg brukt R med RMarkdown, fordi jeg tilfeldigvis kan R (og det er et enkelt nok språk for statistikk og pene plott), men det er ingenting galt med å bruke scipy/matplotlib/pandas i python i stedet. En forsåvidt viktig detalj er hvor du skal kjøre denne koden. Hvis du skal bruke det ute på tur er det kanskje best om det fungerer fra det generelle internett. Det enkleste er å betale $5/mnd og sette opp noe hos linode/digitalocean/vultr, men da må du også lære deg litt minimal linux-administrasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå