Gå til innhold

FEATURE: – Fem grunner til at jeg hater Diablo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

I denne ukens DoubleJump-episode tar jeg et oppgjør med roten til alt ondt i dataspillutvikling de siste 20 årene – Ja, jeg prater om Diablo og nærmere bestemt Diablo 1 og 2.

 

Du kan jaggu ikke ha spilt mange spill de siste 20 årene. :p

 

Alle spill må forøvrig ikke ha en god historie, eller en historie i det hele tatt.

 

"Det var ikke vits i å forsøke å skape et interessant univers, med interessante karakterer som utvikler seg over tid. Det holdt vel med å spy ut våpen og fiender med forskjellige farger. Det er jo det folk vil ha." <- Høres ut som et spill fra Bethesda, som du helt sikkert digger. Rart det der ;)

Lenke til kommentar

Kanskje den dårligste artikkelen jeg noen gang har lest. Ikke på grunn av at jeg er spesielt glad i Diablo eller lignende H&S-spill, men på grunn av det knapt finnes et riktig eller objektivt argument i artikkelen.

 

"Spillet har ingen karakterutvikling" - jo. Utvikling betyr noe endrer seg basert på et utfallsrom.

 

"Det å ha valgfrihet over hvilke ferdigheter din karakter skal bruke for å drepe" - Tror du virkelig at dette er Diablo's/Blizzard's definisjon av rollespill?

 

--Rollespill er en lek/spill der deltakerne spiller ut roller med karaktertrekk, motiver og bakgrunner som er annerledes enn sine egne-- Synes Diablo sammenfaller helt greit etter dette.

 

"Hvorfor skal man ta seg tid til å designe gode kamper i spennende omgivelser" -gode kamper i spennende omgivelser er vell ikke et kriterium for et spill av slik sjanger? Jeg tror mange er uenig med deg der. Mange vil nok mene at diablo har gode kamper i gode nok omgivelser. Er dette er "greie" for deg så er vell Divinity eller Dark Souls mere riktig for deg.

 

"Rikt spillunivers...bruke tid på å designe ulike fiender.." - Oppfatningen av et "rikt spillunivers" er vell så subjectivt som du får det. - Diablo har mengder av ulike fiender.

 

"Hvilke motivasjoner har de, og du, for den kampen på liv og død som pågår, ustoppelig, gjennom hele spillet" - Man spiller vell ikke et H&S for et narrativ i særlig grad. Da har man muligens valgt feil type spill (noen vil nok være uenig med meg og mener da at Diablo har massevis av narrativ. Jeg er ikke helt uenig i det heller).

 

" lage våpen med historier" - Joa, finnes det og.

Men du bør kanskje lese i bok i stede for spille et H&S dersom du er ute etter et godt narrativ/god historie.

 

"Det er absolutt ingenting ved våpnene du får som tilsier om det er et skikkelig bra sverd, eller laget av en lokal smed" - Ganske enkelt ved å se på stats'ene på "utstyret" for tilsi om det er bra. - Må et skikkelig bra sverd være laget av en lokal smed? Er det viktig å vite for deg at sverdet ditt er muligens laget av en lokal smed?

 

..og slik fortsetter det..

 

Du sammenligner epler med pærer.

Det er som noen skulle sagt: "Skikkelig dølt å bruke 2 timer på å se 5-mila på ski. Drit kjedelig. De scorer jo ikke mål, er ikke offside eller noen ting.." - Nei, helt riktig, det er ikke meningen å score mål på ski. Se en fotballkamp i stedet for. Det kan muligens passe deg bedre.

Lenke til kommentar

(...)

"Spillet har ingen karakterutvikling" - jo. Utvikling betyr noe endrer seg basert på et utfallsrom.

 

"Det å ha valgfrihet over hvilke ferdigheter din karakter skal bruke for å drepe" - Tror du virkelig at dette er Diablo's/Blizzard's definisjon av rollespill?

 

--Rollespill er en lek/spill der deltakerne spiller ut roller med karaktertrekk, motiver og bakgrunner som er annerledes enn sine egne-- Synes Diablo sammenfaller helt greit etter dette.

(...)

I historieforstand er det ingen karakterutvikling, og nå viser vel skribenten at han har ett veldig historie fokus.

 

Men jeg har litt problemer med din definisjon av rollespill, jeg synes SNL sin definisjon er langt bedre beskrivelse enn det du finner på wikipedia: https://snl.no/rollespill

 

Først og fremst er det ikke en nødvendighet at man spiller en rolle som er forskjellig fra spilleren, mange rollespill har "blank personlighet" på hovedfiguren nettopp så man skal putte inn sine egne karaktertrekk, motiver og bakgrunn i hovedpersonen

Og dette med å kunne improvisere, putte noe av seg selv inn i rollen mener jeg er en av de viktigste tingene ved rollespill.

 

I ett spill som diablo har man ikke noen mulighet til å legge noe av seg selv inn i karakterene, barbar karakteren kan bli sterkere men han vil alltid ende opp med den samme "personligheten"(dumt ord å bruke men finner ikke bedre nå) som han hadde når man startet å spille.

 

Tidligere i tråden brukte jeg eventyrspill som en beskrivelse som passer diablo bedre, jeg ser nå i etterkant at det er litt uheldig da det kunne forståes som "adventure game", det var ment som 'spill satt i en eventyrverden", og det er nok det folk flest tenker på når de sier at diablo har noe felles med balders gate. De ser bare hvordan verden ser ut og ignorerer hvordan det spiller.  

Lenke til kommentar

Tidligere i tråden brukte jeg eventyrspill som en beskrivelse som passer diablo bedre, jeg ser nå i etterkant at det er litt uheldig da det kunne forståes som "adventure game", det var ment som 'spill satt i en eventyrverden", og det er nok det folk flest tenker på når de sier at diablo har noe felles med balders gate.

Du tenker kanskje på "fantasy"? Nå er jo ikke det en sjanger i spillsammenheng, men ja, Diablo har helt klart en fantasy-setting. Det og top-down perspektiv er vel omtrent det eneste det har til felles med Baldur's Gate.
Lenke til kommentar

Kanskje den dårligste artikkelen jeg noen gang har lest. Ikke på grunn av at jeg er spesielt glad i Diablo eller lignende H&S-spill, men på grunn av det knapt finnes et riktig eller objektivt argument i artikkelen.

 

Det går ikke an å være objektiv i en anmeldelse, hele poenget er at anmelderen gir sin mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Diablo er en Dungeon Crawler og ikke et rollespill.

 

Noen liker intrikate historier, men da må man ofte legge ned masse tif for å nøste opp i historiene. Som voksen gamer er det deilig med litt "hjernedød action" ala Diablo for å koble av. Det jeg dog ikke liker er denne fryktelige balanseringen av våpen og skills som skyrim i sin tid startet med.

 

I gamle rollespill og actionspill kunne man gjøre noen sinnsyke kombinasjoner av våpen og skills om man var litt kreativ. Slik er dessverre ikke mulig lengre når alt er online og blir patchet og balansert hele tiden.

 

Når det gjelder loot så er jeg tilhenger av å starte med å gi karaterene skikkelig rævva våpen og ikke for raskt få tilgang til for heftige +5 magic swords.

 

HATER også rollespill og action rpg spill som gir mulighet til å kjøpe våpen og items for hard cash.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...