Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Pensjonisttiden

OleBrumle

Anbefalte innlegg

Om godt og vel 20 år er jeg AFP pensjonist. Jeg går av når jeg er 62 år. Om jeg har råd går jeg av når jeg er 50. Jobbing er rett og slett ikke så interessant.

Det jeg ofte tenker på er hvilke grep man kan gjøre for å komme greit ut av det når man blir pensjonist.

Jeg frykter følgende:

Dobling av strøm vs  konsumprisinndeks/kjøpekraft

Dobling av matpriser vs konsumprisindeks/kjøpekraft

Dobling av eiendomsskatt vs konsumprisindeks/kjøpekraft

Rente på husgjeld er også en skummel faktor men jeg akter å være gjeldsfri når jeg blir pensjonist.

Tanken min er at om jeg er gjeldsfri så vil den reduksjonen jeg får i netto utbetalt lønn ikke være så gal med tanke på at jeg ikke lenger skal betale på lån.

Er det andre som har gode strategier for pensjonisttiden?

Du kan jo tenke på å finne en jobb som er mindre kjip. En jobb som ikke føles som en jobb, men som en meningsfull ting å bruke tiden på. Bekymringene dine knyttet til pensjonisttilværelsen er jo generelle bekymringen som gjelder alle, i hele verden uansett om de jobber, er arbeidsledig eller pensjonist. Er lite å hente på å bekymre seg om det. 

Fellesnevneren for bekymringene du lister opp er økonomi. Så spørsmålet du egentlig stiller er hvordan skal du få råd til å pensjonere deg? 

For å få god økonomi må du bruke mindre enn du tjener, kort fortalt. Gjør du dette over en lengre tid samtidig som at du vet hvordan du investerer overskuddet så får du et bedre økonomisk grunnlag for pensjonisttilværelsen. Det fins en del investeringstråder her du kan lese i: 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1764755&page=2

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1766434

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100% er også umulig. En tur på do og det var det. 

Ikke hvis du får betalt for å gå på do. 

Jeg har bearbeidet en god del stillings - instrukser og -beskrivelser, men jeg har aldri( og jeg er meget forsiktig med bruk av ordet "aldri") inkludert toalettbesøk i noen av dem!

Jeg er fullt klar over at nesten alle store ideer fødes på do,  men det er vurdert som en "fringe benefit" for arbeidsgiver. Fordi det er tillat å gå på do i arbeidstiden og ergo får man betalt for å gå på do! Hvilket er ditt argument - som jeg forsøker å motbevise...

Nå er det på tide at jeg tier stille! 

Lenke til kommentar

Jeg har bearbeidet en god del stillings - instrukser og -beskrivelser, men jeg har aldri( og jeg er meget forsiktig med bruk av ordet "aldri") inkludert toalettbesøk i noen av dem!

Jeg er fullt klar over at nesten alle store ideer fødes på do,  men det er vurdert som en "fringe benefit" for arbeidsgiver. Fordi det er tillat å gå på do i arbeidstiden og ergo får man betalt for å gå på do! Hvilket er ditt argument - som jeg forsøker å motbevise...

Hva i all verden er det du babler om?
Lenke til kommentar

Hva i all verden er det du babler om?

Det kalles forsøk på satire. Tydeligvis mislykket!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...