Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Pensjonisttiden

OleBrumle

Anbefalte innlegg

Om godt og vel 20 år er jeg AFP pensjonist. Jeg går av når jeg er 62 år. Om jeg har råd går jeg av når jeg er 50. Jobbing er rett og slett ikke så interessant.

Det jeg ofte tenker på er hvilke grep man kan gjøre for å komme greit ut av det når man blir pensjonist.

Jeg frykter følgende:

Dobling av strøm vs  konsumprisinndeks/kjøpekraft

Dobling av matpriser vs konsumprisindeks/kjøpekraft

Dobling av eiendomsskatt vs konsumprisindeks/kjøpekraft

Rente på husgjeld er også en skummel faktor men jeg akter å være gjeldsfri når jeg blir pensjonist.
Tanken min er at om jeg er gjeldsfri så vil den reduksjonen jeg får i netto utbetalt lønn ikke være så gal med tanke på at jeg ikke lenger skal betale på lån.

Er det andre som har gode strategier for pensjonisttiden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det 30 år til min tid kommer, men har begynt å tenke så smått på det.

Tenker også på det å bli gjeldfri.

Har en enebolig i dag. Kommer sikkert ikke til å bo der hele livet, men dersom jeg begrenser meg i fremtidige boligkjøp til å sikte på å være gjeldfri når jeg er pensjonist, så tenker jeg at jeg alltids kan selge boligen jeg har på daværende tidspunkt og flytte til en mindre leilighet f.eks. Boligen min vil være i fremtidens boligmarked.

Min bestemor har gjort det nylig. Solgte huset hun har bodd i siden 70-tallet, flyttet til en leilighet med alt på ett plan, gikk solid i pluss og har det romslig økonomisk og minimalt å skulle stelle og vedlikeholde.

Det høres mye bedre ut enn å betale på et restlån man innser aldri kommer til å bli innfridd før man dør.

Lenke til kommentar

Ikke glem å kose deg nå. Du lever ikke i går eller i morgen, du lever i nuet. Hvis du har spart opp og jobbet for pensjonisttiden halve livet så har du lite igjen for det hvis du dauer.

Jeg arbeider 120% ca til daglig. Hverdagen er hektisk. Jeg har sikkert 100% arbeid på hjemmefronten og med husarbeid, praktiske oppgaver osv. Det blir små glimt av pauser i hverdagen, men for det meste er det mye plikter. Jeg håper og regner med at det blir mindre styr fra høsten av. Det er planen min å få mest mulig fri til det som er gøy og artig i livet, for livet er kort og tiden er flyktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS så ut til å være noe bekymret for hvorvidt økonomien ville holde med kostnadsnivået man har i Norge. Om han syns at at det er triveligere med sludd og gråvær, enn 21 grader og sol på Kanariøyene så må han selvsagt få lov til å bli værende, selv om han muligens ikke har råd til det.

Vel, den som lever får se. Det er ikke sikkert at kostnadsnivået her er høyere enn andre steder om 20 år. Det er for det meste fint vær her i Norge, det finnes ikke dårlig vær bare dårlige klær ;)

Kanskje du skal anbefale TS å kjøpe gull som han kan grave ned i hagen :lol:

Lenke til kommentar

TS ser ut til å ha netto gjeld, ikke formue.

Han får bare håpe at Staten ikke går konkurs før han skal pensjonere seg (eller rettere sagt før han dør).

Jeg har verdi i bolig, men det er låst verdi. Man må ha et sted å bo :D

Lenke til kommentar

Han trenger ikke betale ekstra på gjelden. Det går fint an å kjøpe gull for det som er igjen av lønnen etter regninger er betalt.

At staten går konkurs er jo en ting. At vi blir atombombet tilbake til steinalderen av Israel er også en ting. At vi dør av en epidemi av episke proposjoner er en ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS så ut til å være noe bekymret for hvorvidt økonomien ville holde med kostnadsnivået man har i Norge. Om han syns at at det er triveligere med sludd og gråvær, enn 21 grader og sol på Kanariøyene så må han selvsagt få lov til å bli værende, selv om han muligens ikke har råd til det.

Vel, den som lever får se. Det er ikke sikkert at kostnadsnivået her er høyere enn andre steder om 20 år. Det er for det meste fint vær her i Norge, det finnes ikke dårlig vær bare dårlige klær ;)

For 2 år siden var det snø fra oktober - mai på Sørlandet :D hehe

Lenke til kommentar

Du kan flytte til et lavkostland hvor du får mye mer for pengene dine. Pass da på å investere pengene dine klokt fremover, for hvis du har alt investert i Norge og Norge går til helvete, så er plutselig Norge et lavkostland, og du mister denne muligheten. 

Lenke til kommentar

Har en enebolig i dag. Kommer sikkert ikke til å bo der hele livet, men dersom jeg begrenser meg i fremtidige boligkjøp til å sikte på å være gjeldfri når jeg er pensjonist, så tenker jeg at jeg alltids kan selge boligen jeg har på daværende tidspunkt og flytte til en mindre leilighet f.eks. Boligen min vil være i fremtidens boligmarked.

Du trenger da ikke være gjeldsfri for å selge boligen og leve på pengene? 

Lenke til kommentar

Ikke glem å kose deg nå. Du lever ikke i går eller i morgen, du lever i nuet. Hvis du har spart opp og jobbet for pensjonisttiden halve livet så har du lite igjen for det hvis du dauer.

Det er et godt råd. Man må sette av penger til pensjonisttilværelsen, men samtidig ikke bruke hele livet på å planlegge denne. 

Lenke til kommentar

Jeg arbeider 120% ca til daglig. Hverdagen er hektisk. Jeg har sikkert 100% arbeid på hjemmefronten og med husarbeid, praktiske oppgaver osv. Det blir små glimt av pauser i hverdagen, men for det meste er det mye plikter. Jeg håper og regner med at det blir mindre styr fra høsten av. Det er planen min å få mest mulig fri til det som er gøy og artig i livet, for livet er kort og tiden er flyktig.

Nå er det umulig å jobbe 120%. 100% er også umulig. En tur på do og det var det. Men det er OT.

Du behøver ikke bekymre deg for fremtiden. Slik du stresser - opplever du den aldri.

• Liker 1
Lenke til kommentar

100% er også umulig. En tur på do og det var det. 

Ikke hvis du får betalt for å gå på do. 

Du behøver ikke bekymre deg for fremtiden. Slik du stresser - opplever du den aldri.

LOL

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...