Gå til innhold

Regjeringen får kritikk etter å ha valgt flere hovedveier mellom øst og vest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regjeringsmedlemmene har nok hyttene på fjellet i alle disse områdene. Og ingen ønsker å få nedprioritert sin vei til hytta. Og der er nok problemet. Ingen ønsker å bygge god vei mellom Oslo og Bergen. Den strekninga flyr en jo. Det er god vei til hytta som er viktig her og det er jo godt bevist nå med dette antivalget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regjeringsmedlemmene har nok hyttene på fjellet i alle disse områdene. Og ingen ønsker å få nedprioritert sin vei til hytta. Og der er nok problemet. Ingen ønsker å bygge god vei mellom Oslo og Bergen. Den strekninga flyr en jo. Det er god vei til hytta som er viktig her og det er jo godt bevist nå med dette antivalget.

 

Jeg ser på en sånn kommentar som rent forsøpling. Kommentaren har ingen rot i virkeligheten og er bare egnet til å bryte ned tillit i samfunnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det eneste som er dokumentert er at Ketil Solvik-Olsen ikke har hytte på fjellet i disse områdene, vi vet ikke hva andre i regjeringen og deres familier og venner har.

 

Det er valgår i år, da er det dessverre vanskelig å ta avgjørelser som gjør at man kan risikere å miste velgere...

 

Hvis det er noen som har gode forklaringer som ikke involverer politiske hestehandler så venter vi spent på dem.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

absurd og tragisk at man skal kaste bort mer penger på omveier for at korrupte politikere og deres støttespillere skal få gode lokale veier . det er jo fks kjent at det er mye rike bergensere som har hytte på geilo og vi har en bergensk statsminister . rv 7 burde jo selvfølgelig vinterstenges og ekspressveien e 134 med alle sidearmer og tilleggsveier må snarest realiseres . hadde Telemark hatt sterke politikere ville ikkje omveisprosjekter som opsethomveien via lærdal og hardangerbru i feil ende av fjorden vært bygd . man kommer ikkje unna at en 4 felt høyfartsvei over Haukeli er kortest og vil nær halvere kjøretida øst / vest og betjene enormt mye flere folk enn omveiene i tynt befolkete områder . e 134 vil også avlaste e 18 ved å føre mye rogalandstrafikk over Haukeli .norsk politikk er idioti satt i system og særlig veipolitikken er ille . når vi ble en rik oljenasjon for 40 år siden burde selvfølgelig helt nye veier osv vært bygd ... vi har Europas elendigste veier og bedre av betydning ser det ikkje ut til å bli - vi satser nok også i framtida som nå på lavfartsomveier - i normale land bygges gjerne veier langs korteste trase og med fart opptil 130 . reisetida mellom de fleste viktige destinasjoner i Norge kan kuttes med ca 1/3 med rett politikk og rett veivalg i form av korte traseer og høy fart . vi trenger folkeavstemminger og reellt direktedemokrati for å rydde opp i politikken og fks velge moderne veier slik vi har god råd til - vi har tvert imot faktisk ikkje råd til å la være for samfunnet taper enormt på elendig standard i form av ulykkeskostnader , unødige transportkostnader , slitasje , tidsbruk osv . nye veier er faktisk samfunnsøkonomisk lønnsomme og dermed selvfinansierende på få år så det er faktisk bare å vedta å bygge nye veier overalt med høyfartsekspressveier som prioritet . Sjekk linken ; en milliard i uka . eiendomsspekulasjon i utlandet for en milliard i uka har vi råd til men ikkje gode veier selv om veier gir mye større samfunnsnytte og gevinst .....

Lenke til kommentar

De grønne er ute å kjøre som vanlig. Det eksisterer ikke noe egentlig alternativ til lastebilen de neste 30 årene ! Til det så går Tog prosjektene alt for sent. Hadde man klart å bli ferdig med den tog satsingen som en har lagt frem nå, og klart en tilsvarende Tog satsing mellom 2030 og 2045 for "høy-hastighet" forbedring mellom storbyene, så kanskje en kunne tatt en debatt. Det er vel ingen som egentlig tror så mye på det.

Vi må få frem nye produksjons metoder for fremføring av toglinjer, skal vi klare å bygge nye raske tog linjer mellom de store byene og et strek nordover mot Narvik.

Det finnes enkelte ting og tang under utvikling. En lavere kostnad for TBM maskiner (innkjøp og drift) betong elementer for å bygge linjer noe over bakken i terrenget kan en dag gjøre det mulig å bygge lengre strekk til en "akseptabel" pris. Da også med en akseptabel fremdrift. Vi må kunne bygge 300+ kilometer pr 10 år realistisk, for å sette i gang slike prosjekter. Vi må også kunne få +250 kilometer hastighet på togene. Først da kan vi ta en debatt med de grønne om en nasjonal tog satsing. Jeg ønsker en slik satsing absolutt velkommen, men slik fremdriften har vært de siste 25+ årene, så ser det mørkt ut. En må klare å utvikle bedre og raskere metoder FØRST.

Prosjektering og planleggings biten er kanskje noe en bør begynne med.

 

E134 fra Kongsberg til skare (like sør for Odda) bør bygges ut som en 4 felts motor vei. så kan en dele veien med en linje vest mot Haugesund/stavanger og en nordover mot Odda/Bergen.

Det er det fornuft i, da får en tung transport i et felt og person biler i et felt. En får midt deler og trafikken blir vesentlig tryggere.

Da bør en bygge en lang tunnel mellom Rødal og Edland, slik at en unngår å "løfte" veien så alt for mye over havet. Gamle veien kan da være sommeråpent for turistene, og reinsdyrene får mer skjerming. Det bør være gjennomførbart, men det vil koste. Gevinsten blir en helårs åpen vei. Det vil koste, men generasjoner etter oss vil tjene på det. Fra Røldal mot skare må en lage et løp til, og "ruste opp" det gamle løpet, så har en 4 felt helt frem mot avkjøringen mot Haugesund.

Det er ca 17 mil i luft linje, og ca 243 kilometer vei i dag. Veien kan kortes inn, men da legges den utenom Seljord og morgedal. Det bør en vurdere, hvis en skal bygge 4 felt vei. Håper virkelig at en kan begynne å bygge om noen år. Det er mye industri som vil kunne ha glede av en ny vei.

Lenke til kommentar

Galskap og ikke E16 gjennom Valdres blir stamvei Oslo-Bergen. Det er kanskje en litt lengre strekning, men den er så og si aldri vinterstengt eller stengt pga. uvær..

 

En vei skal jo betjene mer enn de 2 byene i hver ende. Det ligger langt mer industri langs E134 og nordover mot Bergen, enn fra Valdres og videre til Voss. Med en tilsvarende investering som man i sin tid gjorde på E16 (bygde verdens lengste bil tunnel) så kan også E134 bli en like god vei. Det vil nok bli langt dyrere å gjøre E16 til en 4 felts motor vei, enn E134. (som jo kan bli vesentlig kortere)

Det er nok et prosjekt som vil ta mange tiår, men det vil nok skje. (håper jeg)

Lenke til kommentar

Veldig sløv artikkel, hvor skribent ikke evner å dra fram et kart for å vise hvor disse veiene går hen. Mange kjenner veinumre på Europaveier, men man kan ikke forvente at lesere skal kunne alle disse veinumrene av forskjellig type veistandard.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Europavei_134

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Europavei_16

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Riksvei_7

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Riksvei_52

Endret av G
Lenke til kommentar

Galskap og ikke E16 gjennom Valdres blir stamvei Oslo-Bergen. Det er kanskje en litt lengre strekning, men den er så og si aldri vinterstengt eller stengt pga. uvær..

det er galskap å kjempe for å søle vekk tid og penger  omveier når behovet for gode ekspressveier er så enormt som det er . dere omveisforkjempere kommer ikkje unna de enorme fordelene på alle måter  som e 134 har i forhold til de andre veiene . e 134 vil fks betjene enormt mange flere byer , tettsteder ,  bedrifter og mennesker  enn omveiene og vil være 100 % vintersikker .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...