Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lær meg alt som er å vite om BMW - evt det mest grunnleggende.


Anbefalte innlegg

Hei. På forhånd takk. Det er sikkert ingen som har tid til dette, men jeg prøver meg allikevel. Jeg har levd mesteparten av livet med manglende interesse eller engasjement for ting. Jeg innser for å komme meg noen plass i livet, må jeg ta tak og begynne å gjøre noe. 

Og en ting som alltid da har interessert meg, eller jeg i hvert fall har vært veldig glad i, er bilkjøring. Jeg elsker å kjøre bil. Men jeg kan absolutt ingenting om bil. En dag fylte jeg til og med olje der spylervæska skulle være  :confused: . Jeg har heldivis aldri fylt feil drivstoff, men det er fordi jeg bevisst alltid har valgt bensinbiler, slik at jeg skal unngå en dyr tabbe der. Hadde jo sikkert klart å fortsette å fylle bensin om jeg kjøpte meg en diesel bil, jeg. 

 

Men hvert fall. Hvis noen gidder. Så gjerne lær meg alt det går an å vite om bil, da kanskje mer spesifikt bmw, siden det er siste bilen jeg kjøpte meg. Ønsker tross alt å ta så godt vare på min nye kjære som jeg kan. Til tross for at jeg prøver å ikke menneskeliggjøre noe som egentlig bare er en død ting. Men altså, selv om jeg aldri har vært en super bil entusiast, er akkurat det å kjøre bil, noe jeg virkelig virkelig elsker og det i  seg selv ser jeg på som en slags type egenkjærlighet. (Det er viktig å være glad i seg selv) Du bryr deg om deg selv og tingene du eier. Og nå trenger jeg kunnskap for å vise at jeg klarer å vedlikeholde noe. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg tolker innlegget ditt, så tror jeg at i første omgang det er best at du får litt hjelp når du skal kjøpe den bilen du skal ha. Slik at du ikke kjøper en bil med mye rust, med mange tekniske feil mangler og/eller generelt en bil som er lite/dårlig tatt vare på og fulgt opp.

 

At bilen har fulgt servicer viser jo i hvert fall at tidligere eiere har gjort en god del for å ta vare på bilen, men ting som stadig er i bruk vil det før eller siden enten bli aktuelt å bytte slitedeler på og en kommer jo nærmere en eller annen feil for hver eneste dag/kjøretur.

At en bil er EU-godkjent er heller ikke noe bevis på at en har kjøpt seg en problemfri bil.......

 

Pass på at du får med instruksjonsbok for den bilen du evt skal kjøpe deg, da får du i hvert fall en liten innføring i hvor de forskjellige tingene er plassert i motorrommet, slik at du ikke fyller feil væske på feil sted som du skrev at du har gjort.

 

Ellers så er det jo viktig å følge med på alle væsknivåer og ha jevnlig oljeskift på bilen, og følg opp servicer.

 

 

 

Det står mye info på nettet om generelt vedlikehold/renhold av bil, men ikke start for komplisert.

For det er kostbart med alt som blir anbefalt, og med for mye på en gang så kan det hele virke som en ganske stor og håpløs oppgave, start i det små og la det utvikle seg.

 

 

Det finnes også en del bøker (i tillegg til alt som ligger på nettet), som f.eks Haynes reparasjonshåndbok, bare pass på at du velger den rette boken for det bilmerket, den modellen og som omhandler den riktige årsmodellen du skal kjøpe deg. 

Men hvor mye av dette du føler at du har kunnskapen/muligheten/verktøy/utstyr til å gjøre selv, må du nesten avgjøre selv........ 

Lenke til kommentar

Har du mulighet så kjøp deg en bil til rundt vrakpant med noen EU feil. Så kan du følge youtube videoer og guider å fikse manglene å evt selge den igjen (å kjøpe en ny bil med andre mangler). Går noe "dritt" så har du tapt småpenger (og lært noe), ellers så går du sannsynligvis noen kroner i pluss/ evt i "null".
Må ha sted å stå og verktøy da, men det er helt klart måten jeg vil anbefale for alle som vil lære seg litt mer om bil og det å skru selv.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du tenker mest på skruing når du sier du vil lære alt?

Første bud er et bra sted å ha bilen, utendørs kan by på problemer og du kan ikke stå ute hvis været er forferdelig.

Så trenger du verktøy, som vil koste en del tusen før du har alt du trenger, men det kan handles inn litt og litt.

 

Det er en rimelig heftig jobb å lære seg å skru og fikse alt på en bil uten hjelp. Det er elektronikk, elektrisk anlegg og alt mekanisk. Bare det å lære navnet på alle delene er "hardt". Har du noen som kan hjelpe deg?

 

Som nevnt over så er det nok lurt å kjøpe en skrotbil. Hva slags bil det er har ikke sååå mye å si i starten av opplæringsfasen.

 

PS; Dette er ikke for å avskrekke deg, men du bør ha en viss peiling på hva du hopper ut i. En god mekaniker har mange år på baken for å si det slik. Det helt grunnleggende er dog "lett" og vil nok gi deg motivasjon videre :)

 

PPS; Jeg er ikke bilmekaniker, men har erfaring med generell skruing og har hjulpet til litt med bil så jeg vet hvordan det er å lære seg dette yrket :)

Lenke til kommentar

BMW (KEBABTRALLE) - også kjent som verdens dårligeste bil, og lignende. BMW er en fæl søppelpose som i hovedsak anvendes av bærumsgutter som er 18 til 20 år gamle. Et vanlig syn når man kjører en BMW er å bli forbikjørt av en egoistisk Audisjåfør, men heldigvis varer dette bare i noen sekunder. Bilene er ofte svarte for god kamuflasje om natten, eller sjakkmønstret for å utbasunere uforbeholden støtte til kongen og dronningen. Kongen støtter seg selv ved å kjøre BMW, men valgte bort sjakkmønstret siden han liker vintersport bedre enn sjakk. Tross dette er bilen hans kongeblå, ikke alpinhvit, dette for at UP skal flytte seg og gjøre honnør når han bryter trafikkreglene. Bilene kan ikke brukes lengre enn 3 måneder uten omfattende og kontinuerlig teknisk tilsyn, siden de detter fra hverandre litt hver gang man vrir om nøkkelen. BMW skrives ofte med små bokstaver for å demonstrere ydmyk anger. Mang bmwer eller bevere blir lagt ut på finn.np for en billig penge på grunn av dårlig lakk og sliter av rust type: Meget alvorlig. PASSER PÅ HØGGERI!!!!

Opphav[rediger]

BMW har sitt opphav i fantastiske forhold. Fabrikken produserte fly under krigen, på østfronten, og ble senere flyttet til München da de gode tidene opphørte. BMW har siden produsert biler på løpende bånd i påvente av en ny invasjon.

Ifølge en deutsche freunde er BMW på tysk Bayeriche Männchen Verein - Bayerske Mannsling Forening. BMW ble opprettet i de glade 30åra da røvstukere, rumpefantaster og andre fetischister gjorde opprør mot det etablerte sammfunnet i Bayern. De etablerte en egen stat på gutterommet til Kurt Eisner, bedre kjent som Die Frie Gross Syd Deutsche Republik Für Frihet und Guttekos. DFGSDRFFUG som det ble forkortett til, der de kose seg til die grosse guld medalje. Men etter at Kurts mor kastet dem på dør etter at naboene hadde klaget så erklærte da Franz (Lipp) krig mot Kurts mor. Det ble ikke godt motatt. Kurt fikk dette dette ikke uke penger mer, så han måtte selge ruuumpa si. Erich (Mühsam) fant de ut at løsningen måtte være å være en stat i staten. Jospeh G. fortalte dem at "Emigre governments must not live too long in a vacuum. Unless they have some actuality to support them, they only exist in the realm of theory". Lujo Brentano ble skremt av dette med vakuum. Han hadde nemlig blitt fortalt historien om hamsteren kiki Ernt (Toller) og Gustav (Landauer) fant da ut at dette med væpna revolusjon bare var noe dritt, m.a.o. noe for de som ikke hadde vasket seg der sola ikke skinner.

Så de gikk over til å være en forening - BMW

N.B les dette før du kjøper en BMW:

 

BMW er en farlig kjerre på 4 hjul, den kan til og med spise deg hvis du ikke passer på og skifter olje regelmessig. BMW er udødelig og kan finne på å smæsje deg hvis den finner ut at du bytter den ut med en volvo, toyota eller noe annet. BMW ruster ufattelig raskt vekk med sin dårlig fabrikk lakk.

Betydning[rediger]

Det er stor usikkerhet om hva forkortelsen faktisk står for, eller om det i det hele tatt er noen forkortelse. Forskere ved Harvard University har kommet frem til at det må være en av disse forklaringene:

Bedre merke venter

bedre med volvo

Big Money Waste

Black Mans Wagon BMW = KEBABTRALLE

Black Mans Vehicle

Bimmers Mekke Verksted

Bedre Med Volvo

Bayerske Makk Werken

Barely Moving Wreck

Break my windows

big mexican women

bær møkka vekk

Rent kulturantropologisk sett burde navnet vært KIS, som betyr Katta I Sekken. Hva den tyske oversettelsen er vet ingen, da den tyske katten forlengst er utryddet. Tyskland har imidlertid storproduksjon av søppelsekker, tyskere er nemlig sykelig opptatt av renslighet, og de fleste BMWer havner naturligvis til slutt i en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har holdt kurs på bilfragmenteringsanlegg, der folk har nektet å gå før de har fått se BMWer gå gjennom kverna. Det var et vakkert syn å bivåne de siste sekundene mens bilen kjempet for livet, men til slutt måtte gi etter, gi opp sjelen og gå over til den andre siden, som spiker.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Nå har vi fått hatt det litt moro. Jeg tror TS forventer saklige innspill også. :)

 

Moderatormelding

Og der oppgraderte jeg utspillet mitt til en moderatormelding. Alt som ikke omhandler TS sitt spørsmål går som off-topic, og vil bli fjernet.

 

Tilbakemeldinger tas på PM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...