Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forelegg, problemer ved jobb?

Nilen 22

Anbefalte innlegg

For noen år siden var jeg ute på byen en tur og ble da litt for full. Fikk beskjed om å forlate byen flere ganger uten at jeg gjorde det, dermed ble jeg satt på glattcella og fikk en bot på 6000 kr. 

Det jeg lurer på er om hvor mye dette har å si for å få jobb som fengselsbetjent, toller, brannmann osv som krever plettfri vandel ?

post-311093-0-94016400-1490033909_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Plettfri vandel" i et opptak hos feks politiet og KRUS(fengselsbetjent) betyr normalt at man ikke skal ha noe på rullebladet. Men det kan gjøres unntak om man har fått reaksjon for et mindre alvorlig forhold. Et forelegg for en liten hastighetsoverskridelse kan man velge å se bort fra. Særlig hvis hendelsen ligger tilbake i tid trenger den ikke å bety noe. Butikk-naskeri kan ses som mer alvorlig enn trafikkforseelser fordi det kan sies at det viser et forbrytersk forsett. Bot for narkotikamisbruk vil nok alltid stenge for opptak. 

Det vil ha noe å si. Men som sagt så kommer det inn søkere som har fått en reaksjon for mindre alvorlig forhold. 

Lenke til kommentar

Fengselbetjent og Brannmann bør det ikke være noe problem å bli med en slik bagatell mener jeg, har bekjente med tykkere rulleblad som er brannmann iallefall.. Fengselsbetjent trenger ikke å ha plettfri vandelsatest, da jeg kjenner også en der som har vært på fylla noen ganger og gjort dumme ting..  Tollere vet jeg ikke noe om derimot..

Lenke til kommentar

Det er ikkje eit krav om plettfri vandel for å bli fengselsbetjent, toller eller brannmann. Kravet er godkjent vandel, noke som betyr arbeidsgiver kan utvise skjønn på om arbeidssøkaren er skikka til jobben eller ikkje.

Det er sjølvsagt ikkje ønskelig at arbeidssøkaren har ting på rullebladet, men der ein voldsdom på fyllekrangling kan sette ein stoppar for karrieren som dørvakt som lett kommer i konfliktsituasjoner så kan det være uproblematisk for ein brannmann. Og omvendt så kan dom på råkjøyring være uproblematisk for ein vekter, men heilt uaktuelt for ein brannmann som skal kjøyre tunge kjøyretøy i stressa situasjonar.

I ditt tilfelle så har du fått ei bot, som er ein straffereaksjon etter politilovens § 5. Dette har en øvre strafferamme på 3 måneders fengsel. Bot blei gitt for 2 år og 8 måendar sida. Tar utgangspunkt i at du var over 18 år når dette skjedde.

På ordinær politiattest så vil ikke dette føres opp fordi øvre strafferamme er under 6 måneders fengsel.

På uttømmande politiattest så blir denne bota oppført. Hadde det vært ett forenklet forelegg så hadde det heller ikke vært med på den uttømmende politiattesten. 

For å jobbe som fengselsbetjent eller vekter så er det hjemmel for å kreve uttømmande politiattest, der vil denne boten komme opp slik at det blir opp til arbeidsgiver å vurdere om du kan få jobben eller ikke.

For å jobbe som brannmann så er det bare hjemmel til å kreve ordinær politiattest, og der vil ikkje denne bota bli tatt med og du får då ein blank politiattest som du kan legge fram for arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...