Gå til innhold

[Løst] Akvarium - Åler som bor i pumpa

Anbefalte innlegg

Jentungen i huset fikk seg ett akvarium for et halvt års tid siden, det er ett 55liters akvarium hvor vi hadde 5 fisker av ett slag jeg ikke helt vet hva er, og så har vi nå 5 algespisere (3 sorte maller og 2 litt mindre som ikke suger seg fast, men ser ut ut til å konstant gå å spise fra bunnen)

Problemet vi har er derimot de 3 ålene som vi hovedsaklig kjøpte inn for å snu sanden i bunn, slik at den blir litt finere.. Noe de aldri gjør, gjemmer seg bare i pumpa og kommer frem bare når det er mat og få... Og det er også ett helvette når jeg skal rengjøre pumpa og filteret, i gjevne mellomrom, første gangen var jeg ikke helt forberedt på at de skulle være der inne, så alle tre havnet i sluken på vasken, men overlevde :p

Nå prøver vi å rengjøre pumpa litt oftere, og bruker en bøtte for å passe på at de kommer seg tilbake til akvariet igjen..

Men er det noen andre som har erfaring med dette? Er det normalt for åler å bosette seg i pumpa, og hva kan man egentlig gjøre for å ungå dette? Må jeg kjøpe inn annen type pumpe hvor de ikke har mulighet til å svømme inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint sted det der :)

Har du testa å dekke til "huset", en bit myggnetting er vel bra nok?

PS; Hadde vært fint med et bilde av de sleipe ålene også :)

Har vurdert netting og noe av det der, men lurer på om det kan bli litt for dårlig effekt ut av pumpa, den er noe underdimensjonert for 55Liter allerede..

Men her har du bilde av en av de sleipe ålene som ligger under pumpa..

eQPFE7D.jpg

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

hadde en pumpe som hang vertikalt på glassveggen med sugekopper... mine khulii åler (samme som du har) gikk ofte i filteret etter gitteret som dekker vanninntaket gikk i stykker... var kvitt problemet etter jeg trakk en sokk over hele filteret.

khulii åler er veldig gøy å se, men er sjeldent synlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...