Gå til innhold

Starte en app på en mobil telefon med en powerpoint presentasjon som kjøres på mobilen

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp med en powerpoint presentasjon jeg skal utføre på mobilen.

Når presentasjonen kjøres på mobilen, vil jeg at mobilens kart-app skal åpnes når jeg trykker på et objekt.

For å få til dette må jeg lage noe av presentasjonen i powerpoint-appen som jeg har på min Andriod mobil.

Men her kommer problemet:

Når jeg legger til et objekt og jeg skal skape en kobling til kart-appen får jeg kun mulighet til å sette inn en adresse, f.eks til en nettside. Jeg får ikke tilgang til å starte en app/program. Dette valget har man når man lager en presentasjonen på en PC/mac.

Noen forslag til løsning?

Har f.eks hver app i en mobil en unik adresse som det er mulig å finne, og som jeg da kan lime inn i adressefeltet til koblingen?

Endret av Rune123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med Android er det ihvertfall enkelt å lenke til google maps. Du må vel velge om du skal åpne slike lenker i nettleser eller kartappen første gang du prøver. Prøv å åpne denne lenka på mobilen din:

https://www.google.no/maps/@59.9143965,10.7344638,18.5z?hl=no

Hei, takk for svar. Jeg trenger å åpne appen direkte fra mobilen, ikke gå innom en nettside :-(

Kanskje du kan prøve å klikke på linken med telefonen din og se hva som skjer  :-)

Lenke til kommentar

Med Android er det ihvertfall enkelt å lenke til google maps. Du må vel velge om du skal åpne slike lenker i nettleser eller kartappen første gang du prøver. Prøv å åpne denne lenka på mobilen din:

https://www.google.no/maps/@59.9143965,10.7344638,18.5z?hl=no

Hei, takk for svar. Jeg trenger å åpne appen direkte fra mobilen, ikke gå innom en nettside :-(

Kanskje du kan prøve å klikke på linken med telefonen din og se hva som skjer  :-)

Har gjort det, og det var en fin løsing. Men jeg trenger også å komme til hvilken som helst annen app, også f.eks kamera-appen. :-)

Lenke til kommentar

Har gjort det, og det var en fin løsing. Men jeg trenger også å komme til hvilken som helst annen app, også f.eks kamera-appen. :-)

Så ikke det, det blir vel vanskeligere ja. Har ikke hørt om det før og google gir meg ingenting. 

Det finnes en app som heter tasker som lar deg gjøre alt mulig rart, men det brukes mer til å f.eks starte spotify og justere volum når man plugger inn et headset. 

Lenke til kommentar

Så ikke det, det blir vel vanskeligere ja. Har ikke hørt om det før og google gir meg ingenting. 

Det finnes en app som heter tasker som lar deg gjøre alt mulig rart, men det brukes mer til å f.eks starte spotify og justere volum når man plugger inn et headset. 

Ja, det står at powerpoints android app skal kunne gjøre alt som som man kan gjøre med en desktop versjon, men det ser ut som denne muligheten mangler. Skulle tro det var en smal sak å åpne en app via en mobilpresentasjon, det burde jo kun være snakk om en snarvei-løsning.

Lenke til kommentar

Ja, dette var rart. Testet med google slides også og finner ingen mulighet for dette.

Eneste mulighet ser ut til å være å åpne det du trenger manuelt. 

Kanskje noen andre vet mer men disse appene så veldig enkle ut i forhold til desktop versjonen.

Lenke til kommentar

Ja, dette var rart. Testet med google slides også og finner ingen mulighet for dette.

Eneste mulighet ser ut til å være å åpne det du trenger manuelt. 

Kanskje noen andre vet mer men disse appene så veldig enkle ut i forhold til desktop versjonen.

Enig. Nedtur. Trenger denne løsningen :-(

Lenke til kommentar

Sjekk ut Android deep linking og intent filters.

Hei fudun, takk for innspill.

Jeg tror jeg ville skjønt mer kinesisk enn hva jeg skjønte når jeg så på noen youtubevideoer om det du nevner.

Men sier du at om jeg forstår dette med Android deep.... så vil jeg ha mulighet til å kunne åpne kameraappen på min mobiltelefon direkte fra en hyperkobling i en powerpointpresentasjon som jeg kjører på mobiltelefonen?

Endret av Rune123
Lenke til kommentar

Det ser ut til at det må mer enn bare en hyperkobling til - du må bruke xml-kode som du ser, og det er nok ikke alle apper du får startet sånn, men kamera og annen standardfunksjonalitet skal gå greit. Powerpoint er nok ikke det optimale verktøyet, men det vil nok kunne la seg gjøre om du lenker til en html-side med den aktuelle koden. Aldri vært borti dette selv, gjorde bare et raskt søk på det.

Lenke til kommentar

Har ikke helt skjønt hvorfor du skal ha dette da. Skal du kjøre en presentasjon, eller skal du dele powerpointen til noen som skal bruke den til en spesifikk oppgave?

Stemmer, jeg skal kjøre en powerpoint-presentasjon/demo. Underveis i presentasjonen trenger jeg å starte kamera-appen direkte fra presentasjonen. Presentasjonen skal kjøres på en mobiltelefon.

Skjønner ikke dette med å linke til en html-side for å starte kamera-appen på telefonen dessverre. 

Lenke til kommentar

Hvorfor må appen startes direkte fra presentasjonen - kan du ikke bare hoppe til kamera på en annen måte?

Presentasjonen skal fremstå som en app. En av funksjonene appen skal ha er å starte ett eller flere program, f.eks kamera-appen. 

Lenke til kommentar

Noe som kan hjelpe til? Følger denne tråden jeg, kan ha nytte for dette selv.

Hei. Det der var i nærheten, men likevel ikke det jeg trenger. Når jeg klikker på et objekt i presentasjonen som f.eks sier: start kamera, da skal kamera-appen i telefonen starte og powerpointpresentasjonen skal ligge i bakgrunnen til jeg avslutter kamera. 

Lenke til kommentar

Om du får tak i noen NFC tags så kan du bruke NFC Tool og NFC Tasks til å programmere brikkene, fungerer veldig bra om det er en løsning som fungerer for deg.

Da kan du ha NFC aktivert og føre mobilen over de forskjellige NFC-brikkene når du skal starte en app.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wakdev.wdnfc

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wakdev.nfctasks

Lenke til kommentar

Om du får tak i noen NFC tags så kan du bruke NFC Tool og NFC Tasks til å programmere brikkene, fungerer veldig bra om det er en løsning som fungerer for deg.

Da kan du ha NFC aktivert og føre mobilen over de forskjellige NFC-brikkene når du skal starte en app.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wakdev.wdnfc

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wakdev.nfctasks

Mulig at dette kan fungere. Kjip løsning i denne sammenhengen men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...