Gå til innhold

USA-rederi bestiller cruiseskip med X-bow-design i Kina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er trist industrien vår er priset ut og grøftekjørt så vi ikkje kan fks bygge skip lenger ... baugdesignet er lite pent men gir jo mindre motstand i grov sjø da båten ved bølgehøyder over ca ti tolv meter vil gå mer gjennom bølgene som en torpedo i stedet for å butte imot og løfte seg mye som andre gamle båter . at skroget vil få mye overvann er teknisk utfordrende og det blir moro å se denne i skikkelig uvær ....

Lenke til kommentar

"Baugformen gjør at det blir mindre stamping og skipet glir lettere gjennom bølgene. Det betyr bedre komfort for passasjerer og mannskap."

 

For enda bedre komfort for begge grupper burde skipet utstyres med elektriske motorer, batteri og/eller Hydrogen.

 

El motorer går nok bra. Batteri er vanskelig med tanke på ladestasjoner i arktis. Hydrogen er vel litt frem i tid. Gassdrift er mulig men også her vil rekkevidde bli et problem. 5000nm rekkevidde har vel noen skip i dag. Husk at skipet trenger mye energi til oppvarming og varmtvann.

 

I slike strøk bør man kun kjøre diesel og det burde ha verk krav om både scr og partikkelfilter på båter som oppererer i slike farvann. Ved å bruke gass slipper man nox og partikler samt at det ikke lekker ut tonnevis med olje ved havari.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...