sofiepett Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Jeg har blitt "eier" (delvis ansvarlig for) en bil som samboeren min kjøpte som en rimelig nr. 2 bil for snart to år siden. Dette er min første bil og jeg er relativt grønn på bil, så "bear with me". Det er en Citröen Berlingo 2003 modell (bensin, manuell girkasse) og siden den er en del år så er det jo en del som begynner å skrante. Bilen har begynt å pipe nå nylig når jeg svinger (rattutslag) og samboeren har gitt den diagnosen "dårlig servo, lite servoolje". Han fylte olje i fjor sommer, da på verksted ifbm noen andre ting som måtte repareres. Jeg tenker dette er noe som kan fikses enkelt, og jeg tenker å gjøre det selv da jeg har blitt "eier" av bilen (jeg bruker den til å kjøre noen få km daglig). Broren min har sett i motorrommet tidligere og har bemerket at bilen "svetter" så er nok mulig at servoen ikke er tett. Har googlet litt og funnet både servoolje og oljetetningsvæske på biltema, men er usikker på om jeg trenger noe mer for å fylle på olje. Samboeren snakket om at man kanskje måtte ha noe spesialverktøy. Noen som kjenner til om en Berlingo av denne årsmodellen trenger noe ekstra verktøy for å fylle på? Evt. andre tips mtp. hvordan jeg kan tette lekkasje uten å måtte bruke flerfoldige tusen på verksted og deler? Har veldig lyst til å "prøve meg"/"gjøre ting selv" da jeg ikke har satt av penger til bruk av verksted i budsjettet akkurat nå. Satser på at det ikke er rocket science å få til dette selv *krysser fingrene*. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 (endret) Du kan begynne med å vaske rent det du finner av søl, med feks avfetting. Da er det lettere å se hvor lekkasjen kommer ifra Edit: Det første du gjør er selvfølgelig å fylle servoolje, om det er for lite. Hvis bilen har gått siden i fjor sommer uten påfylling så bruker den ikke nok til at jeg hadde giddet å gjort noe med det... Endret 21. mars 2017 av daruu Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Pipe? Utslitt drivreim kan pipe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå