Gå til innhold

Rapport: Norge er kåret til verdens lykkeligste land

30 stemmer

1. 1. Fortjener Norge å bli kåret til verdens lykkeligste land?

• Ja
      10
    • Nei
      15
    • Ingen formening
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner du til noen kjennetegn i antikkens hellas (Athen) som man har i f.eks. det norske "demokratiet"?

Ja, naturlig nok ettersom vi alle er enige om at dette var den spede start til det som har utviklet seg til dagens moderne demokrati. 

Du tror på evolusjon du syntes jeg å huske? ;)

Lenke til kommentar

Wikipedia er ingen troverdig kilde medmindre den viser til andre kilder som støtter opp om deres påstander, og inklusive i disse tilfeller kun til den grad disse kildene i seg selv er troverdige. I dette tilfellet, peker wikipedia på ikke-eksisterende artikler i Encyclopedia Britanica, hvilket medfører at dette kun er tomme påstander.

Jeg antok at dette ville komme. I utgangspunktet støtter jeg ditt krav om at man skal kildebegrunne påstander, men om pre-historien må man dessverre stort sett ty til spekulasjoner. 

Jeg finner det svært sannsynlig at det fantes en myriade av ulike styringsformer i disse stammesamfunnene, og at noen av disse styringsformene ville ha trekk som ligner på demokratiet. Er det en ting historien har lært oss er det at det er veldig lite som bare oppstår plutselig og av seg selv.

Lenke til kommentar

Wikipedia er ingen troverdig kilde medmindre den viser til andre kilder som støtter opp om deres påstander, og inklusive i disse tilfeller kun til den grad disse kildene i seg selv er troverdige. I dette tilfellet, peker wikipedia på ikke-eksisterende artikler i Encyclopedia Britanica, hvilket medfører at dette kun er tomme påstander.

Jeg antok at dette ville komme. I utgangspunktet støtter jeg ditt krav om at man skal kildebegrunne påstander, men om pre-historien må man dessverre stort sett ty til spekulasjoner. 

Spekulasjoner er fors[vidt greit, så lenge man ikke later som at det ikke dreier seg om spekulasjoner.

Jeg finner det svært sannsynlig at det fantes en myriade av ulike styringsformer i disse stammesamfunnene, og at noen av disse styringsformene ville ha trekk som ligner på demokratiet. Er det en ting historien har lært oss er det at det er veldig lite som bare oppstår plutselig og av seg selv.

Joda, vi har en lang tradisjon med slaveri som ikke skiller seg vesentlig fra hva man idag kaller demokrati. ;)
Lenke til kommentar

Norge er et bra land til tross for krisemaksimering og sutring på forum. Om det er "verden beste", er vanskelig å vurdere, det kan sikkert diskuteres avhengig av hvordan man måler, men godt over snittet er nok riktig

AtW

Hva mener du om de tingene de vurderer utifra i kåringen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...