GOAXT8WU Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Tipper den dårligste DNB-ansatte er omtrent 10 ganger dyktigere enn de som poster "morsomheter" anonymt på et forum. Hva vet du om det? Forresten så tilsier det at du er 10 ganger dummere enn DNB-folka også for å si at DNB-folka er 10 ganger dyktigere er latterlig dumt. Uansett så burde DNB-folka tydeligvis vært enda dyktigere for dette er ikke akseptabelt. Den slår vel tilbake på deg selv, gjør det ikke? Hva vet du om hva den enkelte IT-ansatte gjør? Det er så vidt meg bekjent akkurat de samme som sitter der etter at EVRY ble byttet ut. Jeg prøvde ikke å være morsom så jeg er tydeligvis på lik linje som de i DNB skal jeg følge logikken din. Hva vet du om hva den enkelte IT-ansatte gjør? Uansett dyktighetsnivå hos de ansatte så er dette uakseptabelt. Om de ansatte er Einstein ganger 5 eller Løsemiddelskadede Geir delt på 8 er irrelevant. Poenget: Han gode har blitt outsourcet til en like "god" i India. Poenget er at han i India har sikkert 10 andre jobber som han kan få. Men Dnb kjøpte "firma" - ikke person. Og de valgte "pris". Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 (endret) Poenget til RattleBattle var jo nettopp at de som sitter er dyktige og en dyktig medarbeider er ikke en som ikke klarer å fokusere og gjøre jobben skikkelig fordi han har 10 andre jobber. Så det var ironisk ment av RB at de som tar seg av DNB's systemer er dyktige? Endret 20. mars 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
Polle_2 Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Over flere år nå har DnB sine flinkeste ansatte forsvunnet en etter en. De har fått beskjed om at de ikke var ønsket og etterhvert har de blitt erstattet med en haug med Indere. Noen Indere er flinke men de fleste helt elendig. Tunge smertefulle prosesser og siloer har erstattet smidige ansatte som var fokusert på å løse problemer. Det triste er at det ikke har vært mangel på advarsler fra de på gulvet, mellomledere og avdelingsledere. Beskjeden tilbake fra Fiksdahl og co er at enten er du med på det valget som er tatt om å offshore, eller så slutter du. Hele DnB er nå dysfunksjonelt og de har en ledelse som er 100% inkompetent med tanke på å bygge ett IT selskap. Styret må nå se å få avsatt disse personene og redde det som er igjen av DnB før det blir forsent. Den tekniske gjelden er nå helt opp till ripen av båten og det er bare ett tidsspørsmpl før det renner over. 8 Lenke til kommentar
G Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Jepp. Tenk om det ikke gikk an å betale på f.eks. Komplett fordi systemet ikke fungerte halvparten av tiden, hadde tatt seg ut. Kunder gidder ikke masse tull med en tjeneste som skal funke typ 98% av tiden (2% vedlikeholdstid) så dette kan DNB tape stort på. Åpne for bitcoins, problem solved? Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 I USA har de begynt med insourcing for lengst, dette blir kanskje oppvåkninga her på berget? Vi bruker jo å ligge 10 år bak trenden i USA. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Herlig å få feilmelding når man står i kø på butikken og må overføre penger til brukskonto.Slapp av. DNB beklager ulempen det har medført, så ingen fare. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Jeg har sans for at alle de som er teknisk involvert i et system setter seg i samme rom og snakker på et språk folk forstår. Å dele opp et komplekst system i mange delsystemer med ansvar spredd rundt i alle verdenshjørner er en oppskrift på gedigen overhead og manglende evne og vilje til å få til endringer. Og når det oppstår problemer som dette er man i deep shit. 1 Lenke til kommentar
agnosticdiagnostic Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Over flere år nå har DnB sine flinkeste ansatte forsvunnet en etter en. De har fått beskjed om at de ikke var ønsket og etterhvert har de blitt erstattet med en haug med Indere. Noen Indere er flinke men de fleste helt elendig. Tunge smertefulle prosesser og siloer har erstattet smidige ansatte som var fokusert på å løse problemer. Det triste er at det ikke har vært mangel på advarsler fra de på gulvet, mellomledere og avdelingsledere. Beskjeden tilbake fra Fiksdahl og co er at enten er du med på det valget som er tatt om å offshore, eller så slutter du. Hele DnB er nå dysfunksjonelt og de har en ledelse som er 100% inkompetent med tanke på å bygge ett IT selskap. Styret må nå se å få avsatt disse personene og redde det som er igjen av DnB før det blir forsent. Den tekniske gjelden er nå helt opp till ripen av båten og det er bare ett tidsspørsmpl før det renner over. Er nok litt tungt for frøken Fiksdal å svelge at hun har brent av rundt 1 milliard på dette... Forøvrig skrøt hun av at Inderne var flinkere til å løse feil... 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Sliter dem med å videresende penger og mon tro? Betalte årsavgift på bilen fredags ettermiddag, men står fortsatt som "reservert transaksjon" Går vel kanskje noen dager etter forfall før man pådrar seg ekstra-gebyr pga. sen betaling, men tror jeg skal holde et øye på det i tilfelle er mer tull i systemet. 1 Lenke til kommentar
oppat Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 En av to muligheter: - Ekstrem inkompetanse - Utpressing Jeg anser utpressing som den mest sannsynlige årsaken. Når det er kjemisk fritt for teknologer i ledelsen kan vi anta at denne typen problemer ikke kan fikses i den eksisterende organisasjonen. Når en bedrit som DNB blir p0wned gang på gang uten at de engang skaffer seg teknisk kompetanse i ledelsen så tyder det på at bankmarkedet i Norge er fullstendig dysfunksjonelt med noen få gribber som driver med privat skattlegging av innbyggerne. Viser det seg at vi har datainnbrudd i DNB så må det bli en nasjonal prioritet at DNB blir slått konkurs. Lenke til kommentar
0QY4EK2X Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Mulig noe at denne er litt utdatert, men kjenner jeg DnB rett så tror jeg mye fremdeles stemmer. DnB er ikke rigget for å å dette til med den nåværende ledelsen. DnB er en tungrodd greie med toppledelse som etter min mening som sikkert forstår seg på bank men ikke har tatt innover seg at de faktisk er en teknologibedrift eller vet hvordan disse skal ledes. DnB sine utviklere blir redusert til barnevakter som skal kontrollere/rette arbeidet som blir utført i India, stillinger til denne jobben blir ofte utlyst som "IT-arkitekter". Det er ingen problemer med å sette ut utvikling til India (outsourcing er en suksesshistorie har ledelsen bestemt), prosjekter feiler helt klart fordi spesifikasjonene er for dårlige. Så du ender å skrive spesifikasjoner som er så detaljerte at det hadde vært enklere å gjøre det selv. Indiske "resurser" kjøres hardt, DnB bryr seg ikke veldig om hvor mange timer det jobbes dette er underleverandøren sitt ansvar. Tror de er veldig fornøyd med at slik saker blåser fort over i media. Folk med bank/foretningsforståelse må jobbe ganske hardt for å få sine ideer ut i verden og tiden det tar fra den blir godkjent av ledelse, spesifisert, utviklet, testet, utviklet igjen, godkjent igjen, testet igjen, lagt på is litt, testet igjen osv.. så har det gått vinter og vår og kanskje vinter og vår igjen. Lettere å ikke begynne på det. "Nye" verktøy (som ofte er en bransjestandard) er ett mareritt å få introdusert, så det er ikke noe poeng å prøve en gang. Feil i tolereres ikke og såkalte "nødreleaser" resulterte i avdelingsbøter i hundretusen kroner klassen. Du har folk bruker mye av tiden sin på å finne ut hvordan feil kan legges på andre avdelinger og eksterne aktører (de "sparer" inn lønnen sin ganske så fort). Frykten for å gjøre feil er større enn lysten å få noe nytt ut til kundene. Enkleste måte å unngå feil i ett system er å ha ett system som ikke er i bevegelse. Om det er lurt i ett samfunn og marked som er i bevegelse er jeg uskikker på. Driften er satt vekk og systemet "eies" av indisk driftsselskap. Når feil oppdages må det fylles ut ett/flere skjema som bør være 100% riktig ellers så havner det i en eller annen slags skjema limbo. Indiske selskaper belønnes for raske responstider så selv de enkleste ting resulterer alltid i en "Vi trenger mer informasjon" e-post. Du får ikke direkte tilgang til noe i systemet (fordi driftsleverandøren eier systemet) så du fylle ut ett skjema for å få oversendt logger og andre ting for å finne ut hva som skjer. Alle som har gitt besteforeldre IT help over telefon vet hvordan dette fungerer. Deployments er veldig mye som å lempe kode over muren, krysse fingrene og håpe på det beste. DnB MoveIT er en suksess historie, det har ledelsen bestem. Lykke til DnB, jeg ser frem til ett samfunn med digital valuta med Vipps som enehersker. Gleder meg til å vente på en bensinstasjon i gokk i noen dager mens dere sendere noen tusen skjemaer tur-retur India for å finne en ut av en eller annen triviell feil. Heldigvis føler jeg meg ganske trygg på at jeg ikke kjøper bensin eller bruker Vipps eller noe annet DnB greier i 2025. 5 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 (endret) Hvis man skulle bytte bank fra DnB, hvilken burde man da velge mht. gode IT systemer, helst i Norge? En sparebank? Noen med mye linux? Endret 20. mars 2017 av linux-fan Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Hvis man skulle bytte bank fra DnB, hvilken burde man da velge mht. gode IT systemer, helst i Norge? En sparebank? Noen med mye linux? Hva betyr mye Linux? Hvis du tenker på drift av servere er vel så og si alt Linux og Unix. Hvis du tenker på om det er kompatibelt med Linux desktop, så tror jeg ikke det har så mye å si lenger. BankID bruker html5 + javascript og ikke lenger Java og de fleste banker har mulighet for BankID på mobil. Jeg er fornøyd med Skandiabanken. De er bankenes "Rema (før de begynte med Æ og lokketilbud)", med like betingelser for alle. Dersom du er under 35, vet jeg at Sparebank1 kjører noe av de samme tilbudene som DNB gjør. 1 Lenke til kommentar
DBS Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Jeg savner at DnB publiserer dyptgående hendelsesrapporter, som viser en komplett tidslinje med når problemet oppstod, hvordan de oppdaget problemet, hvordan de rettet problemet, og hvilke tiltak de har gjort for å hindre at dette skal skje igjen. Dette forventer jeg av en tjenesteleverandør. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 DnB er ikke rigget for å å dette til med den nåværende ledelsen. DnB er en tungrodd greie med toppledelse som etter min mening som sikkert forstår seg på bank men ikke har tatt innover seg at de faktisk er en teknologibedrift eller vet hvordan disse skal ledes. Det er jo nettopp det de ikke gjør. Hvis de hadde forstått seg på bankvirksomhet så hadde de visst hva dagens behov er. Det er mer riktig å si at de sikkert forstår seg på gårsdagen. Hvis matte er 1+1=2 og kan det så kan man ikke matte lenger når 1+1=3, jepp idiotisk eksempel Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 DnB er ikke rigget for å å dette til med den nåværende ledelsen. DnB er en tungrodd greie med toppledelse som etter min mening som sikkert forstår seg på bank men ikke har tatt innover seg at de faktisk er en teknologibedrift eller vet hvordan disse skal ledes. Det er jo nettopp det de ikke gjør. Hvis de hadde forstått seg på bankvirksomhet så hadde de visst hva dagens behov er. Det er mer riktig å si at de sikkert forstår seg på gårsdagen. Hvis matte er 1+1=2 og kan det så kan man ikke matte lenger når 1+1=3, jepp idiotisk eksempel Som Niclas Rønning skrev i en blogg en gang: "Synd at de som er best til å styre dette landet allerede er opptatt med å kjøre drosje". Lenke til kommentar
0QY4EK2X Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 DnB er ikke rigget for å å dette til med den nåværende ledelsen. DnB er en tungrodd greie med toppledelse som etter min mening som sikkert forstår seg på bank men ikke har tatt innover seg at de faktisk er en teknologibedrift eller vet hvordan disse skal ledes. Det er jo nettopp det de ikke gjør. Hvis de hadde forstått seg på bankvirksomhet så hadde de visst hva dagens behov er. Det er mer riktig å si at de sikkert forstår seg på gårsdagen. Hvis matte er 1+1=2 og kan det så kan man ikke matte lenger når 1+1=3, jepp idiotisk eksempel Bankvirksomhet er i bunn og grunn ganske enkel greie, penger går inn, penger går ut og endel blir igjen i banken som takk for hjelpen. Grunnen til at vi lar banker tjene milliarder årlig er at de fungerer som tredjepart som vi stoler på til å holde styr på pengene våre. Stadige problemer med driftssikkerheten undergraver denne tilliten ikke bare til DnB men til banker generelt. Dette baner veien for ett par ting som jeg tror kommer til å skje veldig snart. Teknologi der tillit er bygget inn som en del av en løsningen som blockchain. Dette lar ukjente parter ha tillit til hverandre over internett uten behovet for en tredjepart partene alle "stoler" på. Bitcoins er bare en bitteliten begynnelsen og bankene bør være litt nervøse for hva som kommer. Jeg er ganske sikker på at bankene ikke kommer til å være de som kommer til å driver denne utviklingen, det er noe de kommer til å kjempe mot helt til det er for sent fordi det truer deres snart utgåtte forretningsmodell. Upopulære monopoler har en lei tendens til å tiltrekke seg konkurranse selv om norsk lovgivning beskytter bankene til en viss grad. Trusselen kommer ikke fra andre som ønsker å leke bank men fra selskaper som kommer til å tilby banklignende tjenester. Google, Apple, Facebook +++++ kommer aldri til å bli banker, men når de tilbyr globale betalingstjenester faller litt av behovet for Vipps vekk. DnB overlever nok en stund fordi de har så latterlige mye penger og politisk støtte, men det blir spennende å følge med fremover. Kombinasjonen høy teknisk gjeld og en toppledelse som fremstår som ganske hjelpesløse har jeg ikke troen. Det er mange dyktige folk i DnB som gjør sitt ytterste til å holde skuten flytende og det skal de ha honnør for. Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 > Er glad jeg ikke er kunde der! Tja, jeg er heller ikke kunde i DNB, men for omtrent ti år siden var jeg det og fikk derfor kodebrikke fra DNB. Nå virket ikke den på innlogging noen steder, så det er tydeligvis fornuftig å ha kodebrikker fra forskjellige leverandører. Jeg kan naturligvis bruke mobil innlogging, men det er litt mer arbeid og innebærer en ekstra avgift til Telenor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå