Gå til innhold

Ferie planlegging av en uerfaren

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg & Samboer har med  tanken å ta oss en tur til utlandet ila sommeren. Da har det vært i tankene disse forskjellige plassene

Paris

Roma

Sveits

Er det noen som har efaring med disse forskjellige plassene? Med tanke på pris osv.

Hvor mye vi burde påregne oss i lommepenger/reise til de forskjellige plassene. Har personlig bare vært på kreta engang i mitt liv.

Håpe dere kan være til hjelp:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg & Samboer har med  tanken å ta oss en tur til utlandet ila sommeren. Da har det vært i tankene disse forskjellige plassene

Paris

Roma

Sveits

Er det noen som har efaring med disse forskjellige plassene? Med tanke på pris osv.

Hvor mye vi burde påregne oss i lommepenger/reise til de forskjellige plassene. Har personlig bare vært på kreta engang i mitt liv.

Reise til kjente plasser som Paris og Roma er vel billigere en feks. Sveits vil jeg tro, ofte kampanjer hos Norwegian. Så kommer det jo at på hvor dere bor og følgelig skal reise fra. Lommepenger blir jo veldig individuelt, spørst hva dere vil gjøre der. 

Meld deg på Norwegians nyhetsbrev, og søk etter hotell/gjøremål på internett :)

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Jeg har hatt stor suksess med å søke på f.eks. "top ten things to do in bynavn" og gå gjennom tripadvisor listene. Da får man  kommentarer fra andre også. Det er masse steder som skriver om topp ting å gjøre i forskjellige byer.

Så finner man bare noe man vil se og setter det på lista. Får ofte tips om gode restauranter også sånn. Land som Portugal og Spania er mye billigere å feriere i enn f.eks. Sveits eller Frankrike.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg plasser med veldig mye folk blir fort kjedelig. Har ikke vært i Roma, men har hørt om folk som har vært der og man føler seg litt som sild i tønne.. I år skal jeg og min samboer først til Pisa i noen dager, så skal vi til Cinque Terre i være der i litt over en uke. Storbyer er i mine øyne turer man drar på om man skal være der 2-5 dager.

Hvor lenge har dere planer om være borte?

Prismessig er nok Spania, Tyrkia og andre typiske feriesteder billigere enn Frankrike, Sveits, Italia osv :)

Lenke til kommentar

Den typiske fella er å tenke "hahah nei JEG skal HVERTFALL ikke gjøre alle turisttingene jeg skal være LOKAL og bare gå der de lokale går!"...vel, kompis, for det første, turistattraksjoner er attraksjoner nettopp fordi de er awesome å se på. Hvis du bruker en uke på å pisse rundt på bakgårdspuber i Barcelona mister du alt som er Barcelona egentlig..da ender du bare opp med å huske fyllesjuka istedet for å ha opplevd noe spesiellt i byen du er i.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Har vært flere ganger i disse og noen hundretalls andre destinasjoner. Det er mye å se og gjøre alt etter hva dere er interessert i. Roma ville jeg styrt unna i juli og august, for mye turister og for varmt. Kan bare anbefale å kikke litt på guider eller videoer om destinasjonene og lag lister og hva dere har lyst til å gjøre. Da finner dere raskt ut hva som passer dere best som destinasjon.

Folk har også veldig forskjellige reisemønster. Noen liker å ikke ha noen planer og bare gå rundt og føle hvordan det er å være der, men andre ønsker ha fulle dager med guiding og planlagte aktiviteter. Jeg prøver å kombinere disse med både å ha noen planlagte destinasjoner/aktiviteter og også gå meg litt vill og se noe få turister ser.

Hvor mye man skal ha i lommepenger er veldig individuelt.

Ta en titt på WikiVoyage før dere drar. Det er reisetips slik som man finner mange steder, men det er 2 nyttige momenter de har med for mange destinasjoner som man ellers finner lite av i guider:

1) Hvordan reise til og fra flyplass, eller andre måter man kan komme til destinasjonen.

2) Kjente trusler mot turister, hvor man ikke bør gå når og vanlige svindler turister utsettes for der. Det er veldig greit å vite om de lokale variantene slik at dere raskt kan kjenne dem igjen om noen prøver seg... og dere slipper få reisen ødelagt.

https://en.wikivoyage.org/wiki/Paris#Stay_safe

Lenke til kommentar

Det er litt kjipt å komme til en storby som London og ikke ha noe planlagt på forhånd hvertfall..eller Berlin. Var der på jobbtur i helgen og prøvde å researche restauranter og slikt vi kunne dra på, men de andre var bare sånn "meh, vi finner vel noe å spise, er jo en stor by" osv. Også ble det en time med virring rundt og endte på en kjip "Fridays" aktig plass med crappy mat. Da skjønte de at det var en ide å sjekke litt fførst likevel. Spurte etter gode spisesteder i resepsjonen men det ville IKKE gutta høre på, neiii mye bedre å bare finne noe selv...sulliker :p

Kaster bare bort masse tid på å diskutere og planlegge.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hei
Takk for gode svar!
Vi skal være bortreist en 5 dagers periode. Vi har lyst å se på historiske gjenstander som for eksempel Eifeltårnet, besøke Disney land osv. Vi har blitt enig om at en reise med fyll og solsleiking på stranda er ikke noe vi vil gjøre denne gangen.
Personlig så har jeg en tankegang at det blir å koste 12000-15000kr per stk dette inkludert lommepenger/hotell/flybilett. Da har jeg beregnet at vi begge har 1000kr per dag til shopping, mat og diverse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...