NTB - digi Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Flere feil funnet i helsejournaler på nett Lenke til kommentar
Bjørn Remseth Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Testet kjernejournalen i dag tidlig, det var jo interessant, den var ikke tilgjengelig siden høy tjenerbelastning, sa feilmeldingen. Har ikke allverdens tiltro til den løsningen gitt. Lenke til kommentar
Jens Evensen Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Kjernejournalen er en veldig bra tjeneste! Det at folk finner feil og får rettet disse beviser bare at tjenesten trengs og at den fungerer. Her kan leger og helsepersonell finne kritisk informasjon som kan være helt nødvendige for et riktig behandlingsforløp i akuttsituasjoner. Her er informasjon om personalia og kontaktinformasjon (som f.eks nærmeste pårørende), Allergier (mot f.eks penicillin eller andre ting), arbeidsgiver (kan være viktig for å finne ut hva pasienten kan ha vært utsatt for og i kontakt med) og informasjon om pasientens kontakt med spesialisthelsetjenesten (kun tid og sted, ikke detaljer fra besøket). Brukeren kan selv "låse" informasjon mot innsyn dersom det er informasjon de ikke vil at helsepersonell skal kunne se. Denne låste informasjon kan åpnes av helsepersonell i en akuttsituasjon, men dette utløser både logging og varsling med info om når, hvor og hvem som åpnet informasjonen. Jeg er glad for at alle leger i Norge nå kan se at jeg ikke er allergisk mot noen type antibiotika dersom jeg skulle havne på sykehus ute av stand til å informere om dette selv. PS: jeg er ikke involvert i utviklingen av denne tjenesten. Jeg bare synes hele ideen er knallbra. Akkurat nok info til at legen får gjort jobben sin, uten å eksponere FOR mye personlig informasjon. 4 Lenke til kommentar
B-- Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Systemer med multiple autoritative kilder til sannhet basert på å utveksle informasjon mellom systemer med ulike interne datamodeller gjennom barokke utvekslingsstandarder implementert av et blandet selskap -- man skal være ganske sprø for å gå inn for den modellen der. Det er et problem folk med langt mer kompetanse på distribuerte systemer ikke engang ville gidde å forsøke å løse fordi det er for dyrt å komme dithen at man kan gi meningsfylte garantier. Det er etisk uansvarlig å prøve å få til dette med medisinske data. Dvs det hadde vært etisk uansvarlig om de som tror dette er en akseptabel modell var kompetente nok til å vite bedre. Jeg er redd at de faktisk ikke vet bedre. Og det er skremmende ettersom dette er ganske grunnleggende. 2 Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Hadde jo vært fint om det lå noe der. Min var helt tom. Etter over 40 år med astma, allergi, søvnproblemer, søvnapne, depresjoner etc. Hvor er alle oplysningene?!?!? 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 (endret) Hadde jo vært fint om det lå noe der. Min var helt tom. Etter over 40 år med astma, allergi, søvnproblemer, søvnapne, depresjoner etc. Hvor er alle oplysningene?!?!? De ligger på papir i arkivene hos forskjellige leger og sykehus. Min manglet informasjon om en trafikkulykke for 27 år siden. Du bør legge inn en kort oppsummering selv slik at helsepersonellet vet hvor de skal lete hvis du ender opp på et nytt sykehus du ikke har historie hos. Endret 21. mars 2017 av Frobe 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Systemer med multiple autoritative kilder til sannhet basert på å utveksle informasjon mellom systemer med ulike interne datamodeller gjennom barokke utvekslingsstandarder implementert av et blandet selskap -- man skal være ganske sprø for å gå inn for den modellen der. Det er et problem folk med langt mer kompetanse på distribuerte systemer ikke engang ville gidde å forsøke å løse fordi det er for dyrt å komme dithen at man kan gi meningsfylte garantier. Hvilket politisk parti sitter du i ledelsen i? 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 (endret) Ligger ingen verdens ting i min "kjernejournal", enda jeg har backstory i massevis som fastlegen slår opp i MS-DOS programmet sitt hvis jeg drar på time der. Regner med det er et slikt MS-DOS 6.11 program som ikke bruker windows engang og legene sender data rundt med disketter i posten. Endret 22. mars 2017 av Bytex Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Ligger ingen verdens ting i min "kjernejournal", enda jeg har backstory i massevis som fastlegen slår opp i MS-DOS programmet sitt hvis jeg drar på time der. Da kan du få legen din til å legge inn ytterligere informasjon. Noen ting kan du også legge inn selv. Mer info her: https://helsenorge.no/kjernejournal/hva-er-kjernejournal#Hva-inneholder-kjernejournalen? https://helsenorge.no/kjernejournal/kritisk-informasjon-i-kjernejournal Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Jeg syns det er merkelig at legene fortsatt bruker et DOS-program for journalføring. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Jeg syns det er merkelig at legene fortsatt bruker et DOS-program for journalføring. Det er tusenvis av ulike programmer i bruk i helsevesenet i Norge. Hvert eneste lille fastlegekontor er sin egen bedrift og kan i teorien bruke nesten hva de vil av journalsoftware, så å binde det hele sammen er ikke noen enkel sak. Noen er mer på det digitale hugget enn andre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå