Gå til innhold

Er 2g trygt i fjellet?


Gjest Slettet-8OkEXm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-8OkEXm

Nei. Etter min erfaring så er telefoner med kun 2G mye bedre på dekning i griselendte strøk. Skal du være på den sikre siden så fikser du deg en satelittelefon.

 

kanskje litt dyrt?

Lenke til kommentar

I noen områder vil faktisk 4G gi bedre dekning enn GSM (2G).  GSM går på 900 Mhz mens 4G i tilsvarende områder bruker 800 Mhz båndet.  Dette betyr at 4G faktisk rekker lenger enn GSM i enkelte områder.   Så skal du sikre deg så er faktisk en vanlig multiband telefon (800/900/1800/2100/2600, 2G/3G/4G) det beste valget.  Og har du dual-SIM telefon så kan du ha en operatør som bruker Telenor og en annen som bruker Telia.  

Lenke til kommentar

En annen ting er at GSM900 kan "bounce" over et fjell i noen tilfeller. Jeg har frem til nå opplevd at 2G gir bedre dekning enn 4G uansett hvor jeg har ferdes. Til sjøs, fjells, landet generelt og byer. Men det vil etterhvert forandre seg ettersom operatørene prioriterer 4G foran alt annet. 2G får kun 5MHZ blokk per stasjon fremover for å holde liv i M2M utstyr og eldre mobiltelefoner, mens 3G blir koblet ned allerede fra og med neste år. 4G og siden 5G blir da prioritert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...