Gå til innhold

DNB har ingen teknologer i konsernledelsen. Og nettbanken er offline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Pinlig for teknologibedriften DNB"

Å kalle DNB en teknologibedrift har lite med virkeligheten å gjøre. Trodde at TU holdt seg unna såkalte alternative fakta.

EDIT: Flott at TU nå har satt teknologibedriften i anførselstegn. Det blir mer rett.

Hei,

Det er altså banken selv, ved adm. dir. Rune Bjerke, som har indikert at banken skal bli teknologibedrift. Det er ikke TUs påstand. Jeg synes for øvrig at Bjerke har et poeng. Vi må alle ta teknologien inn over oss mer enn tidligere.

Jan M M

TU.no

Ingressen var det TU som skrev. Og slik den var formulert i første runde, før anførselstegnene dukket opp, ble DNB objektivt beskrevet som en teknologibedrift. Med anførselstegn blir det en annen sak. Ellers så jeg at det i artikkelen stod at DNB selv påstod at de var dette. Det er forskjellig om kun DNB påstår dette i PR sammenheng / i sitat eller om TU formidler ordspinnet som realiteter i ingressen.

For øvrig, teknologi er viktig. Og TU er en meget god formidler av kunnskap om teknologi til allmennheten. Takk!

PS Det er også fint at dere tar dere tid til å se på kommentarfeltet. :-)

Endret av BG00SA28
Lenke til kommentar

Er lit morsomt når TU(som står for Teknisk Ukeblad) kaller og klager på andre, som ikke står opp til det de selv kaller seg. Tror TU skulle rydde for egen dør først. Hvor mange av deres juralister er teknologer ??? For på kvaliteten på artiklene, er ikke dette mange. Og når man kan lese det samme på VG, vell er en grunn till jeg velger andre Tekniske sider først, og slipper den "main stram" klipp og lim journalistikken.

Hei,

Vi er to sivilingeniører i redaksjonen. Pluss et par ingeniører/utviklere. I ledergruppen har vi i tillegg enda et par (ingeniør/utvikler). I styret vårt har vi i tillegg både en ingeniør og en doktorgrad i fysikk. Ikke så verst, synes vi. Vi definerer oss tross alt fortsatt som en mediebedrift, men har også lekt med begrepet teknologibedrift. Som mediebedrift har vi mange med bakgrunn som journalister, redaktører, etc. Mange av disse er svært interessert i hvordan vi bruker teknologi i vår virksomhet - og ellers. Vi er langt fra perfekte, men mener det er viktig å ha teknologer i alle lag av bedriften, noe vi vil jobbe aktivt med videre også.

Jan M M

TU

"Vi er to sivilingeniører i redaksjonen. Pluss et par ingeniører/utviklere. I ledergruppen har vi i tillegg enda et par (ingeniør/utvikler). I styret vårt har vi i tillegg både en ingeniør og en doktorgrad i fysikk."

Vil det si at To sivilingeniører, fem ingeniører/utviklere(fire av dem) og en Ph.D og all disse jobber som journalist(ikke juralister. skriver feil der) ?. 

" Ikke så verst, synes vi." Det ville vært rart om annet, Men dere har ingeniør/utvikler, kan dere ikke lage en spørre undersøkelse på at det er slik lesere av TU oppfatter det også ? Dere snakker om innspill hele tiden. 

"Vi definerer oss tross alt fortsatt som en mediebedrift"

Har dere definert dere som annet før ? 

​Men så at jeg ikke misforstår, så er dere en mediebedrift innen sjangeren Nyheter og artikler om Teknisk bransjer og CV-bank og jobbguide ? 

" men har også lekt med begrepet teknologibedrift"

Nå er teknologibedrift en veldig generelt benevnelse å kalle seg. Og er ikke sikker dere når helt opp dit

"I dag kjennetegnes teknologibedriftene som en forskningsbasert industri hvor IT og materialteknikk (kjemi) og andre forskningsområder spiller en vesentlig rolle. Teknologibedriftene oppstår gjerne gjennom nytenkning og entreprenørskapsholdning, med utspring både i forskningsmiljøer og ute i bedriftene. "  Utdrag fra SNL

https://snl.no/teknologibedrift 

"Som mediebedrift har vi mange med bakgrunn som journalister, redaktører, etc.Mange av disse er svært interessert i hvordan vi bruker teknologi i vår virksomhet - og ellers."

Og det synes at dere er, både i negativ og positiv forstand. Det det mangler på er dybden og være kritisk, og still de kritiske spørmål i intervjuer. Ikke bare de vaneligne tabloid spørmål. Og detter krever mer av journalistene, at dem er mer tverrfaglig av seg, den teknolog og media siden.     

"Vi er langt fra perfekte" 

Og heller ikke de jeg forlanger.  Men mer en jeg for langer av massemedia i forbindelse med artikler og nyheter som omhandler teknisk innhold.    

"men mener det er viktig å ha teknologer i alle lag av bedriften, noe vi vil jobbe aktivt med videre"

"men mener det er viktig å ha teknologer i alle lag av bedriften"

Så klart, blir ikke mindre bruk av teknologi i alle næringer og ledd i dem. Og derved vill behove for arbeidstakere med en høyre teknisk utdannelse. 

" noe vi vil jobbe aktivt med videre også" 

man blir aldri utlært, og lærer så lenge vi lever.  Og er godt og se at dere etterutdanne deres arbeidere. Og dere er vell tverrfaglighet viktig. En teknolog med media kursing å en media utdannet får innføring/kursing om teknikk av høgskole standard.  

Lenke til kommentar

Hei,

Vi innser selvsagt at vi ikke kommer til å tilfredstille alles ønsker og behov. Vi har imidlertid lav terskel for innspill - og jobber aktivt med å lytte til leserne våre. Men, som sagt, det vil alltid finnes lesere som ønsker annet innhold - i tema eller dybde.

vh

Jan M M

TU

"Vi innser selvsagt at vi ikke kommer til å tilfredstille alles ønsker og behov."

Nå håper jeg virkelig ikke dere har trodd det ville vært oppnåelig.

Men at det er en større forventning til dere om tekniske artikler og nyheter, enn massemedia har. Og mer i dyden(vise den teknolog siden) av dem, og områder(altså hva som er under Innhold på tu.no). Detter på grunn av deres historie og eiere å hva dem selv(tu) sier om seg selv.

" Vi har imidlertid lav terskel for innspill - og jobber aktivt med å lytte til leserne våre." 

Det er godt og høre at terskelen er lav. Men åssen skal vi komme med innspill ?

lytte aktivt, åssen samler dere det inn ?

håper ikke det bare er på antall kommenterer på en artikkel og der etter skriver mer på det område.

Hjelpe middel for dere, en bok som heter Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want 

https://strategyzer.com/books/value-proposition-design

"Men, som sagt, det vil alltid finnes lesere som ønsker annet innhold - i tema eller dybde."

Kan bare snakke for meg, Det er noen få andre tema/områder jeg kunne tenke meg. Men forventer ikke mer enn dere har under meny knappen "Innhold".

Men når det kommer dybde er det større forventning enn massemediene. Og forventer av både teknologer og media folk som jobber for TU å være kritisk og gravende i sinne artikler og nyheter som de kommer med.

Og mener ikke dybde som helt nede i kvarkene.

Innspill: Meny knappen, enten fjerne den, før jeg klikker meg ihjel. Eller ha en lengre "start side" der artiklene er lengre(i tid) på startsiden.     

Lenke til kommentar

Hei,

Vi innser selvsagt at vi ikke kommer til å tilfredstille alles ønsker og behov. Vi har imidlertid lav terskel for innspill - og jobber aktivt med å lytte til leserne våre. Men, som sagt, det vil alltid finnes lesere som ønsker annet innhold - i tema eller dybde.

vh

Jan M M

TU

"Vi innser selvsagt at vi ikke kommer til å tilfredstille alles ønsker og behov."

Nå håper jeg virkelig ikke dere har trodd det ville vært oppnåelig.

Men at det er en større forventning til dere om tekniske artikler og nyheter, enn massemedia har. Og mer i dyden(vise den teknolog siden) av dem, og områder(altså hva som er under Innhold på tu.no). Detter på grunn av deres historie og eiere å hva dem selv(tu) sier om seg selv.

" Vi har imidlertid lav terskel for innspill - og jobber aktivt med å lytte til leserne våre." 

Det er godt og høre at terskelen er lav. Men åssen skal vi komme med innspill ?

lytte aktivt, åssen samler dere det inn ?

håper ikke det bare er på antall kommenterer på en artikkel og der etter skriver mer på det område.

Hjelpe middel for dere, en bok som heter Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want 

https://strategyzer.com/books/value-proposition-design

"Men, som sagt, det vil alltid finnes lesere som ønsker annet innhold - i tema eller dybde."

Kan bare snakke for meg, Det er noen få andre tema/områder jeg kunne tenke meg. Men forventer ikke mer enn dere har under meny knappen "Innhold".

Men når det kommer dybde er det større forventning enn massemediene. Og forventer av både teknologer og media folk som jobber for TU å være kritisk og gravende i sinne artikler og nyheter som de kommer med.

Og mener ikke dybde som helt nede i kvarkene.

Innspill: Meny knappen, enten fjerne den, før jeg klikker meg ihjel. Eller ha en lengre "start side" der artiklene er lengre(i tid) på startsiden.     

Takk for innspill!

Jan M M

TU

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...