PlatinumFlyer Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Hyggelig det! Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg har stor sans for Spenol. Uansett emne er hans innleg rett på sak, to the point, opplysende, informativt, velbegrunnet, horisontutvidende og lærerikt og ikke minst striktly on topic. Og alltid i en diplomatisk tone. Aner jeg ironi? Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 For meg personlig ville det vært uaktuellt å flytte en plass der hvor muligheten for bredbånd er fraværende.. enda mindre ville jeg startet en bedrift på en slik plass. Dette er nok i tankene på politikere som vil bygge ut bredbånds nettet. De ser at det potensiellt vil lønne seg, og at det vil styrke utkantsnorge og gjøre det mer attraktivt å etablere seg her. FrP osv klager over at vi ikke bruker nok av oljepengene til f.eks. skattelette osv, samme argument kan brukes om å bygge ut bredbånd. Jeg syntes det er flott om staten er villig til å ta denne utgiften siden Telenor osv ikke ser det som lønnsomt. Her ser vi styrken staten har ovenfor private som kun kan tenke på lønnsomhet, mens staten kan tenke langsiktig og på de større tingene. Har ikke sett noen gode argumenter mot utbygging. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 (endret) Jeg syntes det er flott om staten er villig til å ta denne utgiften siden Telenor osv ikke ser det som lønnsomt. Her ser vi styrken staten har ovenfor private som kun kan tenke på lønnsomhet, mens staten kan tenke langsiktig og på de større tingene.Så byråkrater i Staten vet bedre enn folka som har jobbet med telekommunikasjon i 40 år? Hadde markedet ettersurt tjenestene og vært villig til å betale for bredbånd hadde det vært lagt breiband over hele ladnet for lenge siden. Apropo langsiktighet: Sett at det dukker opp noe nytt fancy opplegg om 5 år. F.eks fiber. Er det da verdt å bruke x antall milliarder på å legge noe forbrukerene ikke er villige til å betale for, når de med høy sannsynlighet vil kreve at staten legger fiber når det kommer?Har ikke sett noen gode argumenter mot utbygging. Jeg har sett gode argumenter både for og imot utbygging, men for meg veier markedskreftene tyngst, derfor vektlegger jeg de som er imot kraftigere. Endret 13. desember 2003 av FiskePinna Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Vi snakker ikke om x antall milliarder til å legge bredbånd her. Vi snakker om maks hundre millioner til å klargjøre allerede eksisterende sentraler for ADSL. Telenettet, i form av kopptråd, fiber og satelitt ligger der. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Men er folk interresert i det, så blir det lønnsomt, og Telenor bygger ut. ER det IKKE folk som er interresert, blir det ikke lønnsomt, og man bygger ikke ut. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Vi snakker ikke om x antall milliarder til å legge bredbånd her. Vi snakker om maks hundre millioner til å klargjøre allerede eksisterende sentraler for ADSL. Telenettet, i form av kopptråd, fiber og satelitt ligger der. x kan være alle tall, også 0,1 Jeg var ikke klar over at det koster max 100 mill å bygge ut til full bredbåndsdekning. Når det er snakk om så lite, kan ikke bygdefolk betale en ekstraskatt på f.eks 100 kr 1 år slik at alle får bredbånd på bygda? Sett at det er 1 million som ikke har tilgang på bredbånd. Blandt disse er det ca 100 000 som ønsker bredbånd. Da kan jo hver av disse rive i en høvding å sikre seg bredbånd hvis det er så vanvittig viktig. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Så genialt Og hver gang det gjøres vedlikehold på bredbåndsnettet, så kan landsbygdfolket betale 1 rkoner ekstra i skatt!!! Fy fabian så smart! Så byråkrater i Staten vet bedre enn folka som har jobbet med telekommunikasjon i 40 år? Hadde markedet ettersurt tjenestene og vært villig til å betale for bredbånd hadde det vært lagt breiband over hele ladnet for lenge siden. Telenor tenker bare på sin egen profitt, ikke at om de legger bredbånd en plass så kan det kanskej være at en bedrift etablerer seg der, og ungdommen flytter ikke ut etc. Nei, jeg står fremdeles på mitt forslag som jeg har forklart mange ganger før. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Er det noen av dere ultrakapitalister som fatter at vi lever i et samfunn der man betaler skatter og avgifter til staten, for så å få dette igjen som goder? Linjenettet som Telenor råder over er finansiert av meg, deg OG folk som bor på en fjellknaus innerst i en avsidesliggende fjord. Er det bare vi som er så (u)heldige å bo i et mylder av mennesker (også kalt by) som har rett på tjenester fra staten? Og FiskePinna: Det skulle bare mangle om folk i utkantstrøk ble subsidiert. Norske bønder og fiskere er tross alt de som gir oss rein, giftfri og god norsk mat på bordet. I motsetning til den gjengse Frp-stemmende tulling, bryr jeg meg faktisk veldig mye om hvor maten jeg putter i munnen kommer fra. Jeg driter i om jeg må betale noen kroner ekstra for kvalitet - jeg kunne gjerne betalt dobbelt så mye som nå, bare for å vite at jeg putter i meg et norsk produkt. Jeg har forresten en onkel som er bonde, og han tjener 40.000 i året på gårdsbruket sitt. Helt forferdelig hvor mye disse bøndene får hva? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg hadde betalt ekstra jeg, for å få en brasiliansk eller botswansk indrefillett. Når den i tillegg er billigere i Norge, ser ikke jeg hva jeg skulle valgt. I andre land annses Botswana som det landet med best kjøtt. Det er min måte og støtte u-landene på. Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 ...Sett at det er 1 million som ikke har tilgang på bredbånd. Blandt disse er det ca 100 000 som ønsker bredbånd. Da kan jo hver av disse rive i en høvding å sikre seg bredbånd hvis det er så vanvittig viktig. Joda, jeg skulle med glede puttet en høvding ekstra i statskassen pr. år dersom jeg var garantert at den ble brukt til å gi meg bredbånd Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Er det noen av dere ultrakapitalister som fatter at vi lever i et samfunn der man betaler skatter og avgifter til staten, for så å få dette igjen som goder? Linjenettet som Telenor råder over er finansiert av meg, deg OG folk som bor på en fjellknaus innerst i en avsidesliggende fjord. Er det bare vi som er så (u)heldige å bo i et mylder av mennesker (også kalt by) som har rett på tjenester fra staten? Jeg fatter meget godt at vi bor i verdens mest beskattede land, og da skulle det bare mangle at vi får igjen noen goder?Men er det rettferdig at folk i byen skal betale MEST skatt og få igjen MINST? Alle har rett til tjenester fra staten, men er det rettferdig at jeg skal betale for andres internett? Og FiskePinna: Det skulle bare mangle om folk i utkantstrøk ble subsidiert.Jasså?Norske bønder og fiskere er tross alt de som gir oss rein, giftfri og god norsk mat på bordet. Det god norsk begrepet er dødt altså. Jeg har vært utenfor snadkasa vår og spist mat i Tyskland, Italia, Hellas, Tyrkia, Spania, Kypros, Polen, Sverige, Danmark, England, Skottland, Frankriket og Thailand, og aldri blitt dårlig av det. Spanske bønder lager også rein, giftfri og god mat på bordet. Synes faktisk mye av maten i utlandet er bedre, her smaker ting så lite. men det er en annen diskusjon.I motsetning til den gjengse Frp-stemmende tulling, bryr jeg meg faktisk veldig mye om hvor maten jeg putter i munnen kommer fra. Så alle som stemmer ja til EU er tulling. Må si du bringer diskusjoenn opp på et høyt nivå.Jeg driter i om jeg må betale noen kroner ekstra for kvalitet - jeg kunne gjerne betalt dobbelt så mye som nå, bare for å vite at jeg putter i meg et norsk produkt.Det er altså ikke alle som driter i det. Om du ikke har fått det med deg så er harry-turer svært populært. Fordi du driter i det så betyr det ikke at alle skal måtte drite i det. Jeg ser ikke noe problem ved å kjøpe melk fra f.eks tsjekkia til 3 kroner literen, så lenge melk tilfredsstiller EU's matdirektiv. Jeg har forresten en onkel som er bonde, og han tjener 40.000 i året på gårdsbruket sitt. Helt forferdelig hvor mye disse bøndene får hva? Han tjener 40 000 kr og får 200 000 fra staten? Eller så sitter han igjen med 40 000 etter subsideier og diverse fradrag? Da driver han en tapsbutikk og burde finne på noe annet å holde på med. Selv ufaglærte arbeiderne tjener 280 000 kroner på bedriften pappa eier. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 (endret) Zyxcel er i ferd med å gjøre det Telenor ikke vil. Får du med deg 15 abbonenter som er tilknyttet samme sentral som deg kan de klargjøre sentralen og tilby adsl. Mulig de har en annen forretningsfilosofi enn Telenor. Markedstanken er litt feil. Det er ikke slik at etterspørselen kommer før tilbudet. Tilbud skaper etterspørsel. Det er derfor diverse tjenester fallbys gratis en periode. Endret 13. desember 2003 av sofokles Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 um, problemet med å la markedet styre utbyggingen er at det blir det samme som å si at Telenor skal styre utbyggingen... og det har de jo vist seg uvillige til å gjøre.... hovedgrunnen til at staten bør spytte inn penger til å bygge ut bredbånd (eller helst legge ned skikkelig fiber sammen med det digitale bakkenettet for TV de har planer om) er at å la markedet styre utbyggingen vil gå så utrolig treigt at vi havner i bakleksa...bare se på sverige, der er de i ferd med å rulle ut 100mbit bredbånd, med støtte fra staten, mens når vi endelig har "skikkelig" bredbåndsdekning (som en eller annen representant mente var 85% elns) om, tja 3-4 år tror jeg det var snakk om de regnet med...ja da er vi der svenskene var for 2 år siden idag! å si i IT manisfestet at vi skal "Bli verdensledende innen IT bruk i skole" f.eks., og samtidig kutte 15% av IT budsjettet sier LITT om IQ'en til de som stryrer dette landet... Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg hadde betalt ekstra jeg, for å få en brasiliansk eller botswansk indrefillett. Når den i tillegg er billigere i Norge, ser ikke jeg hva jeg skulle valgt. I andre land annses Botswana som det landet med best kjøtt. Det er min måte og støtte u-landene på. Ikke hør på'n. Han prøver bare å få dette temaet sperret med off-topic prat. Zyxel skal gi meg bredbånd, enda jeg bor bare 2 mil unna nærmeste by, og 1 mil unna nærmeste tettsted med bredbånd. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Fint for deg da! Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Fint for deg da! Nettopp! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Men da har dette selskaper funnet ut at det er lønnsomt å bygge ut, og alt skjer som jeg vil at det skal skje! Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Men da har dette selskaper funnet ut at det er lønnsomt å bygge ut, og alt skjer som jeg vil at det skal skje! Fint for deg da! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Takk, men jeg er ikke aksjonær i det selskapet du nevnte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå