PlatinumFlyer Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Ja, jeg vet at Tiscali SAT var dyrt som pokker, og ikke lønnte det seg heller. Jeg forsvarer det ikke at vi hadde det, dessuten var det alt annet enn stabilt... Men teknologien er der, og jeg tror den vil bli billigere. OG bedre... Lenke til kommentar
OuO Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Som sagt, men som du tydeligvis overser er at TiscaliSat kun kan sende 100kbps. Den kan motta opptil 400 kbps, men bare sende 100. Det er kun 40 kbps raskere enn isdn og det er ikke mye. Dessuten har den en øvre grense på 1,5Gb i måneden, det kan til tider være for lite. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Jeg kan ikke forstå hvorfor et land som har problemer med å få brukt alle pengene sine ikke skal investere i infrastruktur. Jernbane Vei Bredbånd Norge er langstrakt og langt fra markedene. Vi har få komparative fortrinn foran konkurrentene - det vi har er naturressurser + et høyt teknologisk nivå + en solid statskasse. Hvorfor ikke investere i noe som er fremtidsrettet. Fiskepinna kan ikke forstå hva man skal bruke båndbredden til, men det er da ikke så mange år siden ingen hadde tro på at noen ville ha bruk for datamaskiner i hjemmet heller ? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 har Tiscali SAT fått øvre grense? det var nytt... Men JA; det går ikke veldig fort, det du oppgir stemmer. Opp kunne du imidlertid oppleve at det gikk LITT raskere, men det hørte sjeldenhetene til. Lenke til kommentar
OuO Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Jupp, så da er vi enige i mitt første innlegg i denne posten ? At mange faktisk trenger bredbånd? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Ja, det går jeg med på. Men dersom det ikke er lønnsom for selskap å bgge ut, da får de som vil ha bredbånd, betale. Lenke til kommentar
OuO Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Denne diskusjonen dreier seg vel om nettop det. Om staten skal pumpe inn penger slik at det skal bli lønnssomt for diverse selskaper å bygge ut bredbång overalt i landet. Hvis ikke er det såvidt det er meg bekjent ikke mulig å selv betale for utbygging av bredbånd. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Tiscali sitt satelittbredbåndtilbud kjenner jeg ikke, men en europeisk aktør tilbyr ca 128 opp, 384 ned for ca 350 kr pr måned, forutsetter at du har en parabol allerede og at du klarer å rette den mot tilbyderens satelitt. Funker for naboen min hjemme. Krever ISDN. Parabol pluss sender blir såklart mye dyrere. Du kan betale de ca 100.000 Telenor hevder det koster å klargjøre en sentral selv, i alle fall om du godsnakker med Telenor lokalt (eller hvilken del av Telenor som har med sentralene å gjøre nå...). NSB, Forsvaret og Statnett har fiberkabel på kryss og tvers hvor det selges båndbredde gjennom flere selskaper, men helst til bedrifter slik jeg har forstått. Ellers husker jeg vi fikk satt opp en GSM-mast selv hjemme for to år siden, men hva vi betalte for den vet jeg ikke. Naboen ordnet det økonomiske. Han skulle forresten starte opp møbelproduksjon og trengte mobilforbindelse. Næringslivet bruker løsninger som disse, særlig de store bedriftene, men for oss vanlige dødelige og alle enkeltmannsforetakene og småbedriftene ville ADSL, særlig siden sentralene ligger der og kan klargjøres nå, ha betydd en god del. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Nå er jeg tilbake fra langhelg med oppringt forbindelse hos min mormor på landet. Konklusjonen er klar: Modem suger! Modem suger verre! Modem suger verst! ADSL til folket, nå! Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Det meste av olje-og gasproduksjon da.....? Nå er vel ikke Stavanger/Sandnes noe bygd lenger. Dessuten dekker vel bredbånd noe sånt som 70% av Norges befolkning nå. Hvis du tror produksjon og foredling foregår i siddisland får du tro om igjen. [OT] Staten skal gå inn. Det er egentlig en selvfølge. På samme måte som staten påtar seg ansvaret for veigbygging og andre transport/kommunikasjons veier. Således er ikke internett/bredbånd noe annerledes. Skal man følge den utrolige fine logikken til noen her så vil jo man ikke få E6 til strømstad for å handle billig flesk engang. Tross alt går mesteparten av den veien gjennom bygd. [/OT] Endret 10. desember 2003 av Luftbor Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Dobbel ISDN har kapasitet på 58 MByte i timen? ADSL har en maks grense på 8 MBit EDIT: Er det per sekund vi snakker om her? Endret 10. desember 2003 av Earendil Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Nå er jeg tilbake fra langhelg med oppringt forbindelse hos min mormor på landet. Konklusjonen er klar: Modem suger! Modem suger verre! Modem suger verst! ADSL til folket, nå! Nei, VDSL til folket. Da kan NRK og TV2 drite i det ******* digitalTV fjaset sitt og heller være med på å bygge ut ett kraftig fibernet i hele landet, til de fleste sentralene. VDSL kan levere bredbånd som er kjappere enn hva mesteparten av dere har, ip-telefoni og digital-tv. Men, de som sitter på tinget er tydeligvis for evneveik til å fatte dette. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Dobbel ISDN har kapasitet på 58 MByte i timen? ADSL har en maks grense på 8 MBit EDIT: Er det per sekund vi snakker om her? Gidder ikke regne på det, men det høres noenlunde riktig ut. Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Staten bør absolutt betale for utbygging. Det av vi på bygdene (ikke gidd å kalle oss bønder, det er nemlig ganske få av dem, til og med i bygdene) skal måtte betale for en selv er rett og slett idiotisk. For ikke å si umulig. Det er ikke alle som har råd til en sentral i sin egen hage. Nei fysj. Vi har rett til å få dette tilbudet uten å måtte flytte inn til byene. La heller staten satse litt på bygde-Norge Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg mener staten skal stå for utbygging og drift/utleie. Og linjene til Telenor burde nasjonaliseres. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Dobbel ISDN har kapasitet på 58 MByte i timen? ADSL har en maks grense på 8 MBit EDIT: Er det per sekund vi snakker om her? Det jeg mente er at med dobbel adsl kan du laste ned 58 MBYTE i timen. Med adsl på la oss si 704 KBit pr sek, blir det da (704/(64*2)*58MByte) = 319 Mbyte teoretisk i timen. Staten skal gå inn. Det er egentlig en selvfølge. På samme måte som staten påtar seg ansvaret for veigbygging og andre transport/kommunikasjons veier. Således er ikke internett/bredbånd noe annerledes. Men synes du at forbrukeren bare skal betale det det koster å holde linja oppe + vedlikehold ? Idag er det slik at veier betaler vi med bompenger og med sykt høye bensinavgifter. Skulle internettutbyggingen følge samme prinsipp som ADSL; burde bygdene begynne å betale bompenger på forhånd, for så å få veien om 10 år. Slik er det i Tønsberg. Eventuelt burde dere betale en megabyte avgift for hver megabyte, helt til "internettinfrastrukturen" er nedbetalt. Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Må bare riste på hodet av noen av de uttalelsene som er kommet fram i denne tråden Jeg syns absolutt at staten burde gått inn og subsidiert utbyggingen av bredbånd, der hvor de store selskapene "ikke har råd" til å bygge ut. Egentlig burde Telenor, som eier av linjenettet, vært pålagt å bygge ut slik at det var dekning for alle. Selvsagt bør de ta de områdene der de kan tjene mest først, men de burde fått med alle, og fått mer tempo på utbyggingen. Sånn som det er idag kommer teknologien til å være helt utdatert lenge før de er ferdige. Vi må også huske på at det slett ikke er en selvfølge at Telenor skal eie linjene. De er tross alt utbygd i en periode da det het Televerket, og staten pumpet våre skattekroner inn i det. At de i hele tatt fikk de med da de ble privatisert ser jeg på som en stor tabbe. Og hvorfor skal ikke vi som bor på bygdene få ta del i teknologien? Jeg kan ikke se at det kan rettferdiggjøres med at "vi i byene er flere". Jeg lurer på om ikke et par av de som skriver her inne ikke burde fått et virtuelt slag i trynet, slik at de kunne våknet opp fra den kapitalistiske drømmeverdenen de later til å befinne seg i. Saken er vel den at vi burde brukt mye mer av oljenpengene på bygdene. Hvor er det vi finner mesteparten av den verdiskapende næringen? Det er ikke i byene ihvertfall. En ting er ihvertfall sikkert. Det skapes ikke mye verdier av at det sitter en bøling rundt om på diverse kontor og musher i papir. Skal vi ha noe håp om å klare oss i fremtiden, når oljebrønne er tomme, så må vi finne nye måter å skape verdier på. Industrien må stimuleres, og det må gjøres attraktivt å etablere produksjon her i landet. Slik kan vi øke kompetansen og bli mer konkurransedyktige i forhold til det store utland. Det nytter ikke i lengden med kortvarig tenking, aksjeutbytte på gud og hverman, utflagging, byrokrati og urbanisering. Alle kan rett og slett ikke bo i en by. Noen må rett og slett være en plass og skape de verdiene som byene forvalter. Kan alle drive butikk og tjenstesalg? Hvem skal kjøpe alt da? Og hvor kommer pengene til dette fra når ingen skaper noe? Jeg sier selvsagt ikke at det ikke finnes verdiskaping i byene også, men faktum er at brorparten av denne finner man utenfor byene. Derfor syns jeg at vi her må tilgodeses med subsidiering på de punktene der det er nødvendig, for at vi faktisk skal kunne henge med. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Men synes du at forbrukeren bare skal betale det det koster å holde linja oppe + vedlikehold ? Idag er det slik at veier betaler vi med bompenger og med sykt høye bensinavgifter. Skulle internettutbyggingen følge samme prinsipp som ADSL; burde bygdene begynne å betale bompenger på forhånd, for så å få veien om 10 år. Slik er det i Tønsberg. Eventuelt burde dere betale en megabyte avgift for hver megabyte, helt til "internettinfrastrukturen" er nedbetalt. Herregud...hvilken planet lever du på? Tror du regningen du får i posten er kun for "tellerskrittene"? Og hvorfor i det svarte kjører du bil i Oslo (noe jeg tror du ikke gjør) når du ikke har betalt for veiene i Oslo? Tåpelig. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Hvor er det vi finner mesteparten av den verdiskapende næringen? Det er ikke i byene ihvertfall.Rart at bygde-Norge må holdes i livet med kunstig åndedrett (les: subsidier), hvis dere skaper så forbannet mye verdier. Den mest verdiskapende næringen finner vi ubetinget i sentrale strøk, dette kan vi også se på gjennomsnittslønningene. Industrien må stimuleres, og det må gjøres attraktivt å etablere produksjon her i landet. Slik kan vi øke kompetansen og bli mer konkurransedyktige i forhold til det store utland. Det nytter ikke i lengden med kortvarig tenking, aksjeutbytte på gud og hverman, utflagging, byrokrati og urbanisering. Hvis bygde-Norge skal fortsette å stjele skattebetalernes og næringslivets hardt oppsparte midler blir det lite attraktivt å annlegge næringsliv. Tør jeg spørre hvorfor man på død og liv skal anlegge industri i troms og finnmark? Det er kjempelangt fra de store markedene, transportutgiftene øker kraftig, og veinettet slites osv osv....Industri bør anlegges der det er fornuftig, man kan ikke bruke politiske og økonomiske virkemidler til å tvinge bedriftene ut i Gokk - slik SP og SV ønsker. Kortvarig tenking: Skal jeg fortelle deg hva langsiktig tenkning er: Kutte subsidier å få bøndene til å stå på egen bein. Hvis de ikke klarer det har vi jo såkalt: "mangel på arbeidskraft", så jeg tror det vile være lurt å omprioritere kraftig. Alle kan rett og slett ikke bo i en by. Noen må rett og slett være en plass og skape de verdiene som byene forvalter.Hørt om et land som heter Japan. 124 millioner innbyggere, og en geografi lik Norge. Hvor skapes verdiene henne? På lansbygda? Hvilken landsbygd. Det økonomisenariet du lanserer om byer som sentrum for handel mellom bønder som kommer inn hver helg for å selge korn og drekke forsvant i det 20. århundre.Og hvor kommer pengene til dette fra når ingen skaper noe? Tror du virkelig på sentreungdommens løgn om at vi i byene bare sitter og tvinner tommeltotter og flytter på papirbunker?Derfor syns jeg at vi her må tilgodeses med subsidiering på de punktene der det er nødvendig, for at vi faktisk skal kunne henge med.Så du er med på at bygdeNorge er vårt lands "syke mann". Har man et skadet bein går man til lege eller sykehus, man sleper ikke på beinet gjennom hele livet.Herregud...hvilken planet lever du på? Tror du regningen du får i posten er kun for "tellerskrittene"? Nei, den skal dekke vedlikehold, linjekapasitet, nettleie, finanskostnader, fortjeneste og lønninger ++. Men hvis du mener staten skal finansiere ADSL slik den bygger veier, så kan man jo begynne å ta "bompenger", og legge veien om en 10 års tid.Og hvorfor i det svarte kjører du bil i Oslo (noe jeg tror du ikke gjør) når du ikke har betalt for veiene i Oslo?Det hender jeg kjører bil i Oslo eller gjennom Oslo. Da putter jeg 15 kroner på en kjekk liten automat jeg hater og er med på å betale for veien eller fremtidige veier. Eventuelt passerer jeg en q-free og betaler et noe lavere beløp. Jeg synes egentlig det er rimelig at bilistene skal betale for veiene de bruker, problemet er at vi har betalt veiene 4-5 ganger alt. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 La oss bare flytte alt til Oslo, så kan vi stenge denne tråden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå