Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stjele fra vekter

Simonio

Anbefalte innlegg

Hei, jobber som vekter på utested. Jeg hengte fra meg uniformsjakka på et klesstativ som alle har tilgang til inne på hotellet ved siden av puben.(puben ligger i samme bygg) Det var mye folk så jeg hengte den fra meg der i farta, i tro om at folk har respekt nok til å la klær henge i fred.(naiv som jeg var)

Jeg lurer da på om det er straff å stjele fra en vekter, på lik linje med nasking/tyveri ellers? Vektere er jo tross alt offentlig tjenestemenn. Har ikke funnet jakka enda, så jeg vet ikke om noen har gjemt den ett sted for å være "morsom", eller faktisk stjelt den. Det lå en nøkkel og en alarmkode i den jakka, så det er veldig kritisk.

Og før noen sier det, så ja det er min feil at den jakka ble stjelt. Burde virkelig ha tenkt lengre enn som så.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Ikke ett vondt ord om vektere, men hvis noen synes det er kult å stjele, er det kulere å stjele fra tyttebærpolitiet enn fra en vanlig gjest.

Lenke til kommentar

Offentlige tjenestemenn er ansatt i staten, jeg vet ikke om noen statlige vekterfirma.

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet, lurer du i utgangspunktet på om det er lovlig å stjele? Eller om det er strengere straff for å stjele fra en offentlig tjenestemann, noe vektere ikke er uansett så det er irrelevant i scenarioet. Svaret er uansett dobbelt opp Nei.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som The Avatar sier kan det ha strengere straff å stjele fra en Vekter da det kan si noe om formålet med stjelingen. Men utover det går det nok under de vanlige paragtafene.

For øvrig syns jeg det er snodig at du selv som Vekter ikke er klar over at du IKKE er offentlig tjenestemann. Du er som en hvilken som helst annen ansatt i det private næringslivet. Du er en privatperson.