Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stjele fra vekter

Simonio

Anbefalte innlegg

Hei, jobber som vekter på utested. Jeg hengte fra meg uniformsjakka på et klesstativ som alle har tilgang til inne på hotellet ved siden av puben.(puben ligger i samme bygg) Det var mye folk så jeg hengte den fra meg der i farta, i tro om at folk har respekt nok til å la klær henge i fred.(naiv som jeg var)

Jeg lurer da på om det er straff å stjele fra en vekter, på lik linje med nasking/tyveri ellers? Vektere er jo tross alt offentlig tjenestemenn. Har ikke funnet jakka enda, så jeg vet ikke om noen har gjemt den ett sted for å være "morsom", eller faktisk stjelt den. Det lå en nøkkel og en alarmkode i den jakka, så det er veldig kritisk.

Og før noen sier det, så ja det er min feil at den jakka ble stjelt. Burde virkelig ha tenkt lengre enn som så.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Ikke ett vondt ord om vektere, men hvis noen synes det er kult å stjele, er det kulere å stjele fra tyttebærpolitiet enn fra en vanlig gjest.

Lenke til kommentar

Offentlige tjenestemenn er ansatt i staten, jeg vet ikke om noen statlige vekterfirma.

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet, lurer du i utgangspunktet på om det er lovlig å stjele? Eller om det er strengere straff for å stjele fra en offentlig tjenestemann, noe vektere ikke er uansett så det er irrelevant i scenarioet. Svaret er uansett dobbelt opp Nei.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som The Avatar sier kan det ha strengere straff å stjele fra en Vekter da det kan si noe om formålet med stjelingen. Men utover det går det nok under de vanlige paragtafene.

For øvrig syns jeg det er snodig at du selv som Vekter ikke er klar over at du IKKE er offentlig tjenestemann. Du er som en hvilken som helst annen ansatt i det private næringslivet. Du er en privatperson.

I tillegg vil jeg påpeke at du har et ansvar for at ikke dine uniformseffekter blir stjålet eller kommer bort, da dette er veldig lett å misbruke. Sørg alltid for å legge fra deg slike ting på et sted der det ikke er tilgjengelig for andre å få tak i.

Hilsen en Vekter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Offentlige tjenestemenn er ansatt i staten, jeg vet ikke om noen statlige vekterfirma.

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet, lurer du i utgangspunktet på om det er lovlig å stjele? Eller om det er strengere straff for å stjele fra en offentlig tjenestemann, noe vektere ikke er uansett så det er irrelevant i scenarioet. Svaret er uansett dobbelt opp Nei.

Vekterne i DSS(som passer på Departementsbyggene) er statlige ansatte. Men utover det er det i dag ingen statlige Vektere.

Lenke til kommentar

For øvrig syns jeg det er snodig at du selv som Vekter ikke er klar over at du IKKE er offentlig tjenestemann. Du er som en hvilken som helst annen ansatt i det private næringslivet. Du er en privatperson.

For å småpirke litt så har vekteren litt større myndigheit enn ein privatperson i regi av å være representant for eigaren av objektet, på den måten kan vektaren blant anna bortvise uønska personar (innanfor lovens øvrige rammer).

Lenke til kommentar

For å småpirke litt så har vekteren litt større myndigheit enn ein privatperson i regi av å være representant for eigaren av objektet, på den måten kan vektaren blant anna bortvise uønska personar (innanfor lovens øvrige rammer).

Enhver grunneier, eller person som representerer grunneier, kan bortvise mennesker fra egen eiendom - i form av å be vedkommende om å dra, eller avvise dem ved å nekte dem adgang - på egen grunn. Vektere har således ikke noen større myndighet enn en grunneier har på egen grunn, som du har i din egen hage f.eks. 

For øvrig kan en privat vekter som er engasjert for å yte bistand til offentlige tjenestemenn eller som sikrer dennes arbeidsplass anses som offentlig tjenestemann i noen tilfeller, som f.eks. i straffeloven § 155 om vold eller trusler mot offentlig tjenestemann jf. andre ledd:

Med offentlig tjenestemann menes enhver som utøver offentlig myndighet på vegne av stat eller kommune, eller som har slik kompetanse i kraft av sin stilling. Som offentlig tjenestemann anses også militære vakter, enhver som pliktmessig eller etter oppfordring yter bistand til offentlig tjenestemann, eller sikrer dennes arbeidsplass.

Nå fremkommer det ikke at det er tilfelle ut fra førstepost, med mindre det foreligger informasjon vi ikke har fått.

Lenke til kommentar

Enhver grunneier, eller person som representerer grunneier, kan bortvise mennesker fra egen eiendom - i form av å be vedkommende om å dra, eller avvise dem ved å nekte dem adgang - på egen grunn. Vektere har således ikke noen større myndighet enn en grunneier har på egen grunn, som du har i din egen hage f.eks.

For øvrig kan en privat vekter som er engasjert for å yte bistand til offentlige tjenestemenn eller som sikrer dennes arbeidsplass anses som offentlig tjenestemann i noen tilfeller, som f.eks. i straffeloven § 155 om vold eller trusler mot offentlig tjenestemann jf. andre ledd:

Med offentlig tjenestemann menes enhver som utøver offentlig myndighet på vegne av stat eller kommune, eller som har slik kompetanse i kraft av sin stilling. Som offentlig tjenestemann anses også militære vakter, enhver som pliktmessig eller etter oppfordring yter bistand til offentlig tjenestemann, eller sikrer dennes arbeidsplass.

Nå fremkommer det ikke at det er tilfelle ut fra førstepost, med mindre det foreligger informasjon vi ikke har fått.

Enig i alt du skriver her.

Lenke til kommentar

Ja, det kalles Eiers Rett. Som man lærer på Vekterkurs: Vekters rett = Borgers Rett + Eiers rett. Men det er ikke noen myndighet i ordets rette forstand. Det betyr bare at Vekteren kan ta enkelte beslutninger på vegne av objekters eier. Det ligger for eksempel ikke noen hjemmel for maktbruk ved bortvisning eller andre pålegg i denne retten. Dersom er person er truende eller voldelig, så kan jo varierende grader av makt brukes, men da er det nødvergeparagrafene som gir hjemmel. Ikke Eiers Rett. Da er vi over på Borgers Rett, som også gjelder han tilfeldige fyren som er innom en butikk og hjelper betjeningen med en truende kunde. Forskjellen er bare at Vekteren er leid inn for å gjøre nettopp den jobben.

Det er ligger heller ikke noen utvidet myndighet bak tittelen "Offentlig Tjenestemann". Den tittelen betyr bare at vedkommende er ansatt i stat eller kommune og gir sterkere rettsvern, da disse ofte kan bli utsatt for trusler og vold når de utfører oppgavene sine på vegne av det offentlige. Vekterne i Departementsbyggene er offentlige tjenestemenn, da de er statlige ansatte, men de har ikke noe mer myndighet enn ansatte i private vaktselskaper.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

For å småpirke enda litt mer, så har vektere (og andre som faller inn under vaktvirksomhetsloven) på ett område mindre myndighet enn enhver annen privatperson, og det er ved bruk av håndjern.

En privatperson vil nok i de fleste tilfeller kunne pågripe noen med håndjern. Det kan ofte være en svært skånsom måte å gjennomføre en pågripelse, jmf. spl §178. Det er et krav om forholdsmessighet, men det er ikke noe eksplisitt krav om at det foreligger en nødvergehandling.

For en vekter vil det være et slikt krav, etter vaktvirksomhetsforskriftens §36, de kan kun brukes til egenbeskyttelse i form av nødverge.

Bare som et apropos.

Ja, det kalles Eiers Rett. Som man lærer på Vekterkurs: Vekters rett = Borgers Rett + Eiers rett. Men det er ikke noen myndighet i ordets rette forstand. Det betyr bare at Vekteren kan ta enkelte beslutninger på vegne av objekters eier. Det ligger for eksempel ikke noen hjemmel for maktbruk ved bortvisning eller andre pålegg i denne retten. Dersom er person er truende eller voldelig, så kan jo varierende grader av makt brukes, men da er det nødvergeparagrafene som gir hjemmel. Ikke Eiers Rett. Da er vi over på Borgers Rett, som også gjelder han tilfeldige fyren som er innom en butikk og hjelper betjeningen med en truende kunde. Forskjellen er bare at Vekteren er leid inn for å gjøre nettopp den jobben.private vaktselskaper.

Jeg syns det er verdt å nevne at det er et visst rom for bruk av makt for å bortvise noen som er uønsket i et privat rom ut fra selvtekt, som ble kodifisert i den nye straffeloven. Det er samtidig på det rene at denne adgangen er svært begrenset, og at det er visse forutsetninger som må være oppfylt (bl.a. at det er urimelig å måtte vente på politiet).
Lenke til kommentar

For å småpirke enda litt mer, så har vektere (og andre som faller inn under vaktvirksomhetsloven) på ett område mindre myndighet enn enhver annen privatperson, og det er ved bruk av håndjern.

En privatperson vil nok i de fleste tilfeller kunne pågripe noen med håndjern. Det kan ofte være en svært skånsom måte å gjennomføre en pågripelse, jmf. spl §178. Det er et krav om forholdsmessighet, men det er ikke noe eksplisitt krav om at det foreligger en nødvergehandling.

For en vekter vil det være et slikt krav, etter vaktvirksomhetsforskriftens §36, de kan kun brukes til egenbeskyttelse i form av nødverge.

Bare som et apropos.

Ja, det kalles Eiers Rett. Som man lærer på Vekterkurs: Vekters rett = Borgers Rett + Eiers rett. Men det er ikke noen myndighet i ordets rette forstand. Det betyr bare at Vekteren kan ta enkelte beslutninger på vegne av objekters eier. Det ligger for eksempel ikke noen hjemmel for maktbruk ved bortvisning eller andre pålegg i denne retten. Dersom er person er truende eller voldelig, så kan jo varierende grader av makt brukes, men da er det nødvergeparagrafene som gir hjemmel. Ikke Eiers Rett. Da er vi over på Borgers Rett, som også gjelder han tilfeldige fyren som er innom en butikk og hjelper betjeningen med en truende kunde. Forskjellen er bare at Vekteren er leid inn for å gjøre nettopp den jobben.private vaktselskaper.

Jeg syns det er verdt å nevne at det er et visst rom for bruk av makt for å bortvise noen som er uønsket i et privat rom ut fra selvtekt, som ble kodifisert i den nye straffeloven. Det er samtidig på det rene at denne adgangen er svært begrenset, og at det er visse forutsetninger som må være oppfylt (bl.a. at det er urimelig å måtte vente på politiet).
Ja, det må være urimelig å måtte vente på Politiet. I tillegg gjelder det kun dersom man skal rette opp i en "ulovlig endret tilstand". Det vil si, slik jeg tolker det, at det må være klart at den bortvistes opphold på objektet er ulovlig og ikke bare uønsket.

Videre så er ikke selvtekt noe som kun gjelder eier/Vekter. Så det er ikke "Eiers Rett" som gir denne hjemmelen.

Det finnes flere paragrafer som gir Vektere og andre hjemmel til å bruke makt. Men "Eiers Rett" alene, gir ingen slik hjemmel.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...