Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Laktoseintoleranse, bør jeg kontakte lege?

MPCME

Anbefalte innlegg

Er ganske sikker på at jeg har fått laktoseintoleranse. Blir veldig dårlig i magen når jeg drikker/spiser melk, yoghurt og andre melkeprodukter som iskaffe. Prøvd laktoderedusert melk, og blir ikke dårlig av det.

Leser noen plasser at jeg bør dra til lege for å gjøre tester og få diagnosen, men er det så mye de egentlig kan gjøre? Er ikke noe problem for meg annet enn at jeg må drikke laktosefritt.

Er det et problem å selvdiagnosere? Kan jeg forværre det ved feil kosthold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke mye legen kan gjøre, annet enn å bekrefte/avkrefte

Kan også hende at det er noe forbigående da jeg har hatt samme problemet

Husker ikke hvor lenge det varte, men det var over lang tid og jeg tok det til legen og fikk vite at jeg ikke var intolerant

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det normale er at mennesker begynner å få laktose intoleranse ved 3 - 4 års alderen. Mennesket er det eneste pattedyret som spiser/drikker mat som er beregnet for spedbarn og kalver i voksen alder. Ca 80 % av mennesker som bor i nordområdene tåler melkeprodukter, og det har nok med hva vi har tilgang til av næring i fra gammelt av. 90% av asiater tåler ikke melk i voksen alder, ca 80-85% i Afrika tåler ikke, ca 90% i Sør-Amerika tåler heller ikke dette.

Så velkommen til klubben!! :) Grunnen til at du opplever dette er at du mangler enzymet laktase som spalter laktose til galatose i tarmen. Og ufordøyd laktose kommer til tykktarmen, og enkelt forklart vil begynne å gjære der, der av luftsmerter og løs mage. :) Og nei, det er ikke noe du kan gjøre noe med. Drikk laktose redusert/fri og på apoteket finnes det tabletter som kan avhjelpe situasjonen når du drikker vanlige melkeprodukter, men disse har man ulik hjelp av i fra gang til gang.

Lenke til kommentar

Det er veldig lurt av deg å dra til legen for å sjekke ut dette. Dersom du er laktoseintolerant, vil du får svar på hvorfor du blir dårlig av å spise melkeprodukter og du har noe konkret å forholde deg til. Noen har også allergi mot proteiner i melk, og det kan være greit å sjekke ut dette også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...