Yob tvaya mat' Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 (endret) Hey! Har vert ute av fotoverden i noen år nå, har hatt noen kameraer, nikon d5000 med standard 18-55 og senere ett canon 550D med 70-300 mm linse, men nå vil jeg kjøpe meg kamera igjen (brukt), har vurdert eos 70D med noe 20 mm/50mm linse vidvinkel eller lignende. Er de sony alpha kameraene noe å gå for? Legger ved noen bilder jeg vil få skutt er ikke så inni det med linser, men vil ta en del hdr også. Endret 19. mars 2017 av Yob tvaya mat' Lenke til kommentar
Yob tvaya mat' Skrevet 19. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2017 Kanskje sigma 8-16mm objektiv? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Sigma 8-16 vil gi deg denne type bilder, om du bruker vidvinkel, normal eller tele ved fotografering vil forandre proporsjonene på det du fotograferer. Enkelt fortalt kan vi si at jo nærmere du er og videre bilde blir jo større blir det nærmeste og mindre blir det som er langt borte, jo lengre unna du er motivet og fotograferer sammen utsnitt jo like stort blir det du fotograferer. Du ser dette relativ ofte på bil bilder der skjermen på en måte svulmer opp i forholdt til resten av bilen. Lenke til kommentar
Yob tvaya mat' Skrevet 19. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2017 (endret) Sigma 8-16 vil gi deg denne type bilder, om du bruker vidvinkel, normal eller tele ved fotografering vil forandre proporsjonene på det du fotograferer. Enkelt fortalt kan vi si at jo nærmere du er og videre bilde blir jo større blir det nærmeste og mindre blir det som er langt borte, jo lengre unna du er motivet og fotograferer sammen utsnitt jo like stort blir det du fotograferer. Du ser dette relativ ofte på bil bilder der skjermen på en måte svulmer opp i forholdt til resten av bilen. Og det er det som er så vakkert! Så bra, har også ett på samyang 14mm. Men kanskje 8-16 er litt bedre kjøp? Hvor dyrt må jeg betale for å få disse canon (nikon har de det?) kameraene med hdr modus innebygd? Prøvde ett 5D mk3, men det blir over min prisklasse desverre. Har sett litt på 550d og 7d hvertfall disse har ikke slik modus tho.. Endret 19. mars 2017 av Yob tvaya mat' Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 (endret) Nikon skal så vidt jeg kan se ha HDR-mulighet i kamera fra og med D5100 og D7100, tror ikke D3000 serien har HDR. Men, ut ifra hva jeg kan lese, så er ikke nødvendigvis HDR-behandling i kamera den beste løsningen. En PC med dedikert program som f.eks Photomatix som har masse justeringsmuligheter vil alltid gi et bedre sluttresultat. Nikon har ingen vidvinkelobjektiver med zoom som er videre enn 10 (10-24 f/3.5-4.5), men Sigma har utgave av 8-16 med F-mount til Nikon. Endret 19. mars 2017 av Thunderhead Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Sigma 8-16mm er ikke spesielt lyssterkt. Jeg har hatt det selv til Pentax og kvittet meg med det. Kjøpte Sigma 18-36 f1.8 istedenfor. Ikke like vidt men lyssterkt og veldig godt. Lenke til kommentar
Yob tvaya mat' Skrevet 19. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2017 Vert på en liten handletur idag jeg da endte opp med canon eos 7D, 15-85mm og sigma 10-20mm testet såvidt på min egen bil og jeg har veldig troen på at jegnkan få noen gode bilder her. Men om jeg da vil ha hdr må jeg vel ha stativ og ta 3 bilder manuelt ? Eller hvordan er lettest prosedyre å gjøre det på idag? Hehe Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Du har HDR innebygget i 7D, du bruker "bracketing" og over/undereksponerer med 1 til 2 trinn. Fornuftig og bruke et stødig stativ så du er sikker på at bildene får eksakt samme utsnitt. Vanskelig er det ikke heller Du må også ha et program som du kan sette sammen bildene i, foreksempel LighrRoom 6. Lenke til kommentar
tow Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Vert på en liten handletur idag jeg da endte opp med canon eos 7D, 15-85mm og sigma 10-20mm testet såvidt på min egen bil og jeg har veldig troen på at jegnkan få noen gode bilder her. Men om jeg da vil ha hdr må jeg vel ha stativ og ta 3 bilder manuelt ? Eller hvordan er lettest prosedyre å gjøre det på idag? Hehe Prøv å lagre som råfil, så kanskje du kan klare deg uten HDR. Med råfil har du mye større dynamisk omfang i bildet i utgangspunktet, og kan hente inn mye høylys og skygger i etterbehandlingen. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 canon eos 7D, 15-85mm og sigma 10-20mm testet såvidt på min egen bil og jeg har veldig troen på at jegnkan få noen gode bilder her..... Med Sigma 10-20mm på f8 og med stativ....får du bra resultater...... Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 NIK collection er nå gratis og inneholder HDR Efex Pro 2. Luminance HDR er også gratis, men ikke oppdatert på noen år. Lenke til kommentar
Yob tvaya mat' Skrevet 21. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2017 (endret) Da har jeg tatt noen testbilder kjøpte ett stativ idag også pga manglet deler til det forrige, ikke helt fornøyd men.. Endret 21. mars 2017 av Yob tvaya mat' Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 hva er du ikke fornøyd med? Lenke til kommentar
Yob tvaya mat' Skrevet 21. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2017 hva er du ikke fornøyd med? Bare ettellerannet. Synes bildene kanskje ble litt mørke? Det første bildet (som også er i hdr) ble jeg mere fornøyd med selv Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Hva bruker du av redigeringsprogram ? 7D trenger en real justering i etterbehandling hvis du bruker raw-filer og det anbefaler jeg at du bruker siden du kan hente mye mer informasjon ut av bilder. Jeg undereksponerte konsekvent 1trinn på 7D når jeg hadde det og justerte det opp igjen i etterbehandlingen siden 7D klarer og hente ut mer informasjon i de lyse områdene en i de mørke områdene. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Jeg likte bilde nummer to veldig godt. et par av de andre bildene har potensiale men er undereksponerte. Som Nautica er inne på kan mye ordnes med et bilderedigeringsprogram og RAW-versjon av bildene. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 (endret) hva er du ikke fornøyd med? Bare ettellerannet. Synes bildene kanskje ble litt mørke? Det første bildet (som også er i hdr) ble jeg mere fornøyd med selv Legger ved et gammelt eksempel med mer lys, uten hvit snø og nyvasket bil @ 35mm Endret 22. mars 2017 av flageborg Lenke til kommentar
Yob tvaya mat' Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2017 (endret) Hva bruker du av redigeringsprogram ? 7D trenger en real justering i etterbehandling hvis du bruker raw-filer og det anbefaler jeg at du bruker siden du kan hente mye mer informasjon ut av bilder. Jeg undereksponerte konsekvent 1trinn på 7D når jeg hadde det og justerte det opp igjen i etterbehandlingen siden 7D klarer og hente ut mer informasjon i de lyse områdene en i de mørke områdene. Har egentlig bare lekt med meg med raw settings i photoshop jeg. Installerte lightroom nå as we speak noen som vet tips å få bilen så "blank" som mulig å få frem linjer og detaljer på bile(n/r) enda mer? Ev.t i lightroom, driver å prøver meg frem nå.. :o Endret 22. mars 2017 av Yob tvaya mat' Lenke til kommentar
Yob tvaya mat' Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2017 her er to bilder til.. vet ikke helt men synes da de var greie, ikke noe spesielt spennende egentlig :/ ? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 (endret) "her er to bilder til.. vet ikke helt men synes da de var greie, ikke noe spesielt spennende egentlig :/ ?" Jeg er usikker på hva du har tenkt angående bilde av bilen? Fokus ligger på busken til høyre og ikke på bilen. Godt lys er ofte viktig når du fotograferer ting som f.eks biler og her mangler du den biten - dermed blir inntrykket flatt og kjedelig. Det andre bildet er ok forsåvidt, men mangler særlig støybehandling (og ellers ordinær etterbehandling). Jeg vil absolutt anbefale at du bruker råfiler (RAW) og lærer deg å justere disse i egnet redigeringsprogram. Canon har et eget program, Digital Photo Professional som du kan laste ned gratis (jeg bruker kun dette selv til råflene fra min canonkamera - jeg har og 7D bla). Men uansett hvilket program du bruker er det viktig å lære programmets funksjoner og hva de gjør med bildet/råfila. Ofte kan det være betydlige gevinster å hente ved å bruke råfiler kontra ferdige jpg ut fra kameraet - og etter min erfaring særlig ved bruk av 7D. Tor Endret 23. mars 2017 av TorVidle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå