Gå til innhold

Kulturelt forfall gjennom ødeleggelse av Kristendommen - tapt evne til å skille mellom godt og ondt


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Jøss. Hadde du et konkret poeng?

 

Spørsmålet her er om du har noe svar.

 

 

Da er svaret nei. Jeg ville ikke arrestert apekatter, stilt apekatter for retten, forventet at de skulle kunne forsvare seg i retten, for deretter å kaste dem i fengsel.

 

 

Og hvorfor ville du ikke det? Hvis apekatter har evnen til å skille det gode og onde - rett fra galt - som oss, så er det vel bare rett og rimelig at de står ansvarlige for en dommer for frukttyveri?

 

Ta det med ro. Jeg ville ikke kastet deg i fengsel heller om du stjal frukt av meg.

 

 

Jeg ler ikke, vi kan vel bare konkludere med at du ikke har noe svar å gi, og at den bibelske tilnærminga er den eneste som fremstår som riktig hvis du sammenlikner med en evolusjonær tilnærming til konseptet "moral".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ler ikke, vi kan vel bare konkludere med at du ikke har noe svar å gi, og at den bibelske tilnærminga er den eneste som fremstår som riktig hvis du sammenlikner med en evolusjonær tilnærming til konseptet "moral".

Siden jeg er en slik en enkel sjel, hva er egentlig den logiske argumentasjonen din med apefengsler?

Endret av afterall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

politikk var en av grunnene til at jeg sleit med paranoia og mye frustrasjon før jeg ble kristen, så å kunne legge fra meg det var en stor befrielse... denne her kan være verdt en titt, den beskriver litt det synet jeg har på dette:

 

Da er det nok lurt å holde seg borte fra det i ditt tilfelle, men likevel påvirker politikk deg og samfunnet rundt deg, og selv om det da sikkert ikke er så lurt å involvere seg så skal du kanskje stemme..? men det skal jeg ikke legge meg opp i..
 
Jeg er enig i deler av den artikkelen du linker til, men den er f.eks. innom Guds suverenitet, men vi mennesker har også fri vilje. 
Det er ikke Gud som styrer vår vilje, selv om Gud vet hva vi vil gjøre. Calvinisme er ganske populært i USA, og artikkelen stammer kanskje fra slike miljø.. det virker litt sånn..  I Calvinistisk tankegang er vi determinert av Gud, og slikt kan lede til apati. Til å ikke bry seg med ting fordi Gud styrer uansett. Jeg mener det er riktig at Gud vet hva som skjer til enhver tid, men det er ikke Gud som styrer oss. Ja, Gud har etablert verden helt siden skapelsen, men alt som skjer i verden er ikke Guds vilje.
Derfor bør vi ikke bare lene oss tilbake å "se på at showet utspiller seg". Vi har en plikt og ansvar til å gjøre godt og til å være salt og lys i verden. Til å stå opp imot urettferdighet og søke sannheten, men vi blir ikke tvunget til det. Vi må velge det selv.
Kan anbefale deg å sette deg inn i Molinisme da dette ikke frarøver Guds suverenitet, men kombinerer den med menneskers frie vilje.
 
Ellers har det også vært en del evangeliske som har ment at man bør legge bort tanken og forholde seg kun til det åndelige plan. Jeg undrer om det har sammenheng med at kvinner fikk mer innflytelse, og således at følelsene tok større plass. Uansett er dette en ganske ny og ikke bare god idë. Det ser ut til å ha ført til at mange kristne har valgt å trekke seg bort fra universiteter f.eks. Universitetene er i stor grad grunnlagt og bygget opp av kristne, og jeg mener det er på høy tid at kristne finner tilbake til dem. De betyr så mye for hvordan våre liv og samfunn formes, også politikken. Uten at vi har skikk og orden på våre egne liv, hvordan skal vi kunne ha privilegiet av å kunne hjelpe andre? De samfunn som har omfavnet kristendommen har vist seg igjen og igjen å bære gode frukter. Det er en grunn til at vi er så priviligerte idag. 
 
Det var lenge ansett som nærmest uhørt at kristen filosofi skulle ha noe i filosofiske avdelinger på Universitet å gjøre. Det var så godt som et tilbakelagt kapittel, men dette endret seg mye takket være Alvin Plantinga. Idag er kristen filosofi på vei tilbake igjen, men ting tar tid. 
 
Det skjedde et skille på slutten av 60-tallet. Deretter har antall kristne filosofer økt. Det er ikke så kjent her i Skandinavia ennå, men det kommer. Først i dag ser jeg at det er større åpenhet for det.
~ Ralph Henk Vaags (Førsteamanuensis ved Universitetet i Agder) 
 
Selv om vi er kristne er det ingen motsetning å søke sannhet, kunnskap, rettferdighet, god moral osv.. snarere tvert imot. Dette er egenskaper ved Gud selv.
Det er selvsagt en fare for at vi kan bli "for smarte" for vårt eget beste. For høy på pæra, og det må man passe seg for. Jeg mener at vi trenger å stå opp for det samfunnet vårt er tuftet på mer enn på lenge. Kristne har altfor lenge forsømt dette.
 
Her synes det også som gotquestions.org er enig i at kristne bør bruke sin stemme: https://www.gotquestions.org/Christians-vote.html

 

 

Jeg har egentlig ingen bestemt mening mht dette med forutbestemthet, men jeg vet høyere (Gud) og lavere (satan) makter kan se inn i fremtiden, for dette her er endel av "angrepene" jeg opplever fra satan, at jeg uten å be om det har blitt fortalt ting som skjer senere av stemmer, eller at det står om mye rart som har skjedd eller jeg har tenkt på iløpet av dagen min i bibelen når jeg leser den på kvelden. Andre ville kanskje blitt glade for å oppleve sånt for å få bekreftelse på at dette faktisk er sant, men for meg er mye av dette slitsomt og ubehagelig, men iblandt kan det og være positivt, og da må man skille hva som kommer fra hvem noe som ikke altid er lett. Men når det skjer bra ting ut av det blå, prøver jeg såklart å huske på å takke. Men det virker på meg som om fremtiden på en måte er "lagt", og selv om den er det spiller det iof ikke spiller noe rolle, for selv om du vet du er hjemme om 10 minutter, så må du jo gå strekningen dit.

 

Jesus sier at hans rike ikke er av denne verden, så når folk leter etter en vei ut av "the matrix" slik som Neo, så bekrefter Jesus at han er døra, det er altså det dette handler om for meg. Så får politikk og alt det andre leve sitt eget liv, jeg sier meg ferdig med det der. Jeg følger jo litt med, men det er et blindspor for min del og ikke noe som er verdt å engasjere seg så mye i.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Jeg ler ikke, vi kan vel bare konkludere med at du ikke har noe svar å gi, og at den bibelske tilnærminga er den eneste som fremstår som riktig hvis du sammenlikner med en evolusjonær tilnærming til konseptet "moral".

Siden jeg er en slik en enkel sjel, hva er egentlig den logiske argumentasjonen din med apefengsler?

 

 

Du hadde skjønt det hvis du hadde lest skapelsesberetningen i bibelen.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ingen bestemt mening mht dette med forutbestemthet, men jeg vet høyere (Gud) og lavere (satan) makter kan se inn i fremtiden, for dette her er endel av "angrepene" jeg opplever fra satan, at jeg uten å be om det har blitt fortalt ting som skjer senere av stemmer, eller at det står om mye rart som har skjedd eller jeg har tenkt på iløpet av dagen min i bibelen når jeg leser den på kvelden. Andre ville kanskje blitt glade for å oppleve sånt for å få bekreftelse på at dette faktisk er sant, men for meg er mye av dette slitsomt og ubehagelig, men iblandt kan det og være positivt, og da må man skille hva som kommer fra hvem noe som ikke altid er lett. Men når det skjer bra ting ut av det blå, prøver jeg såklart å huske på å takke. Men det virker på meg som om fremtiden på en måte er "lagt", og selv om den er det spiller det iof ikke spiller noe rolle, for selv om du vet du er hjemme om 10 minutter, så må du jo gå strekningen dit.

 

Har du vurdert å snakke med en eksorsist? De kan også gjøre vurderinger før de evt utfører noe.

http://www.vl.no/reportasjer/reportasje/i-kamp-mot-djevelens-her-1.765547

Lenke til kommentar

 

Jeg har egentlig ingen bestemt mening mht dette med forutbestemthet, men jeg vet høyere (Gud) og lavere (satan) makter kan se inn i fremtiden, for dette her er endel av "angrepene" jeg opplever fra satan, at jeg uten å be om det har blitt fortalt ting som skjer senere av stemmer, eller at det står om mye rart som har skjedd eller jeg har tenkt på iløpet av dagen min i bibelen når jeg leser den på kvelden. Andre ville kanskje blitt glade for å oppleve sånt for å få bekreftelse på at dette faktisk er sant, men for meg er mye av dette slitsomt og ubehagelig, men iblandt kan det og være positivt, og da må man skille hva som kommer fra hvem noe som ikke altid er lett. Men når det skjer bra ting ut av det blå, prøver jeg såklart å huske på å takke. Men det virker på meg som om fremtiden på en måte er "lagt", og selv om den er det spiller det iof ikke spiller noe rolle, for selv om du vet du er hjemme om 10 minutter, så må du jo gå strekningen dit.

 

Har du vurdert å snakke med en eksorsist? De kan også gjøre vurderinger før de evt utfører noe.

http://www.vl.no/reportasjer/reportasje/i-kamp-mot-djevelens-her-1.765547

 

 

jeg har jo vært på tanken, men jeg tror dette er endel av "spillet" så jeg har bestemt meg for å stå i det. jeg tror satan angriper utenifra og at Guds ord er nok. Det virker som han er ekstra på meg da jeg har vært en seig og sta fyr som har vært igjennom mye uten å ha gitt meg og kanskje kan være istand til å lage problemer for djevelen i fremtiden.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Siden jeg er en slik en enkel sjel, hva er egentlig den logiske argumentasjonen din med apefengsler?

 

 

Du hadde skjønt det hvis du hadde lest skapelsesberetningen i bibelen.

Jeg ville puttet Javhe, Moses og Aron i fengsel for å konspirere mot Farao og drap samt medvirkning til drap på alle Egypts førstefødt.

Gud sørget for at Farao ikke lot guds folk reise fra Egypt ved å gjøre Faraos hjerte hardt og samtidig straffe Egypt med plager når gud gjør Faraos hjerte hardt for å få han til å ikke slippe folket.

2.Mos.7 1-5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og når det kommer til "evolusjonsteorien" så sier Kent Hovind at den sier at vi stammer fra en stein, og steiner er da riktig så fredelige av seg.

 

den logiske konklusjonen av at livet sånn helt plutselig oppsto blir jo å si det kom fra en stein, enten en stein på jorda eller en stein i verdensrommet eller annen planet hvis du tror livet ble "sådd" utenfra.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke ideen om at livet blei sådd her for det gjør bare det samme som de kristne når det kommer til livets opprinnelse, det flytter bare problemet ett skritt bakover uten å løse det.

Jeg utelukker det ikke 100% men det besvarer som sagt ikke spørsmålet om hvordan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Siden jeg er en slik en enkel sjel, hva er egentlig den logiske argumentasjonen din med apefengsler?

 

Du hadde skjønt det hvis du hadde lest skapelsesberetningen i bibelen.

Jeg ville puttet Javhe, Moses og Aron i fengsel for å konspirere mot Farao og drap samt medvirkning til drap på alle Egypts førstefødt.

Gud sørget for at Farao ikke lot guds folk reise fra Egypt ved å gjøre Faraos hjerte hardt og samtidig straffe Egypt med plager når gud gjør Faraos hjerte hardt for å få han til å ikke slippe folket.

2.Mos.7 1-5.

 

 

for et evneveikt og latterlig forsøk på å "beskrive" Mosebøkene .. prøv igjen.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke ideen om at livet blei sådd her for det gjør bare det samme som de kristne når det kommer til livets opprinnelse, det flytter bare problemet ett skritt bakover uten å løse det.

Jeg utelukker det ikke 100% men det besvarer som sagt ikke spørsmålet om hvordan.

 

hvis alt har en opprinnelse er det mer logisk å tro det var en Gud som satte ting igang i begynnelsen, enn at ble til av tilfeldigheter, og at det er tilfeldighet som er universets drivkraft, som er det "vitenskapelige" synet på ting.

Lenke til kommentar

For en evneveik person som ikke klarer å lese mosebøkene.

Les versene jeg beskriver og prøv igjen.

Det står der rett fram svart på hvitt.

7Herren sa til Moses: «Se, jeg lar deg være som Gud for farao, og Aron, din bror, skal være din profet. 2 Du skal si alt det jeg pålegger deg, og din bror Aron skal si det til farao, så han lar israelittene dra fra landet. 3 Jeg vil gjøre faraos hjerte hardt. Jeg vil gjøre mange tegn og under i Egypt, 4 men farao kommer ikke til å høre på dere. Da vil jeg legge min hånd på Egypt og føre flokkene mine, mitt folk israelittene, ut av Egypt med store straffedommer. 5 Egypterne skal kjenne at jeg er Herren når jeg rekker hånden ut over Egypt og fører israelittene bort fra dem.»

Spesielt vers 3 er viktig for der står det rett frem beskrevet hva gud skulle gjøre.

Videre utover bekrefter bibelen at gud gjorde akkurat som beskrevet i vers 3 når Farao ville la guds folk reise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg liker ikke ideen om at livet blei sådd her for det gjør bare det samme som de kristne når det kommer til livets opprinnelse, det flytter bare problemet ett skritt bakover uten å løse det.

Jeg utelukker det ikke 100% men det besvarer som sagt ikke spørsmålet om hvordan.

 

 

hvis alt har en opprinnelse er det mer logisk å tro det var en Gud som satte ting igang i begynnelsen, enn at ble til av tilfeldigheter, og at det er tilfeldighet som er universets drivkraft, som er det "vitenskapelige" synet på ting.

Ja og da må jeg spørre, hvor kom gud fra?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en evneveik person som ikke klarer å lese mosebøkene.

Les versene jeg beskriver og prøv igjen.

Det står der rett fram svart på hvitt.

7Herren sa til Moses: «Se, jeg lar deg være som Gud for farao, og Aron, din bror, skal være din profet. 2 Du skal si alt det jeg pålegger deg, og din bror Aron skal si det til farao, så han lar israelittene dra fra landet. 3 Jeg vil gjøre faraos hjerte hardt. Jeg vil gjøre mange tegn og under i Egypt, 4 men farao kommer ikke til å høre på dere. Da vil jeg legge min hånd på Egypt og føre flokkene mine, mitt folk israelittene, ut av Egypt med store straffedommer. 5 Egypterne skal kjenne at jeg er Herren når jeg rekker hånden ut over Egypt og fører israelittene bort fra dem.»

Spesielt vers 3 er viktig for der står det rett frem beskrevet hva gud skulle gjøre.

Videre utover bekrefter bibelen at gud gjorde akkurat som beskrevet i vers 3 når Farao ville la guds folk reise.

 

 

Det å klare å sitere noen setninger fra bibelen viser ikke at du har "evner" .... Det var den fordummende tolkningen din av det du leser jeg kaller evneveikt og latterlig. 

Lenke til kommentar

Er det logisk hevde at et supervesen oppsto spontant av seg selv utenfor tid og rom for deretter å skape alt av ingenting?

 

Ja, mer logisk enn at alt ble til av ingenting ut av tilfeldigheter, bokstavelig talt at atomer som ikke burde vært der kræsjet i atomer som ikke burde vært der og ble til en verden som har mål og mening for det liv som ble til i den og ikke burde vært der, av ren tilfeldighet jfr deg.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Jeg har to spørsmål til deg om det jeg siterer her.

 

1) Har mennesker fri vilje i himmelen?

2) Mener du at alle som blir avhengige av heroin har tatt en velinformert og veloverveid valg om å begynne med heroin, og at alle faktorene som ledet til at de tok det valget var innenfor deres kontroll?

 

1) Det vil jeg anta at de har, dvs vi er forskjellige personligheter akkuratt som her, men omstendighetene rundt oss er helt annerledes

2) Nei det mener jeg ikke. Men jeg tar utgangspunkt i at du som voksen har et ønske om å bruke heroin, og ikke noe ønske om å slutte med det. Da er det til syvende og sist ditt valg.

1) Det betyr jo at gud kan skape en tilværelse hvor man både har fri vilje, og ikke velger å synde. Det naturlige oppfølgingspørsmålet er da hvorfor gud ikke gjorde det i utgangspunktet.

 

2) Jeg er ganske sikker på at hvis du spør stoffmisbrukere så vil mange av dem si at de ønsker å bli kvitt avhengigheten sin, og slutte med heroin, men ikke har rammene rundt seg for at det kan skje. Er du enig eller uenig i dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du vurdert å snakke med en eksorsist? De kan også gjøre vurderinger før de evt utfører noe.

http://www.vl.no/reportasjer/reportasje/i-kamp-mot-djevelens-her-1.765547

En... eksorsist? Wow. Bare... wow.

 

Det blir mer og mer åpenbart at du er vel så fastlåst og lukket som Ogalaton i kreasjonisttråden, eller Max i flat jord-tråden. Du er bare hakket mer velformulert og noe flinkere til å variere kildene dine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...