Gå til innhold

Kulturelt forfall gjennom ødeleggelse av Kristendommen - tapt evne til å skille mellom godt og ondt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser kristne på hedningene som folk som velger å buke sine liv til å missbruke heroin, voldta og drepe om det ikke fantes lover mot det?

 

Det er vel ikke engang 3% av norges befolkning som er kristne, ser jeg masse heroinmissbrukere, voldtektsmenn og drapsmenn rundt meg? Nei ... så hvorfor kom dette idiotiske spørsmålet på trykk?

Lenke til kommentar

 

som troende kristen legger jeg meg ikke i hva en hedning gjør så lenge det ikke skader noen, om de har et oppriktig ønske om bruke livet sitt på å missbruke heroin så er det deres vilje.

Er dette virkelig hvordan kristne ser på hedningene.

Virker litt kultaktig den setningen der.

 

Vi hedninger svømmer jo i heroin. Faktisk er det vanskelig å få tid til noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

som troende kristen legger jeg meg ikke i hva en hedning gjør så lenge det ikke skader noen, om de har et oppriktig ønske om bruke livet sitt på å missbruke heroin så er det deres vilje.

Er dette virkelig hvordan kristne ser på hedningene.

Virker litt kultaktig den setningen der.

 

Vi hedninger svømmer jo i heroin. Faktisk er det vanskelig å få tid til noe annet.

 

 

si meg, VIL dere at kristne skal sette standarden for dere utifra en bibelsk tolkning? norge ble jo kristnet, og kulturen/moralen vår hviler jo faktisk på bibelsk moral, spesielt fra protestantismen og utover 1800 tallet da bibelen ble noe alle leste... i førkristen tid hadde man et annet syn på moral. jeg trodde det var dette her hedninger ønsket seg? det høres jo nesten ut som dere er sure når jeg sier dere er frie til å gjøre som dere vil, for fri vilje er jo et essensielt element i bibelen.

Lenke til kommentar

 

Ser kristne på hedningene som folk som velger å buke sine liv til å missbruke heroin, voldta og drepe om det ikke fantes lover mot det?

 

Det er vel ikke engang 3% av norges befolkning som er kristne, ser jeg masse heroinmissbrukere, voldtektsmenn og drapsmenn rundt meg? Nei ... så hvorfor kom dette idiotiske spørsmålet på trykk?

 

Fordi du sa følgende noen poster lengere bak.

som troende kristen legger jeg meg ikke i hva en hedning gjør så lenge det ikke skader noen, om de har et oppriktig ønske om bruke livet sitt på å missbruke heroin så er det deres vilje.

Er dette holdningen kristne har til hedninger eller er det jeg som har missforstått noe og spesielt med utsagnet ditt?

 

kristne har en bok å forholde seg til (bibelen), som ateist har du darwinismen, dine forfedre var apekatter ifølge din egen tro, hvordan det påvirker ditt syn på rett og galt angår egentlig ikke meg. du er fri til å mene hva du vil, og følge din egen samvittighet etter mitt syn, men det er klart jeg er glad det er lover og regler mot drap, vold, overgrep osv. altså der man skader andre.

Du antyder ganske kraftig at det kun er loven mot drap og vold som forhindrer hedningene fra å begå vold og drap.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ser kristne på hedningene som folk som velger å buke sine liv til å missbruke heroin, voldta og drepe om det ikke fantes lover mot det?

 

Det er vel ikke engang 3% av norges befolkning som er kristne, ser jeg masse heroinmissbrukere, voldtektsmenn og drapsmenn rundt meg? Nei ... så hvorfor kom dette idiotiske spørsmålet på trykk?

 

Fordi du sa følgende noen poster lengere bak.

som troende kristen legger jeg meg ikke i hva en hedning gjør så lenge det ikke skader noen, om de har et oppriktig ønske om bruke livet sitt på å missbruke heroin så er det deres vilje.

Er dette holdningen kristne har til hedninger eller er det jeg som har missforstått noe og spesielt med utsagnet ditt?

 

kristne har en bok å forholde seg til (bibelen), som ateist har du darwinismen, dine forfedre var apekatter ifølge din egen tro, hvordan det påvirker ditt syn på rett og galt angår egentlig ikke meg. du er fri til å mene hva du vil, og følge din egen samvittighet etter mitt syn, men det er klart jeg er glad det er lover og regler mot drap, vold, overgrep osv. altså der man skader andre.

Du antyder ganske kraftig at det kun er loven mot drap og vold som forhindrer hedningene fra å begå vold og drap.

 

 

Det er ikke noe motsetning mot det å ha friheten til å velge å bruke heroin, og likevel ikke gjøre det. Sånn er det med bibelen også.

 

Da kan du svare meg på dette spørsmålet: Hvis det ikke er loven som forhindrer hedningene i å begå vold og drap, hva er det da?

 

Ifølge deg selv stammer du fra en apekatt. Jeg har sett dyredokumentarer om hvordan sjimpanser oppfører seg, de slår hverandre regelmessig ihjel, det er et ekstremt voldelig samfunn. Hvis du er en litt videreutviklet ape burde jo det skinne igjennom? Det er jo dette du er, ifølge dine egne ord.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Jesus grunnla kristendommen og bygget første kristne menighet etter hans død. Det var kunnskap om fremtiden om Den nye himmelske Jehova Guds rike og hans Sønn Jesus. Hvordan de skal forholde til verden og folk og  kristendommen har ingen ting i dag med verden å gjøre eller styre verden i dag med kristendommen. Nei.

 

Simon Peter hadde et sverd og han dro det ut og slo til yppersteprestens tjener og hogg det høyre øre av ham. Tjeneren hette Malkus. Jesus sa da til Peter: Stikk sverdet i skjeden Skal jeg ikke drikke den kalk min Fader har gitt meg. Stikk ditt sverd i skjeden for alle som griper til sverd, skal falle for sverd. Eller tror du ikke at jeg i denne stund kan be min Fader og han ville sende meg mer enn tolv legioner engler. Hvorledes skulle da skriftene oppfylles, at så må skje. Da Jesus senere sto foran den romerske landshøvdingen  Pontius Pilatus, forklarte han hvorfor han ikke hadde latt Peter stride for ham med et dødbringende våpen. Pilatus sa til ham: Ditt folk og yppersteprestene har overgitt deg til meg, hva er du har gjort. På dette spørsmål svarte Jesus: Mitt rike er ikke av denne verden, var mitt rike av denne verden, da hadde mine tjenere stridt for at jeg ikke skulle bli overgitt til jødene, men nå er mitt rike ikke av denne verden.

 

Etter at landshøvdingen Pontius Pilatus hadde stilt Jesus noen flere spørsmål, henviste han til seg selv som en av de foresatte øvrigheter og sa til Jesus: Vil du ikke tale med meg. Vet du ikke at jeg har makt til å gi deg fri og har makt til å korsfeste (pelfeste ) deg. Jesus minnet nå den romerske landshøvdingen om at det finnes en høyeste myndighet og sa: Du hadde ingen makt over meg hvis det ikke var gitt deg ovenfra, derfor har han som overga meg til deg, større synd ( Joh 19:10-11) Jesus ville ikke motsette seg det som den høyeste myndighet tillot. Pilatus kunne derfor ikke finne at Jesus ved noen anledning hadde gjort våpnet opprør mot de foresatte øvrigheter.

Er resten av Jehovas Vitner også uærlige, eller er det bare deg?

 

Det du holder på med er helt jævelig.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan du svare meg på dette spørsmålet: Hvis det ikke er loven som forhindrer hedningene i å begå vold og drap, hva er det da?

 

Ifølge deg selv stammer du fra en apekatt. Jeg har sett dyredokumentarer om hvordan sjimpanser oppfører seg, de slår hverandre regelmessig ihjel, det er et ekstremt voldelig samfunn. Hvis du er en litt videreutviklet ape burde jo det skinne igjennom? Det er jo dette du er, ifølge dine egne ord.

Respekt for sine medmennesker for eksempel.

Nytten ved å leve fredelig med sine medmennesker i et harmonisk samfunn.

Drap og vold hjelper vel ikke akkurat for et bedre liv.

Du har felles DNA med neandertalene men jeg regner ikke med at du oppfører deg som en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kristendommen er en kreft ikke bare i Europa men hele verden. Det er først nå etter at vi bekjemper denne landeplagen at vi kan få vår frihet tilbake.

 

De som vil ha Europa europeisk ønsker ikke en asiatisk ørkenreligion velkommen, enten det er i den ene eller andre formen.

Lenke til kommentar

 

Da kan du svare meg på dette spørsmålet: Hvis det ikke er loven som forhindrer hedningene i å begå vold og drap, hva er det da?

 

Ifølge deg selv stammer du fra en apekatt. Jeg har sett dyredokumentarer om hvordan sjimpanser oppfører seg, de slår hverandre regelmessig ihjel, det er et ekstremt voldelig samfunn. Hvis du er en litt videreutviklet ape burde jo det skinne igjennom? Det er jo dette du er, ifølge dine egne ord.

Respekt for sine medmennesker for eksempel.

Nytten ved å leve fredelig med sine medmennesker i et harmonisk samfunn.

Drap og vold hjelper vel ikke akkurat for et bedre liv.

Du har felles DNA med neandertalene men jeg regner ikke med at du oppfører deg som en.

 

 

dette her strider mot darwinismen, for ville det ikke vært et stort evolusjonært fortrinn for et hann-menneske å slå ihjel konkurrentene sine så han fikk spredt genene sine og parret seg med så mange hunner som mulig, slik det fungerer hos apene?

Lenke til kommentar

dette her strider mot darwinismen, for ville det ikke vært et stort evolusjonært fortrinn for et hann-menneske å slå ihjel konkurrentene sine så han fikk spredt genene sine og parret seg med så mange hunner som mulig, slik det fungerer hos apene?

Mange takk, da har du svart grundig på spørsmålet, ja det er sånn kristen ser på hedningene rundt seg, som villmenn som vil drepe og voldta ved den første anledning og bare loven holder dem igjen.

Mange takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

dette her strider mot darwinismen, for ville det ikke vært et stort evolusjonært fortrinn for et hann-menneske å slå ihjel konkurrentene sine så han fikk spredt genene sine og parret seg med så mange hunner som mulig, slik det fungerer hos apene?

Mange takk, da har du svart grundig på spørsmålet, ja det er sånn kristen ser på hedningene rundt seg, som villmenn som vil drepe og voldta ved den første anledning og bare loven holder dem igjen.

Mange takk.

 

 

Ble du fanget i din egne angrep? Det var ikke det jeg sa, men du står fritt til å komme tilbake og prøve å gi et skikkelig svar.

 

Evolusjonært hvor det handler om å parre seg med flest mulig for å spre sine gener gir det du sier om harmoni etc ingen mening. I en bibelsk setting gir det derimot en mening, mennesket spiste av kunnskapens tre og lærte seg å skille mellom det gode og det onde men gjorde likevel det onde (ikke altid men ofte) så de skilte lag med Gud, og alle mennesker, hedninger som kristne, har i seg evnen til å skille godt fra ondt, og like fult gjøre begge deler. Altså er ikke en kristen noe bedre enn en hedning. En kristen er derimot forsonet med Gud pga det offeret Gud selv ga menneskene.  Bibelen beskriver hvordan Gud ØNSKER at vi skal leve, men understreker at vi er frie. Og bibelen gjelder bare troende, ikke-troende har ingen grunn til å følge bibelen. Men HVIS DU VIL - selv om du ikke tror - har jeg ikke tenkt å stoppe deg fra det, jeg ser bare ikke poenget. Derfor ser jeg heller ikke poenget med å gjøre bibelen til en rettesnor for folk som ikke vil følge den. At det er en god ide å basere lovverk på den, er en annen sak, men det betyr jo at man gjør bibelske ting til tvang, og jeg har ikke noe tro på det.

 

Så det eneste jeg gjør her, er mao. å følge bibelen.

Lenke til kommentar

 

Da kan du svare meg på dette spørsmålet: Hvis det ikke er loven som forhindrer hedningene i å begå vold og drap, hva er det da?

 

Ifølge deg selv stammer du fra en apekatt. Jeg har sett dyredokumentarer om hvordan sjimpanser oppfører seg, de slår hverandre regelmessig ihjel, det er et ekstremt voldelig samfunn. Hvis du er en litt videreutviklet ape burde jo det skinne igjennom? Det er jo dette du er, ifølge dine egne ord.

 

 

Værsågod. Forskning på altruisme blant dyr.

Se den! Det er 16 veldig lærerike og interessante minutter!

 

Hentet fra TED: https://www.ted.com/talks/frans_de_waal_do_animals_have_morals

Endret av afterall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jøss. Hadde du et konkret poeng?

 

 

Spørsmålet her er om du har noe svar.

 

 

Da er svaret nei. Jeg ville ikke arrestert apekatter, stilt apekatter for retten, forventet at de skulle kunne forsvare seg i retten, for deretter å kaste dem i fengsel.

 

 

Og hvorfor ville du ikke det? Hvis apekatter har evnen til å skille det gode og onde - rett fra galt - som oss, så er det vel bare rett og rimelig at de står ansvarlige for en dommer for frukttyveri?

Lenke til kommentar

politikk var en av grunnene til at jeg sleit med paranoia og mye frustrasjon før jeg ble kristen, så å kunne legge fra meg det var en stor befrielse... denne her kan være verdt en titt, den beskriver litt det synet jeg har på dette:

 

Da er det nok lurt å holde seg borte fra det i ditt tilfelle, men likevel påvirker politikk deg og samfunnet rundt deg, og selv om det da sikkert ikke er så lurt å involvere seg så skal du kanskje stemme..? men det skal jeg ikke legge meg opp i..
 
Jeg er enig i deler av den artikkelen du linker til, men den er f.eks. innom Guds suverenitet, men vi mennesker har også fri vilje. 
Det er ikke Gud som styrer vår vilje, selv om Gud vet hva vi vil gjøre. Calvinisme er ganske populært i USA, og artikkelen stammer kanskje fra slike miljø.. det virker litt sånn..  I Calvinistisk tankegang er vi determinert av Gud, og slikt kan lede til apati. Til å ikke bry seg med ting fordi Gud styrer uansett. Jeg mener det er riktig at Gud vet hva som skjer til enhver tid, men det er ikke Gud som styrer oss. Ja, Gud har etablert verden helt siden skapelsen, men alt som skjer i verden er ikke Guds vilje.
Derfor bør vi ikke bare lene oss tilbake å "se på at showet utspiller seg". Vi har en plikt og ansvar til å gjøre godt og til å være salt og lys i verden. Til å stå opp imot urettferdighet og søke sannheten, men vi blir ikke tvunget til det. Vi må velge det selv.
Kan anbefale deg å sette deg inn i Molinisme da dette ikke frarøver Guds suverenitet, men kombinerer den med menneskers frie vilje.
 
Ellers har det også vært en del evangeliske som har ment at man bør legge bort tanken og forholde seg kun til det åndelige plan. Jeg undrer om det har sammenheng med at kvinner fikk mer innflytelse, og således at følelsene tok større plass. Uansett er dette en ganske ny og ikke bare god idë. Det ser ut til å ha ført til at mange kristne har valgt å trekke seg bort fra universiteter f.eks. Universitetene er i stor grad grunnlagt og bygget opp av kristne, og jeg mener det er på høy tid at kristne finner tilbake til dem. De betyr så mye for hvordan våre liv og samfunn formes, også politikken. Uten at vi har skikk og orden på våre egne liv, hvordan skal vi kunne ha privilegiet av å kunne hjelpe andre? De samfunn som har omfavnet kristendommen har vist seg igjen og igjen å bære gode frukter. Det er en grunn til at vi er så priviligerte idag. 
 
Det var lenge ansett som nærmest uhørt at kristen filosofi skulle ha noe i filosofiske avdelinger på Universitet å gjøre. Det var så godt som et tilbakelagt kapittel, men dette endret seg mye takket være Alvin Plantinga. Idag er kristen filosofi på vei tilbake igjen, men ting tar tid. 
 
Det skjedde et skille på slutten av 60-tallet. Deretter har antall kristne filosofer økt. Det er ikke så kjent her i Skandinavia ennå, men det kommer. Først i dag ser jeg at det er større åpenhet for det.
~ Ralph Henk Vaags (Førsteamanuensis ved Universitetet i Agder) 
 
Selv om vi er kristne er det ingen motsetning å søke sannhet, kunnskap, rettferdighet, god moral osv.. snarere tvert imot. Dette er egenskaper ved Gud selv.
Det er selvsagt en fare for at vi kan bli "for smarte" for vårt eget beste. For høy på pæra, og det må man passe seg for. Jeg mener at vi trenger å stå opp for det samfunnet vårt er tuftet på mer enn på lenge. Kristne har altfor lenge forsømt dette.
 
Her synes det også som gotquestions.org er enig i at kristne bør bruke sin stemme: https://www.gotquestions.org/Christians-vote.html
Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

 

 

 

Jøss. Hadde du et konkret poeng?

 

Spørsmålet her er om du har noe svar.

 

 

Da er svaret nei. Jeg ville ikke arrestert apekatter, stilt apekatter for retten, forventet at de skulle kunne forsvare seg i retten, for deretter å kaste dem i fengsel.

 

 

Og hvorfor ville du ikke det? Hvis apekatter har evnen til å skille det gode og onde - rett fra galt - som oss, så er det vel bare rett og rimelig at de står ansvarlige for en dommer for frukttyveri?

 

Ta det med ro. Jeg ville ikke kastet deg i fengsel heller om du stjal frukt av meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...