Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpt leilighet med foreldre, arv.

Fredrikken

Anbefalte innlegg

For 8 år siden kjøpte jeg leilighet sammen med min mor som jeg skulle bo i. Har bodd her siden. Ifjor fikk jeg overført hennes del til meg, så nå eier jeg hele.  Ho har aldri bodd i den. Er det sånn at jeg må betale skatt for å ha fått overført hennes del til meg? Vet det ikke er arveavgift lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Du trenger ikke å betale noe avgift på den. Arveavgiften er borte.

Selve avgiften fungerer slik at man betaler en viss prosentandel av summen. Hvis summen er 0, så trenger du altså ikke å betale noe i det hele tatt. Tidligere undersøkte de når man gjorde slike overføringer, de gjør det ikke lenger.

Lenke til kommentar

Selve avgiften fungerer slik at man betaler en viss prosentandel av summen. Hvis summen er 0, så trenger du altså ikke å betale noe i det hele tatt. Tidligere undersøkte de når man gjorde slike overføringer, de gjør det ikke lenger

Ok. Jeg har sett for meg jeg kom til å få restskatt iår, siden jeg har fått overta hennes del også. Fant ikke noen plass der det stod direkte om dette på nett, men at det stod noe om skatt ved videresalg.

Endret av Fredrikken
Lenke til kommentar

Selve avgiften fungerer slik at man betaler en viss prosentandel av summen. Hvis summen er 0, så trenger du altså ikke å betale noe i det hele tatt. Tidligere undersøkte de når man gjorde slike overføringer, de gjør det ikke lenger.

Men eierdelen til moren er ikke lik null selv om moren ikke har tatt seg betalt.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg har sett for meg jeg kom til å få restskatt iår, siden jeg har fått overta hennes del også. Fant ikke noen plass der det stod direkte om dette på nett, men at det stod noe om skatt ved videresalg.

Det kan hende du får (høgere) formuesskatt, men det blir neppe så stor en sum. Viktigste er at det ikke blir inntektsskatt og arveavgift.

Lenke til kommentar

Men eierdelen til moren er ikke lik null selv om moren ikke har tatt seg betalt.

Så da må jeg skatte av det jeg har fått? Leiligheten er ble kjøpt for 1,6, og er verdt ca 2,3 idag. Når jeg fikk hennes del som var halvparten så har jeg jo fått 1,1 om man regner det om i penger.

Lenke til kommentar

Det kan hende du får (høgere) formuesskatt, men det blir neppe så stor en sum. Viktigste er at det ikke blir inntektsskatt og arveavgift.

Så jeg kan ikke få inntektsskatt over at jeg har fått en halv leilighet?

Lenke til kommentar

Så da må jeg skatte av det jeg har fått? Leiligheten er ble kjøpt for 1,6, og er verdt ca 2,3 idag. Når jeg fikk hennes del som var halvparten så har jeg jo fått 1,1 om man regner det om i penger.

Muligens må din mor skatte av verdiøkningen på sin halvdel siden hun ikke har bodd i bolig?

Lenke til kommentar

Muligens må din mor skatte av verdiøkningen på sin halvdel siden hun ikke har bodd i bolig?

Ho sitter jo ikke igjen med noe av det. Jeg har fått hennes del som forskudd på arv

Lenke til kommentar

Vanligvis ikke (forutsatt at "gitt bort" brukes i ordenes rette forstand, noe som er ganske sjelden på dette forumet), men det fremgår av tråden at trådstarter var bekymret for sin personlige skattebelastning.

Har fått hennes del av leiligheten som forskudd på arv.

Lenke til kommentar

Hva vil det si jeg arver hennes skattemessige posisjon? Mulig dumt spørsmål, hvordan vet skatteetaten at det er forskudd på arv? Har en kontrakt på at jeg har fått den i arv.

Så det vil si at ingen av oss kommer til å betale noe som helst?

Lenke til kommentar

Det vil si at hvis du senere må selge med skatteplikt så skal du beregne gevinst av hele boligens verdi fra da dere opprinnelig kjøpte boligen - du får ikke beregne gevinst av din andel fra da du kjøpte din andel og av hennes andel fra hun overdro den til deg.

Det er uvanlig at noen beskattes i situasjoner som denne, med unntak av dokumentavgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...