Mephisto- Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 (endret) Hei, jeg river ned og skal straks sette opp igjen vegger og dører. Jeg begynte å tenke litt (ja faktisk!), og jeg tenkte egentlig å sette begge dørene så langt opp (Ref. Bilde) som mulig. Jeg ser jo nå at det blir voldsomt trangt og vanskelig å få møbler inn der. Er det noen god metode for å vite hvor langt unna veggen døra burde være? Altså grønn distanse. Er forøvrig til 2 soverom dette. edit. Bilde og førøvrig går døra til døra til høyre feil vei Endret 18. mars 2017 av Mephisto- Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 Kortest mulig distanse (grønn), og la dørene slå innover i rommene i stedet for ut i gangen. Lenke til kommentar
Egil Dybdal Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 (endret) Mitt forslag:Venstre dør: slagretning ut mot gang, og plassert slik at dørbladet legger seg inntil veggen i gangen (vannrett vegg nederst på bildet) når døren er åpenHøyre dør: slagretning inn på soverom (dødareal på soverommet uansett), plassert slik at døren er helt inntil pipen(?)Dette vil først og fremst hindre dør-kaos i gangen, og gi god flyt uten at det går på bekostning av bruksarealer. Edit:Du kan eventuelt vurdere å gjøre det motsatt, men det blir avgjørende av hvordan soverommene er utformet og innredes. Endret 18. mars 2017 av Egil Dybdal 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 Med tanke på møblering så burde den grønne distansen tilsvare dybden på eit garderobeskap. Vist ikkje får du dårlig utnyttelse av arealet på soverommet. Ellers så burde du vurdere skyvedør på eine eller begge soveromma for å unngå å måtte gå rundt dørene. Å gå frå eit soverom, over gangen og inn på neste soverom vil kreve mykje lukking og åpning av dører. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 18. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2017 Takker for innspillene! Grafikken er nok ikke helt 100% til virkeligheten. De dørbladene skal egentlig ikke treffe hverandre (2 stk 90 dører). Men kan vurdere å snu en av dem innover om det blir nødvendig. Det jeg sliter med er den grønne lengden ift. Å få møbler inn. Hadde egentlig lyst å få den grønne til 0 cm. Noe pga. Plassutnyttelse i rommet, men også fordi den nederste veggen er et garderoberom som jeg helst vil ha så stort som mulig Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Det jeg sliter med er den grønne lengden ift. Å få møbler inn. Hadde egentlig lyst å få den grønne til 0 cm. Noe pga. Plassutnyttelse i rommet, men også fordi den nederste veggen er et garderoberom som jeg helst vil ha så stort som mulig Da gjør du det slik jeg foreslo i tidligere innlegg. Lag den grønne distansen så kort som mulig og la dørene slå innover i rommene hengslet der hvor du har markert med grønn. Da er dørene aldri i konflikt med hverandre og de står ikke i veien når du skal ha noe inn og ut av rommene. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 19. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2017 Det jeg sliter med er den grønne lengden ift. Å få møbler inn. Hadde egentlig lyst å få den grønne til 0 cm. Noe pga. Plassutnyttelse i rommet, men også fordi den nederste veggen er et garderoberom som jeg helst vil ha så stort som mulig Da gjør du det slik jeg foreslo i tidligere innlegg. Lag den grønne distansen så kort som mulig og la dørene slå innover i rommene hengslet der hvor du har markert med grønn. Da er dørene aldri i konflikt med hverandre og de står ikke i veien når du skal ha noe inn og ut av rommene. Problemet med å sette den grønne til (teoretisk) 0 cm, er at man aldri vil få inn noe lengre, som ei seng gjennom døra fordi det vil butte mot pipa eller veggen på andre siden. Dørene i seg selv er egentlig ikke problemet. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Det jeg sliter med er den grønne lengden ift. Å få møbler inn. Hadde egentlig lyst å få den grønne til 0 cm. Noe pga. Plassutnyttelse i rommet, men også fordi den nederste veggen er et garderoberom som jeg helst vil ha så stort som mulig Da gjør du det slik jeg foreslo i tidligere innlegg. Lag den grønne distansen så kort som mulig og la dørene slå innover i rommene hengslet der hvor du har markert med grønn. Da er dørene aldri i konflikt med hverandre og de står ikke i veien når du skal ha noe inn og ut av rommene. Problemet med å sette den grønne til (teoretisk) 0 cm, er at man aldri vil få inn noe lengre, som ei seng gjennom døra fordi det vil butte mot pipa eller veggen på andre siden. Dørene i seg selv er egentlig ikke problemet. Så egentlig er det pipa som er problemet? Hvordan blir det å få inn noe langt som f.eks. ei seng i rommet til høyre i illustrasjonen din? Vil det gå greit? Lenke til kommentar
Egil Dybdal Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Det vil jo være større problem å få lange ting inn i rommet til venstre, enn i rommet til høyre. I så måte ser jeg ikke hvordan du tenker at den grønne distansen vil være avgjørende for hva du kan få inn i rommet? Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 19. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2017 For å utdype litt: - Det er ikke dørene som er problemet ,grafikken er litt feil. Dørene er mindre og vil ikke treffe hverandre. - Å få ting inn i rommet til venstre er ikke noe problem så lenge det går inn i det til høyre. - Problemet går er hvordan det er å få lengre gjennstander (Seng, skap etc.) inn i rommet til høyre. La opp et nytt bilde som kanskje illustrerer problemet. Om den grønne er 0, vil "frisiktlinjen" fra kanten på veggen (Oppe til venstre) og nederste del av døra være veldig liten. Dessverre bare paint på denne pcen Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 (endret) Slik jeg forstår utfordringen din nå, så har du egentlig illustrert løsningen jeg foreslør selv. Jeg ville altså: Fulgt vinkelen mellom hjørnet på rommet til venstre og hjørnet på pipa, bort til veggen på rommet til høyre. Der den vinkelen treffer lager du karmen, med døråpningen ned (på bildet) fra det punktet. Hvis du vil ha mer margin til ekstra store ting, så kan du jo legge åpningen litt lengre ned enn dette. Samtidig kan det være lurt, som påpekt over, å sørge for at du da har minst stor nok plass til et garderobeskap eller tar høyde for annen planlagt utnyttelse øverst i rommet. Endret 19. mars 2017 av steinrawr Lenke til kommentar
process Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Du trenger ikke tilrettelege for å få lange gjenstander direkte inn i begge rommene. Forutsatt at dybden på rommet til venstre er god nok, kan du flytte dem dit først og deretter over til rommet til høyre. Det er vel ikke noe du skal gjøre så ofte? Lenke til kommentar
Egil Dybdal Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 (endret) Tror ikke jeg ville bekymret meg så mye for den problemstillingen der. Skal du ta hensyn til slike ting, så må du jo ta høyde for bredden til det du skal føre inn der. Et garderobeskap er ofte 50-60 dybde. Skal du føre et garderobeskap med slik dybde diagonalt gjennom passasjen der så behøver du en unødvendig stor bredde.Senger, garderobeskap og tilsvarende "soveromsmøblement" vil være naturig å flytte inn i oppreist posisjon til "midtgangen", deretter roterer man det 90 grader og legger det på skrått gjennom den døren hvor det skal inn. Problemstillingen her er jo mye enklere enn når du skal begynne å flytte senger og garderobeskap opp og ned gjennom vinklede trapper hvor det er langt smalere. Endret 19. mars 2017 av Egil Dybdal Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2017 Så... Nå er dørene på plass, og ganske fornøyd egentlig. Endte med at den sorte åpningen måler 85 cm. Mens den grønne endte på 37cm. Med 90 dører er det ikke noe problem å få ting inn der Takk for innspill og tanker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå