Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge holder egentlig ett bilbatteri....?

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har en 04 Touran, som har passert 300'km, og her sitter enda originalbatteriet, som nå er 13 år! Ingen tull med strømmen enda, og den starter fint selv etter ei natt med -25°. En kamerat har en 03 Passat, som og har originalbatteriet. Må være noen spesielle batterier i disse VW bilene. Flere som har samme erfaring...?

Endret av Loppa75
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diesel VAG er kjent for å vare lenge på batteriet.
Jeg tror mye av grunnen er at batteriet er god kvalitet, også er det kraftig dynamo på dieselmotorene, gjerne 120-150 ampere.

Ladespenning bruker å være solid også, 14.4 til 14.6 volt er vanlig. Alt dette tilsier et batteri med plenty av krefter og som aldri blir tømt, for det er da batterier blir ødelagt, ved dyputlading.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et bilbatteri bør uten problemer holde hele bilens levetid, grunnen til at de ikke gjør det er at mange biler leveres med for lav ladespening.

Jeg hadde en gang en 20 år gammel bil med originalbatteriet sittende i, det holdt helt til dynamoen røyk og batteriet ble utladet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Levetid kommer an på en hel haug med parametre. Kjøremønster, laderegulering, kapasiteter på dynamo/batteri/kabelnett, m.m. Er alt på stell så kan gode batterier vare henimot bilens levetid. Da jeg i slutten på 1992 solgte min andre bil, en '76 Volvo 244L med ca 350.000KM på telleren, sto det fremdeles originalbatteriet i den, med produksjonsstempel 11-75. Den bilen var utrolig rimelig å eie på alle måter bortsett fra forbruket som lå på literen om en kjørte forsiktig (82 hestekrefter, ingen sprinter akkurat)... Kløtsjen hadde nok og vært original om ikke jeg hadde lånt bilen vekk til noen som slepte en bil med en bilhenger bak der igjen gjennom halve vestlandet. Da ramlet kløtsplatene av pga gløding av naglene som holdt platene. Bilen sto og i ro utendørs i et halvt år (en vinter pluss vår) i.f.m. utenlandsreise, og den startet som den skulle, uten noen form for lading eller annet vedlikehold.
SVJV var VAG ganske tidlig ute med styring/begrensing av strømtrekk, som f.eks å kutte strøm til enkelte forbrukere som sigaretttenner og motorvarmer om spenning er for lav, m.m. Du finner jo fremdeles idag biler som ikke har noen slik styring, og da er det fort gjort å tappe batteriet om en glemmer kupélyset på, etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lengste batteriet jeg har hatt i en bil ble skiftet når det var 15 år gammelt. Man regner med at batteriet er "oppbrukt" etter 2- 4 år, alt over det er bonus.

2-4 år levetid skyldes rett og slett for dårlig vedlikehold av batteriet, altså i de fleste tilfeller for lav ladespenning som ofte er kombinert med mye småkjøring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lengste batteriet jeg har hatt i en bil ble skiftet når det var 15 år gammelt. Man regner med at batteriet er "oppbrukt" etter 2- 4 år, alt over det er bonus.

2-4 år levetid skyldes rett og slett for dårlig vedlikehold av batteriet, altså i de fleste tilfeller for lav ladespenning som ofte er kombinert med mye småkjøring.

Yes, mye småkjøring i kulde uten vedlikeholdslading er drepen for bilbatteri.

Med oppbrukt mener jeg at man som oftes ikke gir mer enn 2 års garanti )kan nok ikke forvente 5 års reklamasjonsfrist på bilbatteri, så den er nok 2 år).

Det yngste bilbatteriet jeg har skiftet var 6 år, det eldste har vært 15 år. 

Lenke til kommentar

En annen ting er at mange tror batteriet er tipp-topp selv om det egentlig ikke er det. Bilen starter og da tror de alt er i skjønneste orden. Det er disse som får seg en stygg overraskelse når gradestokken plutselig bikker lengre ned enn den vanligvis pleier.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei. Vi har en 04 Touran, som har passert 300'km, og her sitter enda originalbatteriet, som nå er 13 år! Ingen tull med strømmen enda, og den starter fint selv etter ei natt med -25°. En kamerat har en 03 Passat, som og har originalbatteriet. Må være noen spesielle batterier i disse VW bilene...

Det gir seg ikke dette batteriet. Bilen er nå inne i det 15 året, og gått 350'km. Den står alltid ute, og starter hver morgen...

Noen som har liknende erfaring...?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Når jeg leser her, så angrer jeg på at jeg byttet batteri i min ford S-Max...

Jeg fikk "Low Battery" i displayet noen ganger siste ukene, og satte på en "intelligent" batterilader. Den sto på veldig kort tid (under 1 time) før den sa at det var "ferdig!" 

Da er enten batteriet veldig dårlig, eller allerede fullt. Siden det "umulig" kunne være fullt pga meldingen, så kjøpte jeg nytt og satte inn i helgen. Ville ikke risikere å gå inn i vinteren med en accident waiting to happen...

Men så leser jeg her at batterier kan vare i 20 år, og et annet sted at "Low Battery" meldingen vil komme igjen helt til man resetter meldingen på verksted! Selv om man har ladet opp batteriet!

Kanskje batteriet mitt var helt fint likevel? Hadde jo egentlig ingen problemer whatsoever...

EDIT: Bilen er litt over 8 år

Endret av ozone
Lenke til kommentar

20 år er heller unntaket. 8 år er en veldig vanlig alder når blybatterier ryker. Bilen skal ikke vise "low battery" hvis batteriet ikke er lavt. Da er bilen enten defekt eller den har en feil i designet. På noen biler skal man registrere batteribytte men dette har enten med ladeprofil å gjøre eller rett og slett bare en serviceindikator.

Og hvis batteriet går fra tomt til fullt på veldig kort tid er det gåent.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk, nå ble jeg beroliget!
Akkurat slik var jo egentlig min analyse av dette, og grunnen til at jeg byttet! (men så begynner selvfølgelig letingen på internett for å få bekreftet min nagende mistanke, da...)

Da satser jeg på at jeg faktisk fikk avverget å stå på en øde plass uten å få startet  :thumbup:

(de aller beste design og menneske-maskin interface klarer jo å fikse feil før de skjer, og iallefall før de blir katastrofale. Problemet da er at mennesket lett få en følelse av å ha fikset noe som ikke trengte å fikses... Begge deler skjedde tydeligvis i dette tilfellet, hehe)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...