Gå til innhold

Synth eller midi på studentbudsjett?

aceania

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har et midi-keyboard fra clas ohlson. Det har ingen knapper, ingen effekter eller noe, men jeg er veldig ute etter syntheffekt på musikken jeg lager. Selvfølgelig skulle jeg ha kjøpt meg en synth om jeg hadde penger til det, men det har jeg rett og slett ikke. Hadde det vært en ok synth til en tusenlapp, så, men slikt fins så å si ikke. 

Såå hva burde jeg gjøre? Er det noen (helst gratis, men forstår det blir vanskelig) programmer til pc jeg kan laste ned for å få effekter på midi-keyboardet mitt? 

Eller er det faktisk mulig å få tak i en synth til en tusing?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Vet ikke om du kanskje har misforstått litt hva et midi-keyboard gjør. Midi-keyboardet i seg selv lager ingen lyder, og du laster ikke inn effekter og lyder på midi-keyboardet. Midi er kun et datasignal. Når du spiller på midi-keyboardet sendes et signal som sier til mottaker-enheten (ofte en PC) hvilke lyder som skal spilles. Du kan tenke på det som et tastatur i keyboard-format.

Jeg vet ikke hvilket program du lager musikken din i, men de fleste innspillingsprogrammer har støtte for å bruke plugins. Det finnes flere helt ok synth-plugins som er gratis. Ville brukt Google og søkt på "Free synth plugin" eller "free synth VST". Ta gjerne med navnet på programmet du bruker i søket, så du vet at de fungerer sammen. Da finner du antagelig en rekke artikler om forskjellige synth-plugins, og du kan bruke Youtube til å finne ut hvilken du liker best. Evt. får du ganske rimelige plugins fra f.eks. Toontrack.

Lenke til kommentar

Wow, tusen takk! Dette var oppklarende :)

Var klar over at det bare er et signal, men antok at det var vanskelig å legge på effekter. Jeg har egentlig null peiling på området, kan spille piano, men har ikke stort til erfaring med noe annet enn piano. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...