Gå til innhold

Hvordan forholde seg til piratene utenfor Somalia?

Anbefalte innlegg

Da har det igjen vært et piratangrep utenfor Somalia. FNs spesialutsending for Somalia, Michael Keating, mener problemet er at somalierne ikke har noen jobb og at det er jobbmarkedet som må bygges opp i Somalia.

FN-utsending: Kapringen utenfor Somalia må være en vekker

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/verden/fn-utsending-kapringen-utenfor-somalia-m%C3%A5-v%C3%A6re-en-vekker/ar-BByiPWZ?li=AA4WWU&ocid=spartandhp

Husker da dette sto på som verst for noen år siden og USA ville ha rett til å skyte piratene og forfølge dem helt inn på landjorden i Somalia og skyte dem der. Et norsk firma utviklet piggtråd som kunne festes på sidene av skip så piratene ikke kunne klatre opp. Og haugevis av andre tiltak.

Men nå er altså piratvirksomheten i gang igjen. Ingen aner om det blir med dette angrepet eller om det vil komme flere. Hva er løsningen? En form for krig mot piratene? Eller å bygge opp et stabilt jobbmarked i Somalia og gi befolkningen andre muligheter enn piratvirksomhet? Eller en annen løsning?

Hva tror dere?

Endret av Pentagram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare spitballer her, men hva er problemet med å subsidiere armerte vakter på skipene? Piratene er stort sett alltid bevæpnet, så rent defensive inngrep bør være nokså akseptabelt. Man hadde aldri dratt gjennom andre krigssoner uten å forberede seg selv.

Jeg snakker ikke om "Shoot to kill", men at et hvert skip som er i disse områdene bør være forberedt på pirater, og at de kan få leie vakter for å beskytte sin svært verdifulle last. Det høres i det minste ut som den opplagte løsningen.

Lenke til kommentar

De har jo teknisk sett en jobb.

Spøk til revolver; Tilstanden i Somalia er ganske ille så å fikse nok arbeidsplasser til å fjerne problemet er nok praktisk umulig. Men det er mye jobb å være pirat så mange av dem ville nok valgt andre alternativer hvis de kunne.

"Grøtstasjoner" funker heller ikke da folka vil ha mer enn å akkurat overleve. Akkurat det tilsier også at de ikke vil ha arbeidsplasser som de får akkurat nok penger til å overleve.

Piratvirksomheten er rett og slett veldig lukrativt for mange.

Lenke til kommentar

Det er hele samfunn som lever av denne piratvirksomheten, så kanskje man burde gjøre noe direkte, som å starte næring. Egentlig er det landets ansvar men de tar jo ikke ansvar så da får internasjonale myndigheter gjøre noe.

Men nå må vi ikke drive med ønsketenkning heller. For å starte næring i Somalia så må vi stoppe spiralen av krig, fattigdom, korrupsjon, kriminalitet og mangel på næring.

Hadde vi klart å fikse Somalia i en fei så hadde det ikke vært grenser på hva vi kunne utrettet.

Piratvirksomheten er rett og slett veldig lukrativt for mange.

Nettopp. Så jeg tror den beste løsningen er å balansere ut gevinsten med høyere risiko.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ikke glem at Somalia har en pågående borgerkrig. Skal man virkelig løse problemene må man få orden på den politiske strukturen og demokratiet i landet. Korttidsløsninger er selvsagt bevæpning på skip.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Å løse et problem med å fikse et helt land er såpass generelt at jeg vil egentlig ikke kalle det for en løsning, men heller et endelig mål. Det er mye man kan "fikse" om man endrer hele land, men slike løsninger er sjeldent konstruktive.

Absolutt! Du har helt rett og jeg takker for arrestasjonen. (Jeg går desverre i denne fellen ofte)

Lenke til kommentar

Ikke glem at Somalia har en pågående borgerkrig. Skal man virkelig løse problemene må man få orden på den politiske strukturen og demokratiet i landet. Korttidsløsninger er selvsagt bevæpning på skip.

Langtidsløsningen slik det ser ut nå er bevæpning og "slå først". Eller kaller du et tiår eller tre for kort tid i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar

Bare spitballer her, men hva er problemet med å subsidiere armerte vakter på skipene? Piratene er stort sett alltid bevæpnet, så rent defensive inngrep bør være nokså akseptabelt. Man hadde aldri dratt gjennom andre krigssoner uten å forberede seg selv.

Jeg snakker ikke om "Shoot to kill", men at et hvert skip som er i disse områdene bør være forberedt på pirater, og at de kan få leie vakter for å beskytte sin svært verdifulle last. Det høres i det minste ut som den opplagte løsningen.

Uten at jeg har noe statistikk å vise til så er det vel ofte ikke lasten de er ute etter, men heller menneskene ombord. 

Det er jo ikke så lenge siden et forsyningsskip til oljeinstallasjoner ble kapret utenfor Nigeria, det var vel også en "Crew båt" som ble kapret, dette er en type båt som ikke har noen form for last ombord utenom mennesker som fraktes offshore. 

Her ble det krevd penger for løslatelse. 

Skipene er vanligvis forberedt i form av piggtråd, brannslanger ved rekka, låste dører, ekstra utkikk, null belysning og mer når de går i farvann som dette, men det er nok ikke gratis og ha vakter ombord og derfor så unngår nok de fleste rederier å spandere vakter på skipene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Langtidsløsningen slik det ser ut nå er bevæpning og "slå først". Eller kaller du et tiår eller tre for kort tid i denne sammenhengen?

Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener. Med korttidsløsning mente jeg en ikke-bærekraftig løsning. Den kan selvfølgelig brukes i lang tid, men det er vel ikke hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Det er hele samfunn som lever av denne piratvirksomheten, så kanskje man burde gjøre noe direkte, som å starte næring. Egentlig er det landets ansvar men de tar jo ikke ansvar så da får internasjonale myndigheter gjøre noe.

Nå er jo Somalia ikke noe sammenhengende land og i realiteten har landet kollapset/blitt oppløst. Så å forvente at landet skal kunne ordne opp i dette problemet selv er nok så altfor mye forlangt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...