Gå til innhold

Nå har AOC lansert sin første 4K-skjerm for spillerne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan oppdateringsfrekvens har disse 4k skjermene på for eksempel 1080p? Regner med de er noe høyere enn 60hz som det ligger på under 4k? Savner at det ikke står en komplett oppløsnings -og oppdateringsfrekvensliste på skjermene det blir omtalt om på tek.no. Jeg er ute etter skjerm for tiden men jeg ønsker ikke nødvendigvis å gjøre alt i 4k oppløsning, 60hz er litt lite for noen av de spillene jeg spiller men likevel OK til andre. Så det å kunne gå ned til 1080p med en høyere frekvens er derfor ideelt. Er det noen infosider der man kan finne ut dette før man evt kjøper noe man ikke blir fornøyd med?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke se poenget med et 120Hz 4K monitor? Tar vel endel år før vi klarer å få 120fps i 4K...?

Det kan uansett være et poeng, som b0rre er inne på. Man vil kunne jobbe, spille strategispillene sine og diverse annet i 4k, men ha mulighet til å droppe ned til f.eks. 1080p i spill hvor man ønsker høyere fps/hz.
Lenke til kommentar

Kan ikke se poenget med et 120Hz 4K monitor? Tar vel endel år før vi klarer å få 120fps i 4K...?

Hvor ofte kjøper du skjerm er vel egentlig spørsmålet/svaret her. Sannsynligvis er det mye sjeldnere enn du bytter ut skjermkortet. Nå klarer da også GTX 1080ti fint å pushe rundt 60 FPS og over det i enkelte spill i 4K, så vi er allerede på det stadiet at skjermen ikke klarer å holde følge. Neste generasjon til neste år vil være enda raskere, og om et par år til vil slik ytelse være helt mainstream, ikke bare for de som har råd til å kjøpe skjermkort i toppklassen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor ofte kjøper du skjerm er vel egentlig spørsmålet/svaret her. Sannsynligvis er det mye sjeldnere enn du bytter ut skjermkortet. Nå klarer da også GTX 1080ti fint å pushe rundt 60 FPS og over det i enkelte spill i 4K, så vi er allerede på det stadiet at skjermen ikke klarer å holde følge. Neste generasjon til neste år vil være enda raskere, og om et par år til vil slik ytelse være helt mainstream, ikke bare for de som har råd til å kjøpe skjermkort i toppklassen.

Har blitt noen skjermer opp igjennom årene. Og har enda ikke sett noe behov for mer en 60Hz monitorer. Men nå driver jeg ikke med Counterstrike eller andre spill med "enklere" grafikk som skyter opp i langt over 100fps osv. Tror heller ikke vi kommer til å se behovet for det øke med årene da 4K og bare mer grafikk vil bli fokus. Som det alltid har vært.

Som nevnt av andre så kan det være kjekt om en senker oppløsningen osv. Men det ser jeg som lite sansynlig at den gjennomsnitlige forbrukeren som kjøper en 4K monitor og et skjermkort som fks GTX1080/Ti er villig til å gjøre. Så igjen så blir noe over 60Hz mest trolig bare noe som en håndfull har bruk for og i det store og hele bortkastet gimmicky greier?

Om ikke en økning i Hz på panelet gjør noe for dem som spiller i 4K i 60 fps da? 

Lenke til kommentar

Imo, hvis man kjøper en 4k skjerm for spilling med dagens hardware vet man ikke hva man holder på med.

Har en 34" 3440x1440@100hz (ultrawide) som er vanskelig nok å drive. I tillegg er 34" ultrawide 1440p eller 27" 1440p optimal for desktop uten scaling (~110ppi).

Lenke til kommentar

Hvordan oppdateringsfrekvens har disse 4k skjermene på for eksempel 1080p? Regner med de er noe høyere enn 60hz som det ligger på under 4k? Savner at det ikke står en komplett oppløsnings -og oppdateringsfrekvensliste på skjermene det blir omtalt om på tek.no. Jeg er ute etter skjerm for tiden men jeg ønsker ikke nødvendigvis å gjøre alt i 4k oppløsning, 60hz er litt lite for noen av de spillene jeg spiller men likevel OK til andre. Så det å kunne gå ned til 1080p med en høyere frekvens er derfor ideelt. Er det noen infosider der man kan finne ut dette før man evt kjøper noe man ikke blir fornøyd med?

Panelet kjører garantert samme refresh uavhengig av intern oppløsning. Tror ikke det finnes en skjerm siden CRT som varierer hz etter oppløsning.

Lenke til kommentar

Har som rhym også en 34" 3440x1440@100hz, og merker faktisk stor forskjell på FPS-spill sammenlignet med en 60Hz skjerm. Det "lugger" litt mer på 60Hz, og selv om skjermkortet mitt ikke alltid klarer en jevn gjennomsnittshastighet på 100Hz, betyr det å kunne gå over 60 og komme nærmere 100Hz mye. I starten er det ikke lett å legge merke til, men når man først har blitt vant til det, blir overgangen stor til en tregere skjerm.

Lenke til kommentar

Panelet kjører garantert samme refresh uavhengig av intern oppløsning. Tror ikke det finnes en skjerm siden CRT som varierer hz etter oppløsning.

Egentlig er det det Gsync og Freesync gjør - de varierer den reelle oppdateringsfrekvensen synkront med bildehastigheten i spill. Problemet er likevel at maks. oppdateringsfrekvens gjelder for maks. oppløsning. Det vil si at hvis maks. er 60Hz i 4K, er det ikke mulig å få 120Hz i 1080p. Grunnen er at LCD-panelet må skalere opp alle oppløsninger som er mindre enn panelets egentlige oppløsning. Begrensningen ligger både i selve panelet, og i skjermens prosessor som må behandle inngangssignalet.

Lenke til kommentar

Som nevnt av andre så kan det være kjekt om en senker oppløsningen osv. Men det ser jeg som lite sansynlig at den gjennomsnitlige forbrukeren som kjøper en 4K monitor og et skjermkort som fks GTX1080/Ti er villig til å gjøre. Så igjen så blir noe over 60Hz mest trolig bare noe som en håndfull har bruk for og i det store og hele bortkastet gimmicky greier?

Vanskelig å si, men det er jo åpenbart et par av oss som savner dette bare av oss få som har kommentert her. Ikke at det nødvendigvis er representativt for kundegruppen.

Lenke til kommentar

Imo, hvis man kjøper en 4k skjerm for spilling med dagens hardware vet man ikke hva man holder på med.

Har en 34" 3440x1440@100hz (ultrawide) som er vanskelig nok å drive. I tillegg er 34" ultrawide 1440p eller 27" 1440p optimal for desktop uten scaling (~110ppi).

Ikke noe problem det med et GTX1080 og det nye 1080Ti. En må ofre litt på endel settings (1080) men spillet ser bedre ut uansett pga oppløsningen synes nå jeg. Så fort disse nye 4K HDR spill monitorene med G-sync er ute så blir det bra.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Har blitt noen skjermer opp igjennom årene. Og har enda ikke sett noe behov for mer en 60Hz monitorer. Men nå driver jeg ikke med Counterstrike eller andre spill med "enklere" grafikk som skyter opp i langt over 100fps osv. Tror heller ikke vi kommer til å se behovet for det øke med årene da 4K og bare mer grafikk vil bli fokus. Som det alltid har vært.

Jeg vil nok heller anta at de fleste som kjøper ett GTX1080TI faktisk er over middels interessert i oppfriskning over 60Hz .... det er ganske stor forskjell på f.eks Battlefield i 60Hz og 120Hz ... - denne skjermen og GTX1080ti er jo uansett for folk som er spesielt interesserte, så jeg tror ikke teorien din holder vann ...

Lenke til kommentar

Selv om jeg vil spille i 4K så ønsker jeg mer enn 60hz, jeg har hatt 120hz skjerm nå i flere år selv om det er 1080p - og det å gå ned til 60hz igjen uavhengig av oppløsning er rene marerittet, jeg får ikke til å spille med 60hz lenger og jeg skjønner ikke hvordan jeg en gang har fått det til heller. Så alt av FPS spill må ha over 100hz for at det skal gi nok flyt for min del. Jeg vet at tidligere så har noen paneler kunnet "overklokkes" til høyere hertz men dette gjelder ikke alle sånn jeg har forstått det. 

Det hadde vært fint å hatt en noenlunde stor skjerm som har 4K muligheter men også har høy hz når man vil skyte på noe i et spill. Er det virkelig nesten ingen som har tenkt i de baner tidligere siden det er ytterst få som virker å kommentere det?

Noen som vet om det finnes noe slikt på markedet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...