AnonymDiskusjon Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 Hei. Kan dere se over porteføljen min av formue og gjeld og gi ris/ros? I forbindelse med regjeringen sin nye aksjesparekonto har jeg begynt å tenke på hvilke aksjefond jeg kan selge og hvilke jeg kan kjøpe uten at det fører til skatteplikt. Forhåpentligvis får vi nå en enestående sjanse i 2017 til å omfordele vår eksisterende portefølje og den planlegger jeg å benytte meg av. Vedlagt er en oversikt og analyse av porteføljen min. Hvis dere ønsker kan dere legge ut deres portefølje og så kan jeg gi ris/ros på den og. Her er en oversikt over hele økonomien: Av de 15,5% som er aksjefond ser jeg for meg å bare ha 2,5% på hvert superfond og euro stoxx. 7,5% i emerging markets og 80% i s&p 500. Da vil jeg redusere forvaltningskostnadene en god del og jeg får kvittet meg med klp fondene. Tror ikke jeg trenger å betale ekstra for det valuta sikrede fondet til klp i og med at utenlandsk valutarisiko bare er på 12% av samlet portefølje. Jeg er heller for kraftig eksponert mot NOK. Lønnen er i NOK, huset, bankinnskudd er i NOK. I tillegg er det langt fra sikkert at jeg kommer til å bruke disse pengene i Norge når jeg en dag begynner å cashe ut.. Jeg har like mye i bankinnskudd som i aksjefond. Når korreksjonen kommer har jeg tenkt til å kjøpe rundt 100.000-200.000 i aksjefond. Og andelen bankinnskudd er ikke så høy egentlig fordi den dekker akkurat nok til å innfri huslånet. Grunnen til at jeg har gjelden er på grunn av rentedifferansen mellom renteinntekter og renteutgifter som gjør at jeg tjener 4500kr årlig før skatt. Når det gjelder bufferpenger så har jeg egentlig nok. Jeg kan bruke superlånet fra nordnet. I tilfelle det kommer et krakk på 50% i aksjemarkedet vil jeg ha 50.000kr i buffer med en årlig rente på 1,69% (men den er ikke nødvendigvis konstant for lenge). Anonymous poster hash: 80aa4...44a Anonymous poster hash: 80aa4...44a Anonymous poster hash: 80aa4...44a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2017 Glemte å skrive at jeg har en lang tidshorisont på investeringen. 10-15år ish. Anonymous poster hash: 80aa4...44a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2017 Jeg skjønner ikke helt de 1,5-2% kostnadene ved kjøp og salg. Fondene du har som ikke er denominert i NOK, vil ha kostnad på 0,25% pga spread på 0,5%. De som er denominert i NOK, selv om de investerer globalt, vil ha 0% kostnad for deg. Fondet vil dog ha kostnader ved veksling, men de får såpass lav spread at det kan rundes til 0%. Aksjeporteføljen du har nå, er veldig god. Den er diversifisert og har lave kostnader. Du nevner ikke om fondene er kjøpt med en plan, altså fastsatt prosentvis allokasjon til hvert fond. Jeg ville sterkt anbefalt at du har en langsiktig plan. Om Leiligheten er en stor del av formuen din, høyere enn jeg ville likt, men det er vel vanskelig å unnslippe mange steder i dagens boligmarked. Den foreslåtte porteføljen skjønner jeg ingenting av. Hvorfor ha 80% i det amerikanske markedet, altså S&P 500? Du overvekter spesielt USD og teknologisektoren tungt. Jeg ser ingen grunn til det og ville ikke gjort det selv. Jeg ville ikke betraktet superlånet som en bufferkonto. Om Nordnet sliter finansielt, kundene deres går på store tap, eller de er leie av å tilby lån, kan de kreve pengene tilbake på kort varsel. Dessuten, en bufferkonto er en trygg havn når din økonomi er belastet av fall i aksjer, bolig, jobbtap, osv. Å regne tilgjengelig lån som bufferkonto virker i så måte mot hensikten - din økonomiske situasjon blir ikke akkurat tryggere eller bedre av å ta opp lån til daglige utgifter, uansett rente på lånet. Anonymous poster hash: e5c27...08e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2017 Min portefølje er forresten: 12,5% PowerShares FTSE RAFI Emerging Markets Portfolio - 0,49% TER 12,5% iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF - 0,25% TER 45% db x-trackers MSCI World Value Factor UCITS ETF (DR) - 0,25% TER 15% SPDR® MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF - 0,3% TER 15% Vanguard Small-Cap Value ETF - 0,08% TER Jeg har planlagt å ha 2,5% i hvert av nordnet superfondene, altså 10% sammenlagt. Eneste grunn er at de er gratis og har 0% kildeskatt og fortjener derfor en liten overvekt. Porteføljen er på 1,7 mill. Eier ikke bolig eller annen sparing av betydning, bare en liten bufferkonto. Anonymous poster hash: e5c27...08e Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Jeg synes dette ser veldig bra ut. Noen løse kommentarer: Det vil ikke være mulig å ha belåningsavtale på den nye aksjesparekontoen. Aksjesparekontoen har bare ett gode som man ikke har på vanlig aksje- og fondskonto hos Nordnet, og det er muligheten til å bytte fond/aksje uten å realisere gevinst. Det kan være kjekt i visse sammenhenger, hvis man vil bytte fond til noe bedre (=billigere) som kommer på markedet, eller forenkle porteføljen. Men å kunne bytte fond uten å realisere gevinst, oppfordrer også til tankeløs trading, som det er liten grunn til å tro at kommer til å lønne seg. Indeksinvestorer har egentlig liten grunn til å hoppe frem og tilbake mellom fond uansett. Jeg kommer ikke til å bytte til aksjesparekonto. Kanskje du vil flytte KLP-fondene fra Skandiabanken til Nordnet, slik at du får forenklet porteføljen. Men disse får du ikke satt inn på aksje- og fondskonto uansett uten å realisere gevinst. Bare til aksjesparekonto. Kanskje de har det helt fint hos Skandiabanken. Har du en plan for hvordan du skal gå inn i markedet om det kommer et stort fall? Man vet aldri ikke hvor stort det blir. Og hvis man går all inn når det har falt 20%, og det faller 30% til, hva gjør man da? Jeg tenker at man vet aldri hvor bunnen er, så man må bare kjøpe hele veien ned, f.eks. for hver 10% markedet faller, så rebalanserer man, OG øker aksjeandelen med 5%. Hvis du har f.eks. har 750 000 i aksjer og 250 000 i cash nå, så kan du planlegge å ha 0% i cash når markedet har falt 50%. De som ikke har boliglån, sier det føles veldig bra ut å ikke ha boliglån. Selv om det vil koste deg litt i renteinntekter ved at du må sprette Nordea boligsparekonto og BSU, så kan du jo vurdere å betale ned boliglånet likevel. Det frigjør enda mer av inntekten til annen investering. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2017 Jeg synes dette ser veldig bra ut. Noen løse kommentarer: Det vil ikke være mulig å ha belåningsavtale på den nye aksjesparekontoen. Aksjesparekontoen har bare ett gode som man ikke har på vanlig aksje- og fondskonto hos Nordnet, og det er muligheten til å bytte fond/aksje uten å realisere gevinst. Det kan være kjekt i visse sammenhenger, hvis man vil bytte fond til noe bedre (=billigere) som kommer på markedet, eller forenkle porteføljen. Men å kunne bytte fond uten å realisere gevinst, oppfordrer også til tankeløs trading, som det er liten grunn til å tro at kommer til å lønne seg. Indeksinvestorer har egentlig liten grunn til å hoppe frem og tilbake mellom fond uansett. Jeg kommer ikke til å bytte til aksjesparekonto. De fleste fond har begrenset levetid, selv indeksfond som har lengre levetid av mange årsaker. Hovedfordelen til den nye aksjesparekontoen for indeksinvestorer som oss, er i mine øyne at vi ikke lenger blir tvunget til å realisere på grunn av nedleggelse av fond. Jeg vil definitivt bruke den nye kontoen. Noe å tenke på TS skriver at han skal endre plan. Porteføljen du har kommentert, er ikke den han har planlagt å fortsette med. Han skal ha 80% S&P 500, 10% i superfond, 2,5% i eurostoxx 50 og 7,5% i EM. Anonymous poster hash: e5c27...08e Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Jeg kommer til å bytte til aksjesparekonto ihvertfall. Siden jeg kan bytte fond uten å realisere (sannsynligvis noe jeg bare vil gjøre hvert tiår uansett) når det kommer billigere indeksfond eller jeg ønsker å ha noe mer rentefond nærmere pensjonsalder. Den andre grunnen er at jeg kan også begynne å ta ut penger uten å skatte før jeg har tatt ut hele innskuddet. Det er utmerket om jeg må/ønsker å leve på mine reserver en periode (og utsatt skatt når jeg begynner å ta ut dette som tross alt blir min tilleggspensjon). Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 I originalposten er det hinsides mange fond, er det virkelig vært bryet? Det er ikke ment å være flåsete eller slurvete når jeg ikke går inn spesifikt i fordelingen, jeg bare lurer på hva den egentlige forskjellen til et globalt indeksfond ville vært. Neppe stor. Ihvertfall ikke hvis du kombinerer med et nordisk fond. Når man begynner å få litt penger i markedet, så frister det å være "aktiv" og "gjøre ting", men det er en fase man bør komme seg over. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Jeg synes dette ser veldig bra ut. Noen løse kommentarer: Det vil ikke være mulig å ha belåningsavtale på den nye aksjesparekontoen. Aksjesparekontoen har bare ett gode som man ikke har på vanlig aksje- og fondskonto hos Nordnet, og det er muligheten til å bytte fond/aksje uten å realisere gevinst. Det kan være kjekt i visse sammenhenger, hvis man vil bytte fond til noe bedre (=billigere) som kommer på markedet, eller forenkle porteføljen. Men å kunne bytte fond uten å realisere gevinst, oppfordrer også til tankeløs trading, som det er liten grunn til å tro at kommer til å lønne seg. Indeksinvestorer har egentlig liten grunn til å hoppe frem og tilbake mellom fond uansett. Jeg kommer ikke til å bytte til aksjesparekonto. De fleste fond har begrenset levetid, selv indeksfond som har lengre levetid av mange årsaker. Hovedfordelen til den nye aksjesparekontoen for indeksinvestorer som oss, er i mine øyne at vi ikke lenger blir tvunget til å realisere på grunn av nedleggelse av fond. Jeg vil definitivt bruke den nye kontoen. Noe å tenke på TS skriver at han skal endre plan. Porteføljen du har kommentert, er ikke den han har planlagt å fortsette med. Han skal ha 80% S&P 500, 10% i superfond, 2,5% i eurostoxx 50 og 7,5% i EM. Anonymous poster hash: e5c27...08e Jeg kjenner ikke til mange konkrete tilfeller av fond som har blitt lagt ned, men mitt inntrykk er at de fleste fond ikke bare blir lagt ned slik at man må realisere gevinst/tap. Fondene blir heller innlemmet i et annet fond, og så blir man andelseier i det fondet i stedet. Jeg overså det at TS skulle bytte til en annen allokering. Jeg må si jeg liker den nåværende allokeringen bedre. Ja, det er ganske mange fond, men hvis man får minimert kostnader og optimert "tax efficiency", så tjener man kanskje 0,2-0,3% i året på det. Det er absolutt penger å ta med seg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2017 Oj. Jeg har visst rota med valutakostnadene ja. Det er 0,25% skandiabanken tar per kjøp/salg https://skandiabanken.no/spare/priser/ Så 0,25% av det du betaler inn og 0,25% av det du betalte inn pluss verdistigningen når du selger. For nordnet er spread på 0,5% så altså 0,25% ved kjøp og salg der og https://www.nordnet.no/kundeservice/start/valuta-og-veksling/automatisk-veksling.html Er deilig å ta feil på dette Ja bolig er en stor del av porteføljen og ja absolutt større enn jeg ville valgt hvis jeg bare så på risiko. Men med 4 millioner som skal fortsette å vokse så er det spesielt to fordeler med eiendom i norge som jeg vil benytte meg av. Nemlig kraftig reduksjon av formueskatt og skattfritak på gevinst. Hvis jeg ikke hadde hatt primærbolig så hadde jeg fått en formueskattøkning på mellom 10.000-20.000 hvert år basert på hvor jeg heller hadde plassert pengene. I tillegg forsvinner 28,75% av inntektene ved realisasjon av aksjefondene, mens på huset er det 0%. Så tjener jeg 500.000 på aksjefond forsvinner 143.750. Men det skjer ikke når jeg setter pengene i huset. Samtidig er dette en sannhet med modifikasjoner fordi en får skjermingsfradrag ved aksjeinvestering på litt under 1% per år, men det er langt fra en like god deal som komplett skattefritak på gevinst, spesielt i disse lav rente tider. I tillegg er det verken gratis å kjøpe eller selge hus så det er en helhetsvurdering jeg har gjort. Når jeg satt opp oversikten forstod jeg bedre at valutaeksponeringen min er lavere enn jeg trodde, bare 12%. Og da vil jeg heller si at jeg er for høyt valutaeksponert mot NOK da det er en god sjanse for at jeg kommer bruke en betydelig andel av pengene i utlandet. Derfor vurderer jeg å fjerne det valutasikrede KLP fondet (som også har de høyeste kostnadene av alle fondene) i tillegg til klp aksjenorge som er enda mer eksponert mot norge og som også har høyere kostnader enn snittet av fondene. Jeg har ikke landet på å reinvestere 80% av fondene til s&p 500 indeksen, men det er utallige investeringsguruer som anbefaler nettopp dette fordi det amerikanske aksjemarkedet tilsvarer den aller største majoriteten av verdensmarkedet. Så det handler altså om eksponering og risikovektig på bakgrunn av market cap. Et annet viktig poeng er at s&p 500 er så utrolig mer enn amerikanske tech aksjer. Les denne artikkelen: http://www.marketwatch.com/story/sp-500-companies-generate-barely-over-half-their-revenue-at-home-2015-08-19?link=MW_home_latest_news Ca 50% av inntekten generert av s&p 500 selskapene skjer i usa. Resten skjer andre steder i verden. Tenk apple og iphone salget og produksjonen i norge, asia osv. Så en får mye mye eksponering til hele verden. I tillegg til at jeg beholder en god del i emerging markets gjennom ishares fondet. Samtidig husk på at siden store deler av porteføljen min er i det norske boligmarkedet vil en 80% av aksjer i s&p 500 tilsvare 12,4% av porteføljen min. På toppen av det hele har den ETF'en det aller laveste kostnadsbildet med unntak av superfondene selvsagt. På bare 0,07%. I tillegg er det bra diversifisert med tanke på at det har 10 ganger flere selskaper enn eurostoxx og 16 ganger mer enn superfondet Norge. Problemet er at s&p 500 er på toppen av et bullmarked så 2017 er kanskje ikke beste tiden for å gjøre en slik omallokering. Når det gjelder bufferkonto så kan du ha rett i at nordnet kan gå konkurs eller endre betingelsene sine. Skulle dette skje samtidig med at aksjemarkedet går dårlig og fryseren og tven og ovnen går i stykker og at jeg har investert de 200.000 på høyrentekontoen på noe annet så sitter jeg med et finansieringsbehov på rundt 20.000. Siden jeg sparer over 10.000 kr i måneden så kan jeg bruke noen av disse pengene til å ikke investere den måneden, men heller bruke det på vedlikehold. I tillegg er 25.000 kr av bsu pengene jeg setter inn 1. januar hvert år disponible i løpet av året (jeg kan ta ut de 25.000kr innen årsskiftet uten noen konsekvenser). Det er mulig de samme reglene gjelder for bsu+ (bsu 2.0) gjelder også. Så bufferkonto er ikke noe jeg er særlig redd for. Jeg lever ganske spartansk og har lite personlig eiendeler av verdi som jeg er avhengig av. Fall i aksjer eller boligverdi vil ikke påvirke min daglige økonomi. Tap av jobb vil heller ikke være uforutsett på grunn av 3 måneders oppsigelsestid noe som overstiger nav sin saksbehandlingstid på dagpengekrav. Jeg bruker under 62,4% av inntekten min i dag. Det jeg sånn umiddelbart tenker når jeg ser porteføljen din er at du tar en stor valutarisiko. Med unntak av bufferkonto så har du ingenting i NOK? Forvaltningsavgiftene er ganske høye. Såvidt jeg har lest så er det høyere risiko å ha small cap verdier enn large cap. Emerging markets har også høyere og flere risikomomenter enn modne markeder. Men de har gjerne ofte en god P/E på grunn av det. Så jeg tenker at det er risikofylt portefølje, men kanskje hvis du forklarer hva tanken er bak porteføljen så vil jeg endre mening. Forresten vet du hva kildeskatten min er på fondene jeg har? Jeg har prøvd å finne ut av det en stund, men jeg har ikke klart det. Samme gjelder Stamp duty. Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg synes dette ser veldig bra ut. Noen løse kommentarer: Det vil ikke være mulig å ha belåningsavtale på den nye aksjesparekontoen. Aksjesparekontoen har bare ett gode som man ikke har på vanlig aksje- og fondskonto hos Nordnet, og det er muligheten til å bytte fond/aksje uten å realisere gevinst. Det kan være kjekt i visse sammenhenger, hvis man vil bytte fond til noe bedre (=billigere) som kommer på markedet, eller forenkle porteføljen. Men å kunne bytte fond uten å realisere gevinst, oppfordrer også til tankeløs trading, som det er liten grunn til å tro at kommer til å lønne seg. Indeksinvestorer har egentlig liten grunn til å hoppe frem og tilbake mellom fond uansett. Jeg kommer ikke til å bytte til aksjesparekonto. Kanskje du vil flytte KLP-fondene fra Skandiabanken til Nordnet, slik at du får forenklet porteføljen. Men disse får du ikke satt inn på aksje- og fondskonto uansett uten å realisere gevinst. Bare til aksjesparekonto. Kanskje de har det helt fint hos Skandiabanken. Har du en plan for hvordan du skal gå inn i markedet om det kommer et stort fall? Man vet aldri ikke hvor stort det blir. Og hvis man går all inn når det har falt 20%, og det faller 30% til, hva gjør man da? Jeg tenker at man vet aldri hvor bunnen er, så man må bare kjøpe hele veien ned, f.eks. for hver 10% markedet faller, så rebalanserer man, OG øker aksjeandelen med 5%. Hvis du har f.eks. har 750 000 i aksjer og 250 000 i cash nå, så kan du planlegge å ha 0% i cash når markedet har falt 50%. De som ikke har boliglån, sier det føles veldig bra ut å ikke ha boliglån. Selv om det vil koste deg litt i renteinntekter ved at du må sprette Nordea boligsparekonto og BSU, så kan du jo vurdere å betale ned boliglånet likevel. Det frigjør enda mer av inntekten til annen investering. Jeg visste ikke at en ikke kunne ha belåningsavtale på aksjesparekontoen. Er du sikker på det? Jeg trodde grunnen til at aksjesparekontoen ikke er tilgjengelig enda er fordi departementet holder på finspikre de siste detaljene (slik som belåning). Det er jo noe helt annet enn en Nordnet zero konto. Ja har gjort noen tanker i samme baner som deg i tilfelle markedet krasjer og det vil bli et gradvis oppkjøp. Når markedet har falt 50-55% da går jeg nok inn med 150.000 som slapper av på høyrentekonto nå. Det er godt mulig det faller mer, men ekstrem markedstiming er ekstremt vanskelig. Å surfe på konjunkturbølger som George Soros er mer oppnåelig. Det vil bli en gradvis rebalansering når markedet går under 15% tenker jeg. Samtidig vil jeg ikke være 100% aksjer da Trinity studiene har vist at det historisk sett ikke er den beste portefølje strategien. Det bedre rundt 80% aksjer. https://www.forbes.com/sites/wadepfau/2015/06/10/safe-withdrawal-rates-for-retirement-and-the-trinity-study/#49cf012f6fc1 Men da snakker vi om wealth preservation og ikke wealth accumulation og nå er jeg i sistnevnte kategori, men jeg vil ha glidende overgang mellom disse stadiene. Hvordan vil det å betale boliglånet gi større muligheter til annen investering? Den skjønte jeg ikke. Jeg har satt opp et risikofritt finansielt instrument som gir meg i overkant av 4000kr hver måned ved å ha en lavere lånerente enn innskuddsrente. Men ellers tenker vi ganske likt vil jeg si. I originalposten er det hinsides mange fond, er det virkelig vært bryet? Det er ikke ment å være flåsete eller slurvete når jeg ikke går inn spesifikt i fordelingen, jeg bare lurer på hva den egentlige forskjellen til et globalt indeksfond ville vært. Neppe stor. Ihvertfall ikke hvis du kombinerer med et nordisk fond. Når man begynner å få litt penger i markedet, så frister det å være "aktiv" og "gjøre ting", men det er en fase man bør komme seg over. Jeg tar utfordringen! Hvis jeg gjør de endringene jeg foreslår til porteføljen min vil jeg få en årlig forvaltningsavgift på rundt 0,06%. Det billigste globaleindeksfondet er 0,3 DnB global ok klp aksjeverden osv. Og jeg har rundt 700.000 kr til aksjemarkedet nå og jeg sparer la oss si 10.000 i måneden inflasjonsjustert og gjør det i 15 år. Kostnadene akkumulert da etter 15 år blir litt over 15.000kr ved 0,06. ved 0,3 blir den over 77.000kr. Det er verdt det. Kjør kalkulasjonen selv: http://www.thecalculatorsite.com/finance/calculators/compoundinterestcalculator.php Anonymous poster hash: 80aa4...44a Anonymous poster hash: 80aa4...44a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2017 Edit: skriveleif. 4000kr hvert år ikke måned (i wish) Anonymous poster hash: 80aa4...44a Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Gidder ikke sette meg inn i alt her. Men driver ganske stort med aksjer og fond (400-500k) Hva innebærer denne nye aksjekontoen? Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Det billigste indeksfondet er 0,2% nå (KLP AksjeGlobal Indeks V). Jeg har i grunnen ingen protester på om du vil ha en viss andel i de billige superfondene, men man kan jo spørre seg om det å overvekte Norden er ønskelig til å begynne med. Jeg tenker at for å være godt diversifisert sammenliknet med å jobbe/bo/være pensjonist/trygdemottaker i Norge så må man ha ganske betydelige verdier plassert globalt og ikke-valutasikret. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Gidder ikke sette meg inn i alt her. Men driver ganske stort med aksjer og fond (400-500k) Hva innebærer denne nye aksjekontoen? Det samme lurer også jeg på - når kommer den? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2017 Artikkel fra i går: https://dnbfeed.no/privatokonomi/urealiserte-gevinster-bor-inn-pa-aksjesparekonto/ "Vårt estimat er at aksjesparekonto vil komme i markedet i løpet av sommeren, men det er enda for tidlig å si eksakt tidspunkt. NB! Det er opprettet en nyhetsgruppe for de som vil holde seg orientert om nyheter om aksjesparekonto fram mot lansering.Meld deg på her!" Anonymous poster hash: 1f2af...b59 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå