Gå til innhold

Måling av volt og ampere med opamp


Anbefalte innlegg

Dette er absolutt ikke mitt fagfelt, huff :p Skulle ønske jeg kunne forstå litt mer innen elektroteknikk-verden etter hvert.

​Driver og restaurerer et nødstrømsskap jeg har stående. Gammel reléteknikk skal ut og erstattes med en Siemens Logo i stedet. Jeg fikk for meg at jeg har lyst til å måle volt og ampere i skapet og få dette inn som 0-10V innganger på PLSen når jeg først er i gang.

​Så kommer utfordringen, elektroteknikk er ikke min sterkeste side.

 

post-371673-0-83024400-1489807758_thumb.png

 

Hvor langt unna er jeg fra noe som vil fungere her? Og beregning av motstandene, jeg aner egentlig ikke hvor jeg skal begynne engang. Noen som kanskje har noen smarte tips og råd? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første umiddelbare problem: Opampene har en driftspenning lavere enn det du skal måle, så du ender mest sansynligvis opp med å ødelegge opampene. siden

 

Videre må du vurdere om utstyret vil fungere ved en ustabil driftspenning som følge av en shuntresistor.

Det finnes ferdige hall-elementer som er mer egnet for måling av likestrømmer i den størrelsesorden - billige på ebay. Har ikke testa disse selv så jeg kan ikke si noe om kvaliteten på målingene.

Lenke til kommentar

Man lærer stadig noe :)

​Spenningsfallet over måleshuntene vil være 75mV ved 30A, som er langt lavere enn driftsspenningen til opampene. For spenningsmålingen vil det jo være avhengig av hvor stor formotstand jeg bruker før opampen. Uansett er du inne på et godt poeng.

 

Jeg har prøvd å finne ferdige moduler til dette, men jeg finner ikke noe brukende. Kanskje du er bedre på søkeord enn meg. Behøver noe som kan måle rundt 30A belastningsstrøm, og konvertere det til et 0-10V utgangssignal. Finner en del ferdige moduler og komponenter på eBay, men ingen som har 0-10V utgang slik jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Man lærer stadig noe :)

 

​Spenningsfallet over måleshuntene vil være 75mV ved 30A, som er langt lavere enn driftsspenningen til opampene. For spenningsmålingen vil det jo være avhengig av hvor stor formotstand jeg bruker før opampen. Uansett er du inne på et godt poeng.

 

-----

Tror du har missforstått meg. Det var ikke spenningsfallet over måleshuntene jeg siktet til, men den absolutte driftspenninga for hhv målespenning og den spenninga du har skissert som opampenes driftsspenning. Slik målekretsen din er satt opp, vil kunne risikere å påtrykke opampenes inngang en spenning som er høyere enn +15V.

Dette er naturligvis avhengig av verdiene på R3, R4 R5 og R6.

 

Videre er det sånn at det ikke er alle opamper som er i stand til å levere 0V ut om de ikke har en forsyning med negativ driftspenning. Samme gjelder for inngangene. Så i ditt tilfelle må du ha en spesiell opamp som har både rail-rail inngang og rail-rail utgang - med mindre du gjør endringer i målekretsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...