Gå til innhold

Har ikke råd til øl og snus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville sagt at i Norge har vi et system der vi ikke trenger å ta opp kredittkortgjeld. Det kommer an på prioriteringer. Det jeg mener er at hvis du f.eks jobber hos WallMart i USA så tjener du faktisk så lite at det å f.eks kjøpe et hus bare aldri vil være mulig. Hvis du jobber hos Kiwi i Norge kan du fortsatt kjøpe hus, men det kan godt hende du må spare litt om du skal ha en fin leilighet sentralt i Oslo. Sånn vil det alltid være da, det er et begrenset antall leiligheter der, og dess mer folk vil ha dem, dess mer stiger prisene slik at det fortsatt er samme antall som bor der.

Så mener folk det er et pris/inntjeningsproblem at folk tar opp slik gjeld, eller et problem med at folk vil ha mer og kjøper selv om de ikke har pengene til det?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

I kina spiser de seg syke på jukseprodukter. Plastikk-riskorn, stoffer tilsatt melk med mere.

Det er jo ikke lov å selge mat som plastikk da. Kina er et fattigere land. De har masse mennesker, og de har ikke like god kontroll.

De har derimot reelt lavere matkvalitet. Plastikk er jo bare juks og lureri, men av faktisk mat. Masse folk som og selger mat som ikke er god, eller noe annet enn det skal være for å tjene mer penger. Mat med høye forekomster av tungmetaller er og et stort problem (Nestle ble faktisk hevet ut av India for å gjøre det). 

I Kina kan så leier du jo og av staten da :p Mye de bygger er jo ikke bygget for å stå lengre enn antallet år du kan leie da (er 70 eller 90 år tror jeg). De bygger, river og bygger nytt igjen. 

Regner med det blir bedre da. Eksempelvis miljø gjør de jo mye nå. 

Likevel så er jo f.eks matsikkerhet en ting som vi tar litt for gitt i Norge. Vi kan kjøpe ting uten å være beskymret for om det er farlig eller ikke. Vi kan spise det rått uten å være redd for å bli syk. Og det koster jo mer. I USA så vaskes eksempelvis kyllingen i klor før den pakkes. Det er billigere, men det er jo ikke like godt å spise.

Samtidig så viser det vel og at prisen ikke er det store problemet. I USA har folk og mye gjeld, og mye kredittkortgjeld. Er ikke Visa og MasterCard amerikanske? Penger er lett å bruke. Så hvorfor det er sånn med gjelden vet jeg ikke, men jeg tror ikke det er på grunn av prisene. Jeg tror at siden folk har mye penger, så tenker de mindre på penger. Og jeg tror mange mennesker bare vil leve "bedre" og "bedre" når de får mennesker. Så hvis samfunnet er rikt så betyr det at folk kjøper dyrere ting. Om folk faktisk hadde budsjett or prioriteringer på pengene de brukte, så tror jeg ikke folk hadde måttet ta opp kredittkortgjeld i slutten av måneden for å kjøpe øl. 

I Norge så er man vel heldig om noe er beregnet på å stå i femti år... :(

Og det er inflasjonen som fører til at vi loppes av alle. Alle (staten og næringslivet, fagforeninger og private) prøver nemlig å vinne kappløpet mot inflasjonen. Søk opp "I want to own the world plus 5%"

Lenke til kommentar

Om folk faktisk hadde budsjett or prioriteringer på pengene de brukte, så tror jeg ikke folk hadde måttet ta opp kredittkortgjeld i slutten av måneden for å kjøpe øl. 

Mjød og Øl (mead og ale) var kanskje en rettighet i vikingtiden og framover. Du lagde ting selv da, og da hadde du rett til å drikke det også. Men, om du ikke har penger, så kan du glemme å ha rett på å få øl. Staten ødsler ikke ut for at du skal kjøpe øl. De tar avgifter på alkoholholdige varer, så da får studenten nøye seg med alkoholfritt og vørterøl med flere slike alternative varer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det å arbeide er ikke slaveri, det er derimot blitt et privilegium. Å tjene penger som vi delvis bruker på hva vi vil er unikt. Personer mellom 9 og 74 år har i snitt 6,5 timer hver eneste dag i livet som brukes fritt. Vi er lykkelige slaver om ikke annet.

Jo, det er faktisk slaveri når systemet krever at du jobber og har penger for i det hele tatt å kunne leve i samfunnet! Du kan ikke bare dra ut en plass uten folk, bygge ditt eget hus, slå deg ned der og leve som du vil. Nei, systemet legger til rette for at du MÅ jobbe, og når det ikke er et valg, er det selvsagt slaveri. Ikke bare legger systemet opp til at alle må jobbe, men det lager systemmekanismer som gjør at alle må jobbe langt mer enn de egentlig trenger, og at alt koster så mye at alle må jobbe mye.

6.5 frie timer av 24 timer. Wow, bravo. Jeg er ikke spesielt enig i at de er frie timer heller. Mange av de er ufrie timer som man bruker på å lage mat, renhold, håndtere offentlige og private krav og korrespondanse, hente barn fra skole og barnehage, kjøre bil til og fra jobb, eller med andre ord "hjemmejobben" og tiden man bruker til/fra jobb, pluss lunchpausen på jobb som ikke er frie timer fordi man ikke er er man vil være og dermed ikke er fri i denne tiden.

Om du regner 6.5 frie timer, regner du nok det fordi du regner det som normalt å sove 6-7 timer per natt, noe folk ikke gjør i helgene når de faktisk har fri. Mange sover langt mer enn 7 timer per natt når de har mulighet til det, noe som tyder på at søvn på 7 timer med vekkeklokke egentlig ikke er frivillig eller det folk ønsker. Folk er ikke engang frie til å sove så mye de vil, eller når de vil.

Glem ikke at systemet også dikterer at de fleste må jobbe jævlig tidlig på morgenen.

KLIPPET SAMMEN

Jeg mener også at bopel, mat, vann, helse og utdanning bør være gratis, slik at mennesker kan være fri til å velge det livet de velger, og eventuelt jobbe for mer enn det som er de grunnleggende behovene i livet. Men at alle skal jobbe timesvis fordi 2/3 av befolkningen skal kjøpe seg datamaskin hvert år, er urimelig. Alle ting i økonomien har ringvirkninger. Den "unødvendige" delen av økonomien må alle jobbe for, selv de som ikke ønsker å delta i den.

KLIPPET SAMMEN

Jeg snakker ikke om å jobbe noen få timer per uke. Det anser jeg som greit for studenter. Men å jobbe mer enn 10 timer per uke, eller å måtte jobbe i feriene er en urimelig belastning.

Det er faktisk et alternativ å leve i et med naturen eller noe sånt, slik som hun her gjorde i ett år eller han her. Men det går på bekostning av velbehag og luksus. Ønsker du å bo i byen er jeg enig i at "systemet" gjør at du må delta. Noe som er en del av samfunnskontrakten. Alternativet er vel anarki. Noe som verken Somalia eller Liberia har stor suksess med å tidvis forsøke.

Når det kommer til de 6,5 timene er de ekskludert matlaging og husholdningsarbeid, så der sparte vi rundt 4,5 timer fra fritiden ifølge SSB. Videre inngår ikke personlig stell i de 6,5 timene. Alt med transport, barn og korrespondanse er i stor grad selvvalg. Regninger er som oftest E-faktura og er fort gjort. Ønsker noen å ikke bruke lang tid på transport til / fra jobb så bytt bopel eller arbeid (innser at det kan være lettere sagt enn gjort) og ikke få barn. Nå skal jeg komme med en påstand, men jeg kan se for meg at foreldre faktisk får noe glede av å hjelpe barna sine.

Studiebarometeret viser at studenter brukte i snitt 7,2 timer på betalt arbeid. Så for Sosiologistudentene betyr dette at de har aktiviteter i rundt 32 timer av uken. De resterende 136 timene i uken er fri disp.

Søvnen er regnet i gjennomsnitt ja. Så regner med at vi sover mer i helger og ferier. Men da har de fleste ikke arbeid heller.

Systemet vi skal hate så mye har gitt oss så uendelig mye. Selvfølgelig har det medført noen ekstra utfordringer, men det er nettopp systemet som har gitt oss alt vi tar forgitt. Strøm, internett, arbeidsmiljøloven, transport, medisin, og kunnskap. Jeg tror ikke det finnes et punkt i historien der vi har hatt det så godt og så fritt som vi har det nå. Valgmulighetene er nesten uendelige og vi lever til vi er 80 år i snitt. At studenter må arbeide litt ved siden av studiet ser jeg ikke på som en utfordring.

At jeg ikke kan leve helt 100% fritt gjør meg heller ingenting. En kritikk Carl Jung hadde mot Nietzsches ide, om at mennesker kunne skape sine egne moraler uten Gud, var nettopp det at mennesket er for umotivert, glad i det gode og selvopptatt. Hvis alle hadde gått rundt og gjort det de ville vet jeg ikke hvordan verden hadde vært.

Uansett kan man velge å ikke jobbe eller studere. Men hvem skal så betale for taket over hodet, maten de spiser, vannet i springen og undervisningen de får? Det er vel han Noen Andre.

Endret av På den andre siden.
Lenke til kommentar

I Norge så er man vel heldig om noe er beregnet på å stå i femti år... :(

Og det er inflasjonen som fører til at vi loppes av alle. Alle (staten og næringslivet, fagforeninger og private) prøver nemlig å vinne kappløpet mot inflasjonen. Søk opp "I want to own the world plus 5%"

Sorry, men når jeg ser "skatt er tyveri" så skrur jeg av. Hele greiene er og åpenbart bygget på amerikansk system. Vi er ikke USA. 

Jeg mente ikke at de bygget for at det skulle vare i 70 eller 90 år i Kina, men at de bygget slik at ingen varte lengre enn det. Kvaliteten på bygninger generelt er helt klart mye høyere i Norge. Noe som er naturlig mtp økonomisk situasjon.

Det med at penger ikke er ekte og sånn er jo ikke noe vanlige folk trenger å tenke på. Det går helt fint å betale all gjelden din. Du kan snakke om gjeld og penger på et høyt nivå, men dette er personnivå.

Ellers tror jeg en del av problemet i det siste med bolig som Frihetensregn nevnte gjerne kommer av at folk ikke stiller likt. systemet er jo lagt opp slik at du kan få studere alt du vil kun avhengig av skoleresultater osv. Hvor mye penger du har skal ikke ha noe å si for utdanning, og alle ender opp med ca like mye studielån (Jeg mener selv om du får 1 million av foreldrene dine i året så er studiestøtte rentefritt lån). Så har det jo blitt sånn at en del har foreldre som kan stille med en del egenkapital som gjør at folk kan få kjøpt seg bolig tidligere, som og gjør at prisene stiger. Det gjør det og enda vanskeligere om du ikke har noen egenkapital og må jobbe deg opp denne, spesielt når prisene øker slik. Så selv om du går yrkesfag og jobber mens folk på uni får mer gjeld, så hjelper det ikke om de får pengene til egenkapital av foreldre uansett, og i tillegg da gjerne har høyere lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...