Gå til innhold

Har ikke råd til øl og snus

Anbefalte innlegg

Hvis folk sluttet å handle. Hva da? Her i landet så har vi politikere som bygger så flotte og dyre veier og bompengebommene står tett som hagel og handelsstanden må få politikere til å flytte bommene for å få endret folks handlemønster :-) 

Jeg er forøvrig litt enig med deg i det. Men, jeg tviler på at folk sliter med å kjøre over til en annen kommune for å handle om de har lyst. Hva slags veistandard skulle vi ha hatt uten bompengene da? Bompenger er en litt hvilepute for statlig veisponsing, men det gjør også prosjekter mulige, som ellers hadde tatt minst 2-3 generasjoner å planlegge og diskutere ihjel.

Det ble flyttet en bomstasjon på E18 mellom Grimstad og Kristiansand. Eller flyttet, det ble opprettet en til fordi folk i Lillesand kunne kjøre gratis til Kristiansand. Handelsstanden ville bremse kundeflukten fra Lillesand til Kristiansand -og det virket.

Ja, det tviler jeg heller ikke helt på. Selvsagt går man til det nærmeste stedet man tror man kan få valuta eller lettvinthet for pengene. Store kjøpesentre drar jo folk, selv over kommunegrenser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyt forbruk er jo bra for økonomien, men bare om du faktisk har råd til forbruket da. Jeg tror ikke økonomer mener at folk som har mye gjeld skal bruke mye penger. Heller at de som har penger og har råd til å kjøpe ting faktisk gjør det istedenfor å putte pengene i banken. Det er derfor vi så negative renter i mange land. Slik at de skulle tape penger på å ha dem i banken og dermed bruke dem et sted. Dette var jo mest investering da, og ikke negativ forbrukerrente. Så de mener at folk som har penger skal bruke dem, ikke de som har gjeld skal bruke enda mer.

Ellers er vel poenget med avgifter på alkohol og snus/røyk ol. nettopp at folk ikke skal ha råd til å kjøpe så mye av det. Så om det er sånn at folk må ta opp kredittkortgjeld for å få råd til det så vil jeg si at avgiftene fungerer. Det at folk tar opp kredittkortgjeld på denne måten er derimot og et problem selvfølgelig. Jeg tror en del av problemet er at foreldre til unge i dag har en del penger. Så om du får mye kredittkortgjeld og du ser du ikke klarer å betale så kan du gå til foreldrene dine for hjelp. Det har jo vært et reelt problem i Oslo for boligmarkedet. Små boliger med lavere pris har steget spesielt mye fordi mange unge kommer med pengestøtte fra foreldre og kjøper noe de aldri hadde hatt råd til. 

Så jeg tror gjerne det er litt det samme med kredittkort. Hvis det går virkelig dårlig så finnes det ofte noen som kan hjelpe deg økonomisk. Jeg vet derimot ikke. Har aldri brukt kredittkort på den måten.

Synes og det blir litt mye klaging her. Folk sier vi "angivelig" har så mye penger, men at vi egentlig ikke har. Da lurer jeg på om folk har vært i utlandet for å være ærlig. Eksempelvis for mat. Vi bruker mye mer enn i USA f.eks. Men hvilken kvalitet er det på maten der? Hvorfor importerer vi ikke mat fra USA? Vi har storfekjøtt fra Afrika, men ikke fra USA. Det er ulovlig å lage kjøtt i Norge på den måten de gjør det i USA. Så vi har f.eks utrolig høye krav for alt av mat, og så sier vi at det er så dyrt i Norge. Egentlig er det slik at de aller fleste tjener så mye at vi nesten ikke har skikkelig lav kvalitets mat. Så ting som er dyrt og luksus i andre land er gjerne vanlig i Norge. Og så sammenligner vi hva som er vanlig der og vanlig her, og finner ut at det er dyrt her. 

Bare se hvor mye folk her snakker om å kjøpe egen bolig inni i Oslo by. I mange andre land er det å eie sin egen leilighet i en by slik som det ikke vanlig i det hele tatt. Det å kunne kjøpe sin egen leilighet er sett på som at du har en del penger. I Norge derimot så skal det være slik at alle skal kunne kjøpe leilighet i relativt ung alder. Ikke misforstå meg, jeg synes at det er veldig bra at det er mulig. Jeg synes bare det blir litt merkelig når folk klager så mye over at ting er så dyrt her i landet. Har virkelig folk så mye bedre råd i andre land? Nei, de har jo ikke det. Nordmenn generelt har jo beviselig bra med penger. Når jeg leser her derimot er det visst vanskelig å leve et vanlig liv som rørlegger.

Lenke til kommentar

Jeg vet forøvrig ikke om det blir mindre diskusjon og oppspising av midler med bompengeordningen før veiprosjektene realiseres. Har ikke innsikt. For det finnes alltid noen grådige gribber som lever av å delta på utredningsrunde etter utredningsrunde på slike store prosjekter.

Bor du i Bergen? Der har de hatt bompenger siden 80 tallet og håver fortsatt inn etter at veiprosjektet er ferdig nedbetalt. Det er vel bybanen bilistene skal sponse.

Eller hva med den litt rare under bakken løsningen for søppeltransport, er ikke det et foreslått Bergenprosjekt? Jeg bor ikke i Bergen eller utenfor Bergen.

Jeg bor en halvtime utenfor Bergen og har mistet helt oversikten over alt tullet den byen bruker penger på. Det siste var vel et kunstverk til mange millioner som nå må rives fordi det kostet for mye å vedlikeholde.

Ikke glem den nye høyskolen, det er en lov som sier at en viss prosentandel av kostnadene må brukes på kunst.

Det må ha vært utfordrende å finne nok kunstverk til salgs og ikke minst å finne et sted å gjøre av de :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes og det blir litt mye klaging her. Folk sier vi "angivelig" har så mye penger, men at vi egentlig ikke har. Da lurer jeg på om folk har vært i utlandet for å være ærlig. Eksempelvis for mat. Vi bruker mye mer enn i USA f.eks. Men hvilken kvalitet er det på maten der? Hvorfor importerer vi ikke mat fra USA? Vi har storfekjøtt fra Afrika, men ikke fra USA. Det er ulovlig å lage kjøtt i Norge på den måten de gjør det i USA. Så vi har f.eks utrolig høye krav for alt av mat, og så sier vi at det er så dyrt i Norge. Egentlig er det slik at de aller fleste tjener så mye at vi nesten ikke har skikkelig lav kvalitets mat. Så ting som er dyrt og luksus i andre land er gjerne vanlig i Norge. Og så sammenligner vi hva som er vanlig der og vanlig her, og finner ut at det er dyrt her. 

I kina spiser de seg syke på jukseprodukter. Plastikk-riskorn, stoffer tilsatt melk med mere.

(denne risen var ikke plastikkproduktet jeg siktet til)

Muligens her litt om det:

Endret av G
Lenke til kommentar

Har du ikke råd til å kjøpe noe så lar du være, så enkelt BURDE det være... Man sparer ikke til noe lenger, man låner bare litt ekstra.  

I disse miljøtider så mener jeg at vårt overforbruk når det kommer til alle typer varer er en mye større miljøtrussel enn feks biler på fossilbrennstoff, som selvfølgelig får masse mer oppmerksomhet i media. Problemet er jo at hele økonomien vår er bygd opp rundt "kjøpkjøpkjøp" prinsippet, å "alt" kommer til å rakne om man stopper det.

Det er et veldig godt poeng. Det er en av de tingene jeg mener når jeg snakker om defekt økonomisk modell. En modell som kan falle under sin egen vekt som du sier. Som har bygget masse fjas, men er avhengig av fjaset for å ikke falle fullstendig fra hverandre.

Den økonomiske modellen er ikke holdbar. Vi trenger snarest mulig en økonomisk evolusjon. Vi kan ikke avhenge av en defekt og falleferdig modell, vi må bygge noe mer varig, solid, meningsfylt og rettferdig.

Lenke til kommentar

bare se på Venezuela, et prakteksemplar på hvordan sosialisme fungerer i praksis.

Nope, det er et prakteksempel på hvordan idioti fungerer i praksis.

Å si Venezuela er et prakteksemplar på hvordan sosialisme fungerer i praksis er som å si DR Kongo er et prakteksemple på hvordan kapitalisme fungerer i praksis.

Alle vestlige land har blandingsmodeller av kapitalisme og sosialisme i sterkere og svakere grad. USA er et eksempel på et land med mer kapitalisme, mens nordiske land er eksempler på land med mer sosialisme.

Lenke til kommentar

Var det ikke SV som for noen år tilbake skulle slette fattigdom i Norge ved et pennestrøk og det eneste som skjedde var at fattigdomen økte? Og nå vil de inn i regjering igjen basert på samme sosialismen som har feilet så grådig, bare se på Venezuela, et prakteksemplar på hvordan sosialisme fungerer i praksis.

Vi er sosialister....

Folkens, vi har VinMONOPOLET. Det er jo faktisk kommunisme det. Staten styrer alt salg, 0 konkurranse. Gratis skole, sykehus osv. Hva er den største høytiden for kommunister? Arbeiderenes dag. Hvilket parti har hvert størst i Norge i evigheter? Arbeiderpartiet. Et navn som hadde passet fint i en kommuniststat såvel som en sosialiststat. Vi har proteksjonisme med tollmurer mot enkelte varer, subsidier av enkelte næringer, forbud mot å importere enkelte varer osv. SV er definitivt mye mer sosialistisk enn det vi har i dag, men vi er fortsatt et veldig sosialistisk land. Er f.eks smørmangel noe som ville skjedd i et fritt marked? Eller er mangel på varer i butikkene et kjennetegn på kommunisme i praksis?

Norge er et reelt eksempel på at sosialisme fungerer strålende. Og du har eksempler på land som går dårlig som Venezuela. Kina igjen er et eksempel på at sosialisme ikke bare fungerer bra, men de har tom statskapitalisme som banker internasjonal konkurranse. De gjør ting som ville vært umulig for private selskaper alene. Så jeg tror hverken du kan si det er udelt dårlig eller bra, men sosialisme er ingen garanti for å lykkes, men det betyr ikke at det trenger å gå dårlig. 

SV derimot :p Det er jo masse høyt utdannede osv som stemmer på dem nå. Mye idealisme, og ikke så mye kamp for arbeidere og slikt lengre. Jeg kan være enig i at SV sosialisme ikke kommer til å fungere, og hvis en ser på tallene så er det ikke mange som har tro på dem.  

Lenke til kommentar

Angående støtte til studenter er det ofte mye misforståelser. Det er alltid studenter som skriver kronikker og lignende om at det er ikke er nok penger. Og helt ærlig, hvorfor skulle noen sagt at de er nok penger? Hvem vil ikke få mer penger? (Og det er faktisk vedtatt å øke støtten til å gjelde alle 12 mnd, som betyr mer totalt, noe som er rimelig da du må betale for studentbolig alle 12 mnd uansett om du er der eller ikke). 

Det betyr ikke at det ikke er mulig å leve på studentlån, og du må ha en jobb. Du kan fortsatt dra på kino, og dra ut i helger av og til. Skal du leie bolig privat eller leie studentbolig i et sentralt sted med høye priser derimot så blir det fort vanskelig. Drar du ut ofte i helger, liker du å kjøpe mye klær, PC ol så blir det og rimelig vanskelig. 

Hvis en ser på prisene:

https://sio.no/bolig/boligoversikt?profile=single

Så kan du få deg bolig for 3000-4500 kr per mnd. Hvis du ser her:

https://www.lanekassen.no/

Og går til støttekalkulator og later som du er student så ser du at grunnstøtten i år er ca 104.000 kr. Det blir utbetalt over 10 mnd, så ca 10.400 kr per/mnd. Det er 6000 kr per måned igjen. Igjen utgifter for bil, barn, skatt osv. Selvfølgelig er det ikke et liv i luksus, men du har nok til å ha et sted å bo, spise vanlig, ha det litt gøy av og til og studere. Og selvfølgelig er det gøy å kunne bo bedre, dra ut å ha det gøy hele tiden osv, men pengene kommer jo fra skatt da. Så da må resten av befolkningen betale for dette. En ting er å betale for at folk skal kunne studere uten å måtte jobbe, en annen ting er å betale ekstra skatt slik at studenter kan få feste mer f.eks. Eller bo sentralt i Oslo.

At det ikke er nok studentboliger er velkjent. Man har jo også et molbosystem hvor utvekslingsstudentene i stor grad har forrang, da de har det vanskeligere på jobbmarkedet - slik at å være norsk er en hemsko om du tar utdanning i dette landet.

Spørsmålet man kan stille seg er hva studenter egentlig bør forvente fra en stat som, i snitt, lopper dem for en haug med ekstra midler når de har endt utdanningen sin. Det er vel ikke så mye å be om at det man betaler ekstra i skatt i løpet av et normalt liv som yrkesaktiv målt opp mot det den jevne bilmekaniker, rørlegger o.l. betaler i stor grad går inn i potten "stipend"? Jeg nekter å tro at det da er snakk om bare 40-50 000kr i 3-5 år. Så kan man jo lure på hvorfor man gidder studere i ørten år og betale ekstra til mottakere som innbiller seg at deres fulltidsjobb er så forbasket mye verre enn å være heltidsstudent.

Lenke til kommentar

Norge har så vidt jeg vet LAVERE selskapsskatt enn i USA. At amerikanerne betaler lave skatter er en myte. Men går man noen hundre år tilbake så hadde de ikke inntektsskatt en gang. Men når staten vokser så må man ha mer skatt også.

Du må inkludere avgifter også og da blir regnestykket er helt annet :-)

Lenke til kommentar

Norge er temmelig ekstreme på avgifter og moms, moms i USA altså sales tax er vel på under 10%. Og bensinprisen ligger vel på 4 kr literen. Men de har også eiendomsskatt, lokale og føderale skatter. Det ble litt bedre etter at Trump kom til makten men det er fortsatt temmelig mye som går til staten der også.

Lenke til kommentar

Er jo ganske utrolig at hjulene går rundt med en så lav "merverdiavgift" over dammen. Merverdiavgift er en av de mer lukrative avgiftene staten kan syssle med justeringer på. Den håver inn enormt vanvittige pengesummer.

Endret av G
Lenke til kommentar

I kina spiser de seg syke på jukseprodukter. Plastikk-riskorn, stoffer tilsatt melk med mere.

Det er jo ikke lov å selge mat som plastikk da. Kina er et fattigere land. De har masse mennesker, og de har ikke like god kontroll.

De har derimot reelt lavere matkvalitet. Plastikk er jo bare juks og lureri, men av faktisk mat. Masse folk som og selger mat som ikke er god, eller noe annet enn det skal være for å tjene mer penger. Mat med høye forekomster av tungmetaller er og et stort problem (Nestle ble faktisk hevet ut av India for å gjøre det). 

I Kina kan så leier du jo og av staten da :p Mye de bygger er jo ikke bygget for å stå lengre enn antallet år du kan leie da (er 70 eller 90 år tror jeg). De bygger, river og bygger nytt igjen. 

Regner med det blir bedre da. Eksempelvis miljø gjør de jo mye nå. 

Likevel så er jo f.eks matsikkerhet en ting som vi tar litt for gitt i Norge. Vi kan kjøpe ting uten å være beskymret for om det er farlig eller ikke. Vi kan spise det rått uten å være redd for å bli syk. Og det koster jo mer. I USA så vaskes eksempelvis kyllingen i klor før den pakkes. Det er billigere, men det er jo ikke like godt å spise.

Samtidig så viser det vel og at prisen ikke er det store problemet. I USA har folk og mye gjeld, og mye kredittkortgjeld. Er ikke Visa og MasterCard amerikanske? Penger er lett å bruke. Så hvorfor det er sånn med gjelden vet jeg ikke, men jeg tror ikke det er på grunn av prisene. Jeg tror at siden folk har mye penger, så tenker de mindre på penger. Og jeg tror mange mennesker bare vil leve "bedre" og "bedre" når de får mennesker. Så hvis samfunnet er rikt så betyr det at folk kjøper dyrere ting. Om folk faktisk hadde budsjett or prioriteringer på pengene de brukte, så tror jeg ikke folk hadde måttet ta opp kredittkortgjeld i slutten av måneden for å kjøpe øl. 

Lenke til kommentar

At det ikke er nok studentboliger er velkjent. Man har jo også et molbosystem hvor utvekslingsstudentene i stor grad har forrang, da de har det vanskeligere på jobbmarkedet - slik at å være norsk er en hemsko om du tar utdanning i dette landet.

Spørsmålet man kan stille seg er hva studenter egentlig bør forvente fra en stat som, i snitt, lopper dem for en haug med ekstra midler når de har endt utdanningen sin. Det er vel ikke så mye å be om at det man betaler ekstra i skatt i løpet av et normalt liv som yrkesaktiv målt opp mot det den jevne bilmekaniker, rørlegger o.l. betaler i stor grad går inn i potten "stipend"? Jeg nekter å tro at det da er snakk om bare 40-50 000kr i 3-5 år. Så kan man jo lure på hvorfor man gidder studere i ørten år og betale ekstra til mottakere som innbiller seg at deres fulltidsjobb er så forbasket mye verre enn å være heltidsstudent.

Ikke bare staten som lopper folk, men det private og såkalte "frie" marked lopper også folk. Hele systemet lopper folk for å være helt ærlig. Organisert lopping av folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

bare se på Venezuela, et prakteksemplar på hvordan sosialisme fungerer i praksis.

Nope, det er et prakteksempel på hvordan idioti fungerer i praksis.

Det er vel det samme?

Sosialisme fører alltid til fattigdom og diktaturer.

Nei. Det stemmer ikke. I Norge forhindrer sosialisme i stor grad fattigdom. USA har langt mer fattigdom enn Norge, fordi de ikke har sosialisme.

I USA har de enorme forskjeller på rik og fattig, nemlig fordi de ikke har et fungerende sosialt system. Å bli født i USA er en stor risiko for å enda opp som fattig. I Norge kan man også ende opp som fattig, men det er rimelig uproblematisk på grunn av sosialismen.

Norge er et av landene i verden hvor folket har det best nemlig fordi vi er sosialistiske. Man tjener bra selv som servitør eller frisør. Forskjellene på rike og fattige er mye mindre.

I USA er forskjellene på rike og fattige enorme. Rike hamstrer verdier som eller kunne blitt en del av økonomien og utnytter alle de andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...