Gå til innhold

Har ikke råd til øl og snus


Anbefalte innlegg

Hvis folk sluttet å handle. Hva da? Her i landet så har vi politikere som bygger så flotte og dyre veier og bompengebommene står tett som hagel og handelsstanden må få politikere til å flytte bommene for å få endret folks handlemønster :-) 

 

Jeg er forøvrig litt enig med deg i det. Men, jeg tviler på at folk sliter med å kjøre over til en annen kommune for å handle om de har lyst. Hva slags veistandard skulle vi ha hatt uten bompengene da? Bompenger er en litt hvilepute for statlig veisponsing, men det gjør også prosjekter mulige, som ellers hadde tatt minst 2-3 generasjoner å planlegge og diskutere ihjel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lite smart å gå inn i forbruksgjeld, men når man tenker på hvor mye skatter og avgifter som spiser av lønna så kan man skjønne at mange blir fristet. Og så har man de som er ung med en helt vanlig jobb og som vil inn på boligmarkedet. En kamerat av meg tok opp et forbrukslån på 400 000 med en rente på 16,5% for å få nok til egenandelen banken krever for å få boliglån.

 

La oss si at man jobber som rørlegger, et av de håndverksyrkene som er best betalt. La oss kalle han Reidar. La oss si han tjener 450 000 kr i året, han har et gjennomsnittlig hus og to barn. Dama forlot han så han er eneforsørger. Så har man inntektsskatt, la oss si 25%. Da blir det en månedslønn på 28 000 etter skatt innpå konto.

 

Inntekt pr mnd: 28 000

 

Utgifter pr mnd:

 

Boliglån - 11 000

Bil - 4 000

Barn - 5000

Mat - 2000

Klær - 2000

Kommunale avgifter - 1000

Annet - 1000

Eiendomsskatt - 1000

Formueskatt - 500

 

Sum utgifter: 27 500

 

Altså er vår kjære Reidar 500 kr igjen per mnd. Så det er kanskje nok, eller? Hvis ikke, hva skal han gjøre? Han kan refinansiere hus og billån, legge alt i ett og få bonus i banken og forsikringsselskapet, kun kjøpe First Price mat, kjøpe klær på Fretex, la være å holde bursdager og ikke kjøpe julepresanger til barna på Julaften, jeg er sikker på at de vil forstå, eller? Kanskje han allerede har gjort alt dette? Kanskje han kan gå til NAV og be om mer penger, men de vil jo se at han jobber 100% stilling, så hva skal vel han med økonomisk hjelp. Barnetrygd og andre stønader kanskje.

 

Som sagt, det er fristende å ta opp lån for å betale mer.

 

(Lag gjerne deres eget regnestykke)

 

Edit: shit, glemte strøm, bredbånd og mobil lol

 

Du glemte også forsikringer, Nrk lisens,tv abb, bompenger, uforutsette utgifter, strøm og pensjonssparing

Endret av Baardsen
Lenke til kommentar

 

Du glemte også forsikringer, Nrk lisens,tv abb, bompenger, uforutsette utgifter, strøm og pensjonssparing

 

 

Man kan klare seg uten Nrk lisens, er bare prioriteting og fornuft som stopper deg. Pensjonssparing, hva? Slik at gamlehjemmet kan rane deg for oppsparte midler når du blir kroket og funksjonsudyktig?

Lenke til kommentar

 

Hvis folk sluttet å handle. Hva da? Her i landet så har vi politikere som bygger så flotte og dyre veier og bompengebommene står tett som hagel og handelsstanden må få politikere til å flytte bommene for å få endret folks handlemønster :-) 

 

Jeg er forøvrig litt enig med deg i det. Men, jeg tviler på at folk sliter med å kjøre over til en annen kommune for å handle om de har lyst. Hva slags veistandard skulle vi ha hatt uten bompengene da? Bompenger er en litt hvilepute for statlig veisponsing, men det gjør også prosjekter mulige, som ellers hadde tatt minst 2-3 generasjoner å planlegge og diskutere ihjel.

 

 

Det er en grei måte å få realisert nye veier på, helt klart.

Lenke til kommentar

Jeg vet forøvrig ikke om det blir mindre diskusjon og oppspising av midler med bompengeordningen før veiprosjektene realiseres. Har ikke innsikt. For det finnes alltid noen grådige gribber som lever av å delta på utredningsrunde etter utredningsrunde på slike store prosjekter.

Lenke til kommentar

Angående støtte til studenter er det ofte mye misforståelser. Det er alltid studenter som skriver kronikker og lignende om at det er ikke er nok penger. Og helt ærlig, hvorfor skulle noen sagt at de er nok penger? Hvem vil ikke få mer penger? (Og det er faktisk vedtatt å øke støtten til å gjelde alle 12 mnd, som betyr mer totalt, noe som er rimelig da du må betale for studentbolig alle 12 mnd uansett om du er der eller ikke). 

 

Det betyr ikke at det ikke er mulig å leve på studentlån, og du må ha en jobb. Du kan fortsatt dra på kino, og dra ut i helger av og til. Skal du leie bolig privat eller leie studentbolig i et sentralt sted med høye priser derimot så blir det fort vanskelig. Drar du ut ofte i helger, liker du å kjøpe mye klær, PC ol så blir det og rimelig vanskelig. 

 

Hvis en ser på prisene:

https://sio.no/bolig/boligoversikt?profile=single

 

Så kan du få deg bolig for 3000-4500 kr per mnd. Hvis du ser her:

https://www.lanekassen.no/

Og går til støttekalkulator og later som du er student så ser du at grunnstøtten i år er ca 104.000 kr. Det blir utbetalt over 10 mnd, så ca 10.400 kr per/mnd. Det er 6000 kr per måned igjen. Igjen utgifter for bil, barn, skatt osv. Selvfølgelig er det ikke et liv i luksus, men du har nok til å ha et sted å bo, spise vanlig, ha det litt gøy av og til og studere. Og selvfølgelig er det gøy å kunne bo bedre, dra ut å ha det gøy hele tiden osv, men pengene kommer jo fra skatt da. Så da må resten av befolkningen betale for dette. En ting er å betale for at folk skal kunne studere uten å måtte jobbe, en annen ting er å betale ekstra skatt slik at studenter kan få feste mer f.eks. Eller bo sentralt i Oslo.

Lenke til kommentar

Jeg vet forøvrig ikke om det blir mindre diskusjon og oppspising av midler med bompengeordningen før veiprosjektene realiseres. Har ikke innsikt. For det finnes alltid noen grådige gribber som lever av å delta på utredningsrunde etter utredningsrunde på slike store prosjekter.

Bor du i Bergen? Der har de hatt bompenger siden 80 tallet og håver fortsatt inn etter at veiprosjektet er ferdig nedbetalt. Det er vel bybanen bilistene skal sponse.

Lenke til kommentar

 

 

OG det ER dyrt i Norge.

Det er en myte som er skapt av tullinger som bare ser på norsk pris opp mot utenlandske priser. Se på lønnsnivået i tillegg så ser bildet helt anerledes ut.

 

+ forbrukerrettighetene våre som veldig mange folk i andre land gladelig hadde betalt ekstra for ;)

 

Om vi ser på prosent av lønnen en husholdning bruker på mat så ligger ikke Norge akkurat særlig lavt.

http://wsm.wsu.edu/researcher/wsmaug11_billions.pdf

 

? Vi er på 13.1% som er mye lavere enn de fleste på den listen (bildet)

 

Edit; Glemte sitat :)

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ganske sikker på at det er dårlig økonomisk sans som er problemet her, og ikke et overordnet samfunnsproblem.

*snip*

 

 

Jeg ser ikke hvordan noe av dette utelukker dårlig økonomisk sans. Nå er vel gjeld en negativ korrelasjon til økt inntekt og status også, der de som kommer fra mer velstående familier stifter mer gjeld.

 

Jeg kan legge til denne videoen om USA, som forsåvidt ikke er like relevant for Norge, men minst like relevant for verden.

 

 

Den økonomiske modellen er defekt på mange måter. Jeg anser at "dårlig økonomisk sans" også delvis skyldes den defekte økonomiske modellen, og at den defekte økonomiske modellen også er stor bidragsyter til at folk har dårlig råd i en tid og utviklingstilstand hvor slikt ikke bør være nødvendig.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet forøvrig ikke om det blir mindre diskusjon og oppspising av midler med bompengeordningen før veiprosjektene realiseres. Har ikke innsikt. For det finnes alltid noen grådige gribber som lever av å delta på utredningsrunde etter utredningsrunde på slike store prosjekter.

Bor du i Bergen? Der har de hatt bompenger siden 80 tallet og håver fortsatt inn etter at veiprosjektet er ferdig nedbetalt. Det er vel bybanen bilistene skal sponse.

 

 

Eller hva med den litt rare under bakken løsningen for søppeltransport, er ikke det et foreslått Bergenprosjekt? Jeg bor ikke i Bergen eller utenfor Bergen.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vet forøvrig ikke om det blir mindre diskusjon og oppspising av midler med bompengeordningen før veiprosjektene realiseres. Har ikke innsikt. For det finnes alltid noen grådige gribber som lever av å delta på utredningsrunde etter utredningsrunde på slike store prosjekter.

Bor du i Bergen? Der har de hatt bompenger siden 80 tallet og håver fortsatt inn etter at veiprosjektet er ferdig nedbetalt. Det er vel bybanen bilistene skal sponse.

Eller hva med den litt rare under bakken løsningen for søppeltransport, er ikke det et foreslått Bergenprosjekt? Jeg bor ikke i Bergen eller utenfor Bergen.

Jeg bor en halvtime utenfor Bergen og har mistet helt oversikten over alt tullet den byen bruker penger på. Det siste var vel et kunstverk til mange millioner som nå må rives fordi det kostet for mye å vedlikeholde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan legge til denne videoen om USA, som forsåvidt ikke er like relevant for Norge, men minst like relevant for verden.

 

Den økonomiske modellen er defekt på mange måter. Jeg anser at "dårlig økonomisk sans" også delvis skyldes den defekte økonomiske modellen, og at den defekte økonomiske modellen også er stor bidragsyter til at folk har dårlig råd i en tid og utviklingstilstand hvor slikt ikke bør være nødvendig.

 

 

Men så har vel ikke USA omfavnet sosialistene, men snarere kjeppjaget dem. Kommunisme-paranoia og det greiene. USA er vel ikke akkurat det beste landet å måle seg opp i mot. Men rendyrket sosialisme har vi hatt en prøvemodell for i Sovjet, og det fungerte også svært dårlig. USA fungerer nok litt bedre enn Sovjet, om man måler de mot hverandre. Det vil alltid være noen snyltere som skal karre til seg mest mulig. I USA så har disse snylterne sørget for å få ting lovfestet, slik at de kan meske seg. Motsetningen av likhet for alle som aldri blir likhet for alle uansett hvordan du vrir på ting.

 

Folk blir egotistiske. Det er ingen vei å snu på akkurat det der tror jeg. Man kan forsøke å begrense det. Anarki eller korrupsjon er heller ikke noe å trakte etter. Makten må være gjennomsiktig, og folket må kunne klare å avsette ledere som ikke får til å styre. Men også det er en vanskelig balansegang.

 

I Norge så har man ingen mulighet til å avsette Stortinget gjennom inndirekte demokrati, så lenge politikerne rotter seg sammen om den samme falskheten, så forblir det pill råttent.

Endret av G
Lenke til kommentar

Var det ikke SV som for noen år tilbake skulle slette fattigdom i Norge ved et pennestrøk og det eneste som skjedde var at fattigdomen økte? Og nå vil de inn i regjering igjen basert på samme sosialismen som har feilet så grådig, bare se på Venezuela, et prakteksemplar på hvordan sosialisme fungerer i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du ikke råd til å kjøpe noe så lar du være, så enkelt BURDE det være... Man sparer ikke til noe lenger, man låner bare litt ekstra.  

 

I disse miljøtider så mener jeg at vårt overforbruk når det kommer til alle typer varer er en mye større miljøtrussel enn feks biler på fossilbrennstoff, som selvfølgelig får masse mer oppmerksomhet i media. Problemet er jo at hele økonomien vår er bygd opp rundt "kjøpkjøpkjøp" prinsippet, å "alt" kommer til å rakne om man stopper det.

Lenke til kommentar

Ja, jeg stoler ihvertfall ikke på sosialistene. Jeg stoler ikke på de folkevalgte generellt heller. De sitter litt for godt til rette i de setene de har. Hvordan skal de kunne stilles til ansvar for noe, spør jeg !?

Lenke til kommentar

 

Hvis folk sluttet å handle. Hva da? Her i landet så har vi politikere som bygger så flotte og dyre veier og bompengebommene står tett som hagel og handelsstanden må få politikere til å flytte bommene for å få endret folks handlemønster :-) 

 

Jeg er forøvrig litt enig med deg i det. Men, jeg tviler på at folk sliter med å kjøre over til en annen kommune for å handle om de har lyst. Hva slags veistandard skulle vi ha hatt uten bompengene da? Bompenger er en litt hvilepute for statlig veisponsing, men det gjør også prosjekter mulige, som ellers hadde tatt minst 2-3 generasjoner å planlegge og diskutere ihjel.

 

 

Det ble flyttet en bomstasjon på E18 mellom Grimstad og Kristiansand. Eller flyttet, det ble opprettet en til fordi folk i Lillesand kunne kjøre gratis til Kristiansand. Handelsstanden ville bremse kundeflukten fra Lillesand til Kristiansand -og det virket.

Edit: de kunne ikke kjøre gratis fordi de har en bomring i Kristiansand btw

Endret av Baardsen
Lenke til kommentar

Har du ikke råd til å kjøpe noe så lar du være, så enkelt BURDE det være... Man sparer ikke til noe lenger, man låner bare litt ekstra.  

 

I disse miljøtider så mener jeg at vårt overforbruk når det kommer til alle typer varer er en mye større miljøtrussel enn feks biler på fossilbrennstoff, som selvfølgelig får masse mer oppmerksomhet i media. Problemet er jo at hele økonomien vår er bygd opp rundt "kjøpkjøpkjøp" prinsippet, å "alt" kommer til å rakne om man stopper det.

 

Det burde bli stilt krav til at produkter skal kunne gjenbrukes mer. Enten gjennom at man faktisk kan få kjøpt deler å bytte på forbrukervarer, eller at det faktisk lønner seg å resirkulere ting, slik at det kan komme tilbake i et nytt produkt framfor å ende på en nedgravd skrothaug.

Men, hvordan skal man få stoppet dumping av søppel i havet, uten først å få alle med på å dra lasset sammen om å levere søppel til egnede mottak?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...