Gå til innhold

VG støtter omskjæring av guttebarn

39 stemmer

1. 1. Bør rituell omskjæring av gutter under 15 år forbys?

• Ja
      37
    • Nei
      2
  2. 2. Kommer du til å slutte å kjøpe VG etter dette?

• Ja
      2
    • Kjøper aldri VG uansett
      32
    • Nei
      5

Anbefalte innlegg

VG advarer på lederplass mot å forby rituell omskjæring av gutter under 15 år fordi det "griper inn i religionsfriheten". Skandaløst spør dere meg. I et sivilisert samfunn bør det være selvskrevent at man ikke kutter i barn med mindre det er strengt nødvendig.  

Jeg har kjøpt min siste VG-avis. 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/sv/sv-og-omskjaering/a/23951296/

Endret av VR-katten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rituell omskjæring av barn er avskyelig, uansett hvilket kjønn man snakker om.

For gutter, så hender det at det trengs av medisinske hensyn, ofte er det nok med et lite snitt, men omskjæringer gjort av hensyn til religion eller kultur er jeg en stor motstander av. Når de blir 18 kan de ta valget selv, hvis de vil omskjære seg kan de gjerne gjøre det hvis de betaler for det selv.  

Endret av Uderzo
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Mer enn litt spesiell tolkning av 'religionsfrihet' at den skal innebære at noen skal få kroppsdeler kuttet av mot sin vilje eller når de er ute av stand til å motsi seg det. En skal altså ha frihet til å utøve sin religion, også når det innebærer å kroppslig lemleste andre og da muligens mot deres religion (eller mangel på sådann).

Selv etter VG standard så er dette en svært lite gjennomtenkt leder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mer enn litt spesiell tolkning av 'religionsfrihet' at den skal innebære at noen skal få kroppsdeler kuttet av mot sin vilje 

Jeg synes ikke det er en spesiell tolkning av religionsfrihet når religionene påbyr slike ting. 

Lenke til kommentar

Mer enn litt spesiell tolkning av 'religionsfrihet' at den skal innebære at noen skal få kroppsdeler kuttet av mot sin vilje 

Jeg synes ikke det er en spesiell tolkning av religionsfrihet når religionene påbyr slike ting. 

Deg om det.

Lenke til kommentar

Alle skjønner at religionsfrihet hander om frihet til å utøve religion. Når en religion sier at man skal omskjære barn så har du ikke religionsfrihet om du ikke kan omskjære barn  ;)

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Alle skjønner at religionsfrihet hander om frihet til å utøve religion. Når en religion sier at man skal omskjære barn så har du ikke religionsfrihet om du ikke kan omskjære barn  ;)

Hvor er religionsfriheten til barna som blir omskjært, da?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor er religionsfriheten til barna som blir omskjært, da?

Den finnes ikke. Ikke alle kan ha religionsfrihet. Akkurat som at ikke alle kan være verdensmestere i boksing. Den enes brød den andres død. 

Lenke til kommentar

Folk har frihet til å gjøre omtrent hva de vil med egne barn i dagens samfunn. Det finnes langt verre ting foreldre gjør mot barna sine enn å la de omskjæres.

Men, det finnes gode argumenter fra begge syn på saken.

Jeg vet ikke helt i forhold til omskjæring. Jeg vil anta det kan sammenliknes med å skjære av ytre kjønnslepper på jentebabyer.

Lenke til kommentar

Onani og renhold er argumenter.

Argumenter - ja. Gode argumenter - nei. Med mindre du mener det å gjøre det vanskeligere for gutter å onanere er et godt argument...

Lol at renhold. 

Forøvrig bør du selv innse hvor håpløst argumentet ditt er når det beste du kan komme med er at "noen foreldre gjør verre ting".

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje vi må få på plass en lov som spesifiserer at religionsfrihet handler om hva personer velger å gjøre for seg selv, eller hva personer gjør i samtykke med personer som har evnen til å samtykke.

Alternativt at religionsfrihet betyr å unnskylde overgrep med religion.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Onani og renhold er argumenter.

Argumenter - ja. Gode argumenter - nei. Med mindre du mener det å gjøre det vanskeligere for gutter å onanere er et godt argument...

Lol at renhold. 

Forøvrig bør du selv innse hvor håpløst argumentet ditt er når det beste du kan komme med er at "noen foreldre gjør verre ting".

Det er ikke MITT argument!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...