Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fikk et vanskelig spørsmål på matteprøve i dag.

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en oppgave i matteprøven i dag, der jeg skulle regne ut areal på tak, og hvor mange meter tak jeg trengte.

Det kan hende at skissen ikke blir seende likedan til alle.

Mål:
B=6m
L=9m

H på trekant=1,8m

^                         |                                                        |

/     |     \                    |                                                        |

/         |1,8m\                |                                                        |

/______|_____\             |_________________________|

|                           |            |                                                        |

|                           |            |                                                        |

|____________|            |_________________________|

6m                                                 9m
Dette er en skisse av huset vi fikk på prøven.
Oppgave 1 var å regne ut arealet av den ene taksiden.
Da regner du først ut hypotesen av trekanten:
   (1,8*1,8)=3,24m

+ (3*3)=9m

√ 12,24= 3,498m

A= 3,498*9=31,482m²

Oppgave 2

Finn ut hvor mange meter med tak du trenger når det rommer 9 (jeg husker ikke hva det het, men vikarlæreren sa at det var noen plater som var under takplatene.) på 1m²?

Hva betyr hvor mange meter tak? Og hva har de andre platene med saken å gjøre?

Det jeg skrev til svar, var rundt 49m. 

Endret av FuturezZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det shingel de spurte om? Det er ikke "plater under takplater" men noe du legger istedenfor takstein.

Legges delvis overlappende (på bildet, hadde du hatt en shingel til ville du lagt de grå områdene over de svarte). Tenk at en slik shingel er 1 meter lang og så trenger du 9 slike for å dekke 1m^2 av taket.

Takshingel_.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...