Gå til innhold

Anbefaling av stille NAS?

Anbefalte innlegg

Noen som vet om en NAS som er stille. Har en noen år gammel Netgear som bråker noe veldig når den jobber mye, eller blir varm. Ikke noe støv i viften eller noe slikt.

Trenger kun plass til 2 disker, da jeg kun bruker den til musikk. Har i dag 2 stk WD Red i den, som må bli med over i en annen. Har ikke råd til 2x2TB SSDer til NAS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er vifta som bråker kan den kanskje byttes ut med en silent sak? Hvis det er HD'ene kan du vel isolere litt rundt eller inni ;)

Har sjekket ut å bytte vifte, finner ingen som vil passe sist jeg sjekket. Det er viften, og ikke harddiskene som lager lyden.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva du legger i "stille", men jeg har god erfaring med Synology. Har brukt flere modeller fra budsjettklassen til semi-profesjonelle. Operativsystemet er likt på alle, og de fleste modellene er forholdsvis stillegående, spesielt om man setter dem til Quiet.

Hva er bruksområdet ditt og budsjett?

Edit: j-modellene er budsjett og pluss-modellene er de kraftigste variantene. DS216j er en to-disk budsjettmodell fra 2016. DS216+II er en to-disk modell med ekspansjonsmuligheter. Man har også noen spesielle varianter som DS716+ som har enda kraftigere CPU. Hvis det kun er snakk om dum lagring kan en j-modell gjøre nytten, men kjører du applikasjoner vil jeg anbefale en kraftigere variant.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Budsjett er 2-3000,-

Denne benyttes kun til musikk som avspilles fra Bluesound enheter på nettverket. Har andre løsninger for video.

Har ikke bruk for tilgang utenifra osv. Men må ta 2 disker slik at jeg alltid har backup av innholdet hvis en disk ryker. Har uansett backup ett annet sted også, men alltid greit å ha så god sikring som mulig. Det ligger MANGE timer jobb bak rippingen av musikk samlingen min, og ønsker ikke å måtte gjøre det igjen.

Med stille, så er det ikke høyere enn standard PC støy, men gjerne stå stille som mulig.

Lenke til kommentar

Budsjett er 2-3000,-

Denne benyttes kun til musikk som avspilles fra Bluesound enheter på nettverket. Har andre løsninger for video.

Har ikke bruk for tilgang utenifra osv. Men må ta 2 disker slik at jeg alltid har backup av innholdet hvis en disk ryker. Har uansett backup ett annet sted også, men alltid greit å ha så god sikring som mulig. Det ligger MANGE timer jobb bak rippingen av musikk samlingen min, og ønsker ikke å måtte gjøre det igjen.

Med stille, så er det ikke høyere enn standard PC støy, men gjerne stå stille som mulig.

Da er Synology DS216 et godt valg, eventuelt DS216+ hvis du vil ha litt mer omph. Hvis det er som du sier så kan du klare deg med en j-modell, men jeg liker ikke å anbefale dem da de er meget begrenset.

DS216j ligger til ca. 1700 på prisjakt, DS216 til 2800. Den tusenlappen er verdt det!

Lenke til kommentar

Budsjett er 2-3000,-

Da er Synology DS216 et godt valg, eventuelt DS216+ hvis du vil ha litt mer omph. Hvis det er som du sier så kan du klare deg med en j-modell, men jeg liker ikke å anbefale dem da de er meget begrenset.

DS216j ligger til ca. 1700 på prisjakt, DS216 til 2800. Den tusenlappen er verdt det!

Meget begrenset på hva, i forhold til DS216/DS216+?

Lenke til kommentar

Les mer her om hva betegnelsene betyr: https://macsynology.wordpress.com/2011/04/20/which-synology-nas-is-best/

Kort og greit er det mengde ram, prosessorkraft, utvidelsesmuligheter, kapasitetsbegrensninger etc.. som bestemmer hvor en NAS blir plassert.

Ellers så har du en NAS-velger på siden til Synology. Men slik du skal bruke den (streame musikk) så er J modellen mer enn nok, men gjør research på om det er mer viftestøy på disse før du kjøper siden dette er et viktig punkt.

https://www.synology.com/en-us/support/nas_selector

Lenke til kommentar

Thor oppsummerer greit begrensningene i j-modellene, og som han sier vil den være tilstrekkelig for kun streaming av musikk. Men, ønsker man å ta i bruk andre applikasjoner i senere tid så er disse modellene håpløse, og derfor liker jeg ikke å anbefale dem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk tak i en Noctua 60x60 vifte og fikk byttet den. NASen ble da helt stille, og det virket som jeg samtidig fikk mer luft ut fronten av NASen samtidig, så det virket nesten som den ble stille og bedre kjølt samtidig.

Tror nok viften kun er der for sikkerhetsskyld, da hullet den blåser igjennom til harddiskene ikke var større enn 3x2cm eller noe slikt

Lenke til kommentar

Noctua viften funket vist ikke alikevell. Musikken stoppet plutselig, og ville ikke igang igjen.

NASen hadde slått seg av, og var varm. Tok ut diskene, og de kunne jeg så vidt holde i.

Da ble Synology NASen bestilt som erstatter. Får håpe diskene har overlevd når de får kjølt seg skikkelig av.

Lenke til kommentar

Høres merkelig ut at diskene skal bli så varm?

Har en Seagate vifteløs NAS i tvbenken og diskene blir omtrent aldri over 45 grader..

Temmelig stille og.. Bare en Irriterende lyd når diskene har vært avslått og starter opp, men ellers bare lett durelyd.

Står vel Seagate sine NAS disker i min.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...