Gjest Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Hei La oss si at man har 800 000 kr på egenkapital og så ligger det en leilighet ute til prisantydning på 800 000 kr, men med 2 mill kr i fellesgjeld. Denne fellesgjelden betales ned via felleskostnader på 8000 kr/mnd Er det slik at man bare trenger å kjøpe leiligheten til 800 000kr med egenkapitalen, og så er det bare å betjene 8000kr/mnd så er det i orden? Eller er det noe jeg har misforstått her? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Jepp, du skal betale til selgerne og borettslaget har et eget lån som du overtar internt der. Hvis du skal ha lån så regner de inn fellesgjelden, men du får ikke utbetalt mer enn det prisantydningen er så du kan betale selgerne. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Jepp, du skal betale til selgerne og borettslaget har et eget lån som du overtar internt der. Hvis du skal ha lån så regner de inn fellesgjelden, men du får ikke utbetalt mer enn det prisantydningen er så du kan betale selgerne. Så greit da, da kan jeg se på leiligheter i helt annen prisklasse takket være dette, da jeg ikke trenger å ta opp lån grunnet egenkapital Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Sett deg inn i forskjellene på borettslags-/andelsleilighet og selveierleilighet før du kjøper. Personlig ville jeg heller tatt opp lån og kjøpt selveier, spesielt siden du har så bra egenkapital. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Så greit da, da kan jeg se på leiligheter i helt annen prisklasse takket være dette, da jeg ikke trenger å ta opp lån grunnet egenkapitalHvorfor kan du se på leiligheter i en helt annen prisklasse da? Betjeningsevnen er jo viktig for din egen del også, ikke bare banken. At du kan kjøpe en leilighet med millioner i fellesgjeld er ikke det samme som at det er lurt. Vil ikke banken låne så du kan kjøpe en leilighet til 2,8 er det kanskje en idè å ikke gjøre det... Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Sett deg inn i forskjellene på borettslags-/andelsleilighet og selveierleilighet før du kjøper. Personlig ville jeg heller tatt opp lån og kjøpt selveier, spesielt siden du har så bra egenkapital. joda, men jeg har nesten ikke inntekt, så dette kan få meg inn i boligmarkedet så lenge jeg nesten ikke tjener noe Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Så greit da, da kan jeg se på leiligheter i helt annen prisklasse takket være dette, da jeg ikke trenger å ta opp lån grunnet egenkapitalHvorfor kan du se på leiligheter i en helt annen prisklasse da?Betjeningsevnen er jo viktig for din egen del også, ikke bare banken. At du kan kjøpe en leilighet med millioner i fellesgjeld er ikke det samme som at det er lurt. Vil ikke banken låne så du kan kjøpe en leilighet til 2,8 er det kanskje en idè å ikke gjøre det... kan du komme på noen eksempler på hvorfor det kan være en dårlig ide? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 (endret) Om f.eks renten stiger og da, alt etter avtale, kan fellesgjelden også stige. Fellesgjelden kan gå opp om borettslaget får mer gjeld også. Om banken mener du ikke kan betjene ett lån, så er det jo en grunn til det. Sett det ihvertfall veldig godt inn i hvilke utgifter det evt. er i tillegg, f.eks strøm, TV, internett eller annet. Endret 17. mars 2017 av aklla 1 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 http://e24.no/privat/eiendom/slik-unngaar-du-fellesgjeld-fellen/10075134 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Om f.eks renten stiger og da, alt etter avtale, kan fellesgjelden også stige. Fellesgjelden kan gå opp om borettslaget får mer gjeld også. Om banken mener du ikke kan betjene ett lån, så er det jo en grunn til det. Sett det ihvertfall veldig godt inn i hvilke utgifter det evt. er i tillegg, f.eks strøm, TV, internett eller annet. skjønner, skal sette meg inn i det, takk for hjelpen! http://e24.no/privat/eiendom/slik-unngaar-du-fellesgjeld-fellen/10075134 driver å leser takk for link Lenke til kommentar
Xenophia Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Sett deg inn i forskjellene på borettslags-/andelsleilighet og selveierleilighet før du kjøper. Personlig ville jeg heller tatt opp lån og kjøpt selveier, spesielt siden du har så bra egenkapital. joda, men jeg har nesten ikke inntekt, så dette kan få meg inn i boligmarkedet så lenge jeg nesten ikke tjener noe Dette var en skummel tankegang, husk at du ennå må betale fellesgjelda på samme måte som du skulle betalt lån i banken. 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Sett deg inn i forskjellene på borettslags-/andelsleilighet og selveierleilighet før du kjøper. Personlig ville jeg heller tatt opp lån og kjøpt selveier, spesielt siden du har så bra egenkapital. joda, men jeg har nesten ikke inntekt, så dette kan få meg inn i boligmarkedet så lenge jeg nesten ikke tjener noe Dette var en skummel tankegang, husk at du ennå må betale fellesgjelda på samme måte som du skulle betalt lån i banken. joda skjønner det, har bare dårlig inntekt, hvis jeg finner en plass som har relativt lav månedlig felleskost. så kan det gå greit Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 joda skjønner det, har bare dårlig inntekt, hvis jeg finner en plass som har relativt lav månedlig felleskost. så kan det gå greit Nei det er akkurat der det kan gå til helv****, ofte har disse inngått avtale om å bare betale renter i X antall år. Så plutselig øker kostnadene gjerne det dobble eller mer når avdragene kommer osv. Kjøp noe du har råd til, med renteøkning. 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 joda skjønner det, har bare dårlig inntekt, hvis jeg finner en plass som har relativt lav månedlig felleskost. så kan det gå greit Nei det er akkurat der det kan gå til helv****, ofte har disse inngått avtale om å bare betale renter i X antall år. Så plutselig øker kostnadene gjerne det dobble eller mer når avdragene kommer osv. Kjøp noe du har råd til, med renteøkning. skjønner, stod noe slikt i linken til bruker Valotunk, dette skal jeg sjekke opp selvsagt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå