nor50 Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Hvor langt kan man kjøre med et fulladet 65 AH batteri når bilen ikke lader? Er en litt tung MPV. Må til butikk å hente ny dynamo i morgen. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Kommer jo helt an på hvor mye strøm du bruker? - Hvis du kun bruker lys holder det vel en god del timer... Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 vil tippe ca 2 timer +- hvis du unngår for mye unødvendig forbruk. 1 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2017 Kommer jo helt an på hvor mye strøm du bruker? - Hvis du kun bruker lys holder det vel en god del timer... Man vet jo selvfølgelig at man er forsiktig med strømforbruket da... Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 (endret) Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt. Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning. Endret 17. mars 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2017 Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt. Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning. Bensinbil Lenke til kommentar
toreae Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt. Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning. Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke. 2 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt. Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning. Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke. Godt poeng, det har du helt rett i Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2017 Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt. Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning. Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke. Likestrøm går, vekselstrøm går ikke uten strøm Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 (endret) Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt. Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning. Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke. Likestrøm går, vekselstrøm går ikke uten strøm Hva for noe? Endret 17. mars 2017 av IntelAmdAti 3 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt. Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning. Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke. Likestrøm går, vekselstrøm går ikke uten strøm Hæ? Forøvrig regnes kapasiteten på et batteri etter hvor mye strøm du kan ta ut på 20 timer. Et 60 Ah batteri kan tappes med 3 A i 20 timer. Bruker du 6 A vil det antageligvis vare noe mindre enn 10 timer. Jo mer du bruker, desto mindre Ah vil ett batteri gi. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2017 Gamle biler hadde likestrømsdynamo/system. På disse kunne man kjøre selv om batteriet var tomt. Det går ikke på "nyere" biler som har vekselstrømsdynamo/system. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt. Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning. Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke. Likestrøm går, vekselstrøm går ikke uten strøm Hæ? Forøvrig regnes kapasiteten på et batteri etter hvor mye strøm du kan ta ut på 20 timer. Et 60 Ah batteri kan tappes med 3 A i 20 timer. Bruker du 6 A vil det antageligvis vare noe mindre enn 10 timer. Jo mer du bruker, desto mindre Ah vil ett batteri gi. 60Ah er 60Ah uansett. Det er som å si at størrelsen på 60liter bensintank regnes utifra forbruk over 20 timer. 60 liter er 60 liter 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt. Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning. Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke. Likestrøm går, vekselstrøm går ikke uten strøm Hæ? Forøvrig regnes kapasiteten på et batteri etter hvor mye strøm du kan ta ut på 20 timer. Et 60 Ah batteri kan tappes med 3 A i 20 timer. Bruker du 6 A vil det antageligvis vare noe mindre enn 10 timer. Jo mer du bruker, desto mindre Ah vil ett batteri gi. 60Ah er 60Ah uansett. Det er som å si at størrelsen på 60liter bensintank regnes utifra forbruk over 20 timer. 60 liter er 60 liter God sammenligning. Om du kjører i 80km/t og bruker 0,6 l/mil eller i 120km/t og bruker 1 l/mil, hva kommer du lengst med på en 60 liters tank? Det jeg skrev over er for blybatterier. Hvor mye det utgjør vet jeg dog ikke. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Han tenker antagelig på at det gikk an å trille igang en bil med gammeldags likestrømsdynamo fordi den faktisk startet å lade, mens em moderne vekselstrømsgenerator (med likeretter selvfølgelig) trenger feltstrøm for å sette i gang ladingen, altså vil den ikke begynne å lade bare med fysisk bevegelse. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 (endret) Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt. Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning. Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke. Likestrøm går, vekselstrøm går ikke uten strøm Hæ? Forøvrig regnes kapasiteten på et batteri etter hvor mye strøm du kan ta ut på 20 timer. Et 60 Ah batteri kan tappes med 3 A i 20 timer. Bruker du 6 A vil det antageligvis vare noe mindre enn 10 timer. Jo mer du bruker, desto mindre Ah vil ett batteri gi. 60Ah er 60Ah uansett. Det er som å si at størrelsen på 60liter bensintank regnes utifra forbruk over 20 timer. 60 liter er 60 liter God sammenligning. Om du kjører i 80km/t og bruker 0,6 l/mil eller i 120km/t og bruker 1 l/mil, hva kommer du lengst med på en 60 liters tank? Det jeg skrev over er for blybatterier. Hvor mye det utgjør vet jeg dog ikke. 3A * 20h = 60Ah 1,5A * 40h = 60Ah Sånn er teorien ihvertfall Til spørsmålet ditt så er hastigheten irrelevant for regnestykket, men du kommer lengre med lavere forbruk :-) Endret 17. mars 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2017 Er dere snart ferdig med off-topic her? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Fordi at bilen er mer effektiv ved lavere hastighet (mindre luftmotstand) så vil den kunne kjøre lengre. Og blybatteriet er mer effektiv ved lavt forbruk. The Peukert Number is directly related to the internal resistance of the battery. Higher currents mean more losses and less available capacity. Dette pga. indremotstand. Mener at det skal være et ekstra tap pga syre blir til gass også, men fant ikke noe om det. nor50 ber oss slutte med off-topic, og det skal jeg. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 (endret) Kjørte en 2011 Focus 1.6 diesel uten dynamo i flere timer faktisk. Så det fungerer. EDIT: Må ta med at motoren gikk fint etter at batteriet vart tomt. Men alt av elektronikk sluttet å fungere inkl. servo og alt. Bilen gikk dårlig, men det fungerte. Endret 17. mars 2017 av Randeboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå