Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

65 AH batteri, hvor langt kjøre uten lading?


nor50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt.

 

Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). 

Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt.

 

Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). 

 

Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning.

 

Bensinbil

Lenke til kommentar

Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt.

 

Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). 

 

Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning.

 

Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt.

 

Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). 

 

Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning.

 

Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke.

 

 

Godt poeng, det har du helt rett i :)

Lenke til kommentar

 

Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt.

 

Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). 

 

Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning.

 

Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke.

 

 

Likestrøm går, vekselstrøm går ikke uten strøm

Lenke til kommentar

 

 

Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt.

 

Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). 

 

Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning.

 

Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke.

 

 

Likestrøm går, vekselstrøm går ikke uten strøm

 

 

Hva for noe?  :)

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt.

 

Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). 

 

Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning.

 

Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke.

 

 

Likestrøm går, vekselstrøm går ikke uten strøm

 

 

Hæ?

 

Forøvrig regnes kapasiteten på et batteri etter hvor mye strøm du kan ta ut på 20 timer. Et 60 Ah batteri kan tappes med 3 A i 20 timer. Bruker du 6 A vil det antageligvis vare noe mindre enn 10 timer. Jo mer du bruker, desto mindre Ah vil ett batteri gi.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt.

 

Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). 

 

Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning.

 

Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke.

 

 

Likestrøm går, vekselstrøm går ikke uten strøm

 

 

Hæ?

 

Forøvrig regnes kapasiteten på et batteri etter hvor mye strøm du kan ta ut på 20 timer. Et 60 Ah batteri kan tappes med 3 A i 20 timer. Bruker du 6 A vil det antageligvis vare noe mindre enn 10 timer. Jo mer du bruker, desto mindre Ah vil ett batteri gi.

 

 

 

60Ah er 60Ah uansett.

 

Det er som å si at størrelsen på 60liter bensintank regnes utifra forbruk over 20 timer.

 

60 liter er 60 liter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt.

 

Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). 

 

Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning.

 

Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke.

 

 

Likestrøm går, vekselstrøm går ikke uten strøm

 

 

Hæ?

 

Forøvrig regnes kapasiteten på et batteri etter hvor mye strøm du kan ta ut på 20 timer. Et 60 Ah batteri kan tappes med 3 A i 20 timer. Bruker du 6 A vil det antageligvis vare noe mindre enn 10 timer. Jo mer du bruker, desto mindre Ah vil ett batteri gi.

 

 

 

60Ah er 60Ah uansett.

 

Det er som å si at størrelsen på 60liter bensintank regnes utifra forbruk over 20 timer.

 

60 liter er 60 liter :)

 

 

God sammenligning. :)  Om du kjører i 80km/t og bruker 0,6 l/mil eller i 120km/t og bruker 1 l/mil, hva kommer du lengst med på en 60 liters tank?

 

Det jeg skrev over er for blybatterier. Hvor mye det utgjør vet jeg dog ikke.

Lenke til kommentar

Han tenker antagelig på at det gikk an å trille igang en bil med gammeldags likestrømsdynamo fordi den faktisk startet å lade, mens em moderne vekselstrømsgenerator (med likeretter selvfølgelig) trenger feltstrøm for å sette i gang ladingen, altså vil den ikke begynne å lade bare med fysisk bevegelse.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvis det er diesel så går motoren selv om batteriet blir flatt.

 

Vil tippe ca 1 time hvis det er bensinbil, basert på omtrentlig hva dynamo leverer (gjerne rundt 60A). 

 

Lampene vil lyse helt til batteriet er helt flatt, men jeg tipper tennpluggene og bensinpumpe gir seg en stund før det pga lav spenning.

 

Det var vel i gamle dager. Moderne biler må vel ha liv i masse elektronikk for å virke.

 

 

Likestrøm går, vekselstrøm går ikke uten strøm

 

 

Hæ?

 

Forøvrig regnes kapasiteten på et batteri etter hvor mye strøm du kan ta ut på 20 timer. Et 60 Ah batteri kan tappes med 3 A i 20 timer. Bruker du 6 A vil det antageligvis vare noe mindre enn 10 timer. Jo mer du bruker, desto mindre Ah vil ett batteri gi.

 

 

 

60Ah er 60Ah uansett.

 

Det er som å si at størrelsen på 60liter bensintank regnes utifra forbruk over 20 timer.

 

60 liter er 60 liter :)

 

 

God sammenligning. :)  Om du kjører i 80km/t og bruker 0,6 l/mil eller i 120km/t og bruker 1 l/mil, hva kommer du lengst med på en 60 liters tank?

 

Det jeg skrev over er for blybatterier. Hvor mye det utgjør vet jeg dog ikke.

 

 

 

3A * 20h = 60Ah

 

1,5A * 40h = 60Ah

 

Sånn er teorien ihvertfall :)

 

Til spørsmålet ditt så er hastigheten irrelevant for regnestykket, men du kommer lengre med lavere forbruk :-)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Fordi at bilen er mer effektiv ved lavere hastighet (mindre luftmotstand) så vil den kunne kjøre lengre. Og blybatteriet er mer effektiv ved lavt forbruk.

 

The Peukert Number is directly related to the internal resistance of the battery. Higher currents mean more losses and less available capacity.

 

Dette pga. indremotstand. Mener at det skal være et ekstra tap pga syre blir til gass også, men fant ikke noe om det.

 

nor50 ber oss slutte med off-topic, og det skal jeg. 

Lenke til kommentar

Kjørte en 2011 Focus 1.6 diesel uten dynamo i flere timer faktisk. Så det fungerer. 

EDIT: Må ta med at motoren gikk fint etter at batteriet vart tomt. Men alt av elektronikk sluttet å fungere inkl. servo og alt. Bilen gikk dårlig, men det fungerte. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...