torest Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Sintef Ocean Samler havromsforskning om tre hovedpilarerer.Herfra skal de forske på alt som rører seg på, under og i havet Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 "– Det er lett å si at nei, her skal vi ikke ha vindkraftverk, for her skal det bare fiskes. Men klarer vi å planlegge vindturbiner sammen med fiskerne, kan det bli to vinnere, sier Johansen." Ja, ganske logisk at flytende store konstruksjoner på havet kan gi et friområde for fisk og skalldyr. Forskning må vi ha, men det virker som mye av forskningen blir til for forskningens egen skyld. Det forskes på mangt, men hvorfor bidrar ikke forskerne mer i selve forvaltningen? Det er et tankekors at Møretorsken kanskje er historie. Har fisket på denne torskestammen som hobbyfisker siden 70-tallet og sett utviklingen. For 30 år siden stod garna med 50 m avstand, parallelt, flere km utover havet. Da jeg var på sjøen for 14 dager siden var det ikke en blåse og se, noe som tyder på at fangstene ikke forsvarer dieselbruken. Hvorfor er det ikke et program for å hjelpe naturen? Lakseelvene er blitt kultivert i generasjoner, men hvorfor er det ikke noe lignende for torsk? En annen side av forskningsaktiviteten er alle seminarene og møtene, som kanskje bare er sosiale møteplasser for likesinnede. I mange tilfeller er det staten som betaler lønn, reisepenger og dekker alle utgifter. Grunnen til konklusjonen er mitt engasjement innen bølgeenergi. Da jeg ble pensjonist fikk jeg tid til å reise på noen arrangement innen "Havrommet". Det 1. var på Madeira, men ingen var egentlig interessert i bølgekraftteknologi, så det endet med at jeg overleverte skissene mine til han som ledet bølgekraftkonferansen før jeg reiset hjem. Neste arrangement var EU sine maritime dager i Gøteborg. Det samme denne gang. Tekniske debatter er helt uinteressant. Her også leverte jeg fra meg skissene mine til en fra bølgekraftsenteret på Orkenøyene. Jeg kunne reist på konferanser om bølgeenergi og bruk av havet hver mnd. dersom jeg hadde ønsket, men jeg fikk mer en nok med disse 2 gangene for 5 år siden. Hvor mye penger blir egentlig brukt til konferanser og møtevirksomhet innen forskningsmiljøene på årsbasis, og er det noen som evaluerer pengebruken og finner ut hvor stor nytteverdien er? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå