Mannen med ljåen Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 ICE har ikke dekning på min hytta. Jeg må bruke Telia eller Telenor sin dekning. Jeg er ikke interessert i et "mobilt bredbånd"-abonnement for router, for jeg bruker data over alt hvor jeg går, og ikke bare på hytta. Jeg ønsker ikke å frakte på router hele tiden, og ha et annet abonnement til mobilen bare for å kunne ringe. Da må jeg betale for to abonnement, og det som jeg bruker til å ringe må også ha en del data så jeg slipper å drasse på routeren. Det optimale er et stort mobilabonnement for mobilen, med tvilling-SIM for routeren som ligger fast på hytta. Teleselskapene gir mye dårlgere pris/datakvote på mobilabonnementene enn mobilt bredbånd-abonnementene. Dette må endres. Min forrige teleoperatør Banzai hadde 100 GB datakvote. Perfekt. Men for godt til å vare. Netcom/Telia stakk kjepper i hjulene, og Banzai gikk konkurs. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Jeg tenkte å portere til Telio og velge 5GB abonnementet, men ble heldigvis frarpdet dette før jeg tok steget. Twlio har oppsigelsestid på inneværende måned OG neste måned selv om man porterer vekk i løpet av 10 dager. Det vil si at hvis man porterer nr vekk fra Telio til operatør x f.eks 10. april, så må man likevel betale ut tilogmed 31. mai. Man får IKKE kreditert sum man får utestående. Kan ikke fatte og begripe at TEK.no ikke har tatt med dette i vurderingen! Stor takk til brukeren Hedonism som informerte meg om dette! Telio skriver selv i sine avtalevilkår: 10 Oppsigelse Kunden kan si opp avtalen ved å meddele oppsigelsen skriftlig til Telio. Avtalen anses opphørt siste dag i den påfølgende måneden etter oppsigelsen ble mottatt. Det der er rimelig skandaløst fra Telio sin side. De er definitivt ikke kundevennlige med en slik praksis. Dersom man har inngått avtale om abbonnement anbefaler jeg at man bruker sine 14 dager med angrerett: 5 Angrerett Kunder har, så langt det følger av lov om angrerett, rett til å gå fra avtalen ved å gi melding om dette til Telio innen 14 dager etter at bestillingen er bekreftet av Telio med vedlagt angrerettskjema. Bestillingen vil normalt bli bekreftet av Telio via e-post umiddelbart etter at bestillingen er gjennomført. Jeg tror ikke det er noen annen mobiloperatør som operer på samme måte som Telio her utenom søsterselskapet deres NextGenTel som også selger mobilabonnement med oppsigelsestid på inneværende og påfølgende måned. Det er jo tydelig opplyst i vilkårene men det er noe de færreste har et aktivt forhold til før de blir henvist dit nettopp i tilfeller som her når fakturaen kommer etter oppsigelse og man må betale for opptil to månedsavgifter etter abonnementet er flyttet over til ny operatør. Denne praksisen er dog helt grei ifølge Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. Sakset fra en annen tråd om dette hvor jeg opplyste @Kynxx om praksisen da han vurderte abonnement hos Telio: Hos Brukerklagenemnda fant jeg en avgjørelse på klage på blant annet dette hos Telio fra i fjor og nemnda sier det er lov i henhold til vilkår: Klager sa opp nummer «telefonnummer 2» og «telefonnummer 3» den 23. november 2015 og nummer «telefonnummer 1» og «telefonnummer 4» den 15. desember 2015. I henhold til vilkårsformuleringen over er klageren dermed forpliktet til å betale for abonnementene henholdsvis ut desember 2015 og januar 2016. Nemnda finner at Telio har fakturert klageren i samsvar ovennevnte vilkår. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Jeg tenkte å portere til Telio og velge 5GB abonnementet, men ble heldigvis frarpdet dette før jeg tok steget. Twlio har oppsigelsestid på inneværende måned OG neste måned selv om man porterer vekk i løpet av 10 dager. Det vil si at hvis man porterer nr vekk fra Telio til operatør x f.eks 10. april, så må man likevel betale ut tilogmed 31. mai. Man får IKKE kreditert sum man får utestående. Kan ikke fatte og begripe at TEK.no ikke har tatt med dette i vurderingen! Stor takk til brukeren Hedonism som informerte meg om dette! Telio skriver selv i sine avtalevilkår: 10 Oppsigelse Kunden kan si opp avtalen ved å meddele oppsigelsen skriftlig til Telio. Avtalen anses opphørt siste dag i den påfølgende måneden etter oppsigelsen ble mottatt. Det der er rimelig skandaløst fra Telio sin side. De er definitivt ikke kundevennlige med en slik praksis. Dersom man har inngått avtale om abbonnement anbefaler jeg at man bruker sine 14 dager med angrerett: 5 Angrerett Kunder har, så langt det følger av lov om angrerett, rett til å gå fra avtalen ved å gi melding om dette til Telio innen 14 dager etter at bestillingen er bekreftet av Telio med vedlagt angrerettskjema. Bestillingen vil normalt bli bekreftet av Telio via e-post umiddelbart etter at bestillingen er gjennomført. Jeg tror ikke det er noen annen mobiloperatør som operer på samme måte som Telio her utenom søsterselskapet deres NextGenTel som også selger mobilabonnement med oppsigelsestid på inneværende og påfølgende måned. Det er jo tydelig opplyst i vilkårene men det er noe de færreste har et aktivt forhold til før de blir henvist dit nettopp i tilfeller som her når fakturaen kommer etter oppsigelse og man må betale for opptil to månedsavgifter etter abonnementet er flyttet over til ny operatør. Denne praksisen er dog helt grei ifølge Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. Sakset fra en annen tråd om dette hvor jeg opplyste @Kynxx om praksisen da han vurderte abonnement hos Telio: Hos Brukerklagenemnda fant jeg en avgjørelse på klage på blant annet dette hos Telio fra i fjor og nemnda sier det er lov i henhold til vilkår: Klager sa opp nummer «telefonnummer 2» og «telefonnummer 3» den 23. november 2015 og nummer «telefonnummer 1» og «telefonnummer 4» den 15. desember 2015. I henhold til vilkårsformuleringen over er klageren dermed forpliktet til å betale for abonnementene henholdsvis ut desember 2015 og januar 2016. Nemnda finner at Telio har fakturert klageren i samsvar ovennevnte vilkår. Telio har kanskje sitt på det tørre, men vi som forbrukere trenger ikke godta praksisen deres. Har dere gått til anskaffelse av deres abonnement så er det bare å bruke angreretten. Det er min klare anbefaling. Lenke til kommentar
UDDV4V9X Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Blir interessant å se månedsprisene til Hello, Chess, Komplett Mobil med flere når de må ha med fri bruk av EU/EØS, det blir vel muligens en økning på 30-50 kr i mnd på de ulike abonnementene de tilbyr. Og hva Telenor og co gjør med de som har gamle utgåtte abonnement, om de lar kundene få inkludert bruken i utlandet i prisen de betaler eller om de "tar en Ice" og sperrer for utenlandsbruk fra juni av inntil man bytter til nye abonnement med EU/EØS-bruk inkludertJeg ser for meg at alle gjør som ICE. Faktisk er ikke det så ille igrunn. Hadde vært knall om operatørene kunne hatt to typer abonnementer. De for bruk kun i Norge og slike internasjonale abonnementer. Det blir riktig nok komplisert både for kundene og operatørene med doble abonnementspakker, men OK for dem som aldri drar utenlands. *edit* Om jeg skulle gjettet på prisene på de nye abonnementene til Hello, så hadde jeg sagt: 125,- 1 GB 230,- 3 GB 250,- 5 GB 330,- 10 GB 440,- 20 GB. Da hadde de vært billigst i omtrentlig alle abonnementene. Ren gjetting, får håpe Herr. Sandaker ser denne meldingen Der tok du desverre helt feil. Fikk de nye prisene i dag, og de er som følger: 129.- 1 GB 249.- 3 GB 349.- 5 GB 449.- 10 GB Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Blir interessant å se månedsprisene til Hello, Chess, Komplett Mobil med flere når de må ha med fri bruk av EU/EØS, det blir vel muligens en økning på 30-50 kr i mnd på de ulike abonnementene de tilbyr. Og hva Telenor og co gjør med de som har gamle utgåtte abonnement, om de lar kundene få inkludert bruken i utlandet i prisen de betaler eller om de "tar en Ice" og sperrer for utenlandsbruk fra juni av inntil man bytter til nye abonnement med EU/EØS-bruk inkludertJeg ser for meg at alle gjør som ICE. Faktisk er ikke det så ille igrunn. Hadde vært knall om operatørene kunne hatt to typer abonnementer. De for bruk kun i Norge og slike internasjonale abonnementer. Det blir riktig nok komplisert både for kundene og operatørene med doble abonnementspakker, men OK for dem som aldri drar utenlands. *edit* Om jeg skulle gjettet på prisene på de nye abonnementene til Hello, så hadde jeg sagt: 125,- 1 GB 230,- 3 GB 250,- 5 GB 330,- 10 GB 440,- 20 GB. Da hadde de vært billigst i omtrentlig alle abonnementene. Ren gjetting, får håpe Herr. Sandaker ser denne meldingen Der tok du desverre helt feil. Fikk de nye prisene i dag, og de er som følger:129.- 1 GB 249.- 3 GB 349.- 5 GB 449.- 10 GB Jeg observerte, og gråt innvendig. Tok meg sammen og gikk videre i livet. For min del blir det å gå opp 5 kr og ned 2 GB for roaming og dette tullete rollover greiene ingen trenger. Kan ikke fatte at folk gikk på det tullet, spare opp til ekstra GB som en ikke har brukt ... Gi os heller større datapakker. Vi går jo baklengs inn i fremtiden! 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 (endret) Du har sett alle de kompliserte reglene til Telenor Yng? Du får en liten datakvote, men denne belastes ikke ved bruk av Spotify. Dette er brudd på nettnøytralitetsprinsippet. De kunne heller doblet datakvotene, og latt kunden disponere den fritt til Spotify, YouTube, Facebook osv. etter eget ønske. Du kan også bytte ut ubegrensede ringeminutter med litt ekstra data. Komplisert må det være. Endret 30. mars 2017 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Komplett økte prisen med 80 kr på 10GB abb, akkurat som om alle kundene roamer hver eneste dag.. 1 Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Blir interessant å se månedsprisene til Hello, Chess, Komplett Mobil med flere når de må ha med fri bruk av EU/EØS, det blir vel muligens en økning på 30-50 kr i mnd på de ulike abonnementene de tilbyr. Og hva Telenor og co gjør med de som har gamle utgåtte abonnement, om de lar kundene få inkludert bruken i utlandet i prisen de betaler eller om de "tar en Ice" og sperrer for utenlandsbruk fra juni av inntil man bytter til nye abonnement med EU/EØS-bruk inkludertJeg ser for meg at alle gjør som ICE. Faktisk er ikke det så ille igrunn. Hadde vært knall om operatørene kunne hatt to typer abonnementer. De for bruk kun i Norge og slike internasjonale abonnementer. Det blir riktig nok komplisert både for kundene og operatørene med doble abonnementspakker, men OK for dem som aldri drar utenlands. *edit* Om jeg skulle gjettet på prisene på de nye abonnementene til Hello, så hadde jeg sagt: 125,- 1 GB 230,- 3 GB 250,- 5 GB 330,- 10 GB 440,- 20 GB. Da hadde de vært billigst i omtrentlig alle abonnementene. Ren gjetting, får håpe Herr. Sandaker ser denne meldingen Der tok du desverre helt feil. Fikk de nye prisene i dag, og de er som følger:129.- 1 GB 249.- 3 GB 349.- 5 GB 449.- 10 GB Omg Hello var jo en av de jeg vurderte for ikke lenge siden, men siden telenor ga meg 100kr rabatt så ble værende. 499kr for 25 GB og ellers fri roaming, overføring av data til ny måned, det er jo absolutt ikke så ille lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg