Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

C-vitamin hva gjør det med kroppen, evt. tilskudd?

Anbefalte innlegg

C-vitamin vet jeg at er vannløselig, og kroppen blir jo av med det overskytende ganske lett, tror jeg da.

Jeg har vært noe trøtt ganske lenge, og begynte på dose 1000 mg av C-vitamin, den var ikke buffret og het at inneholdt Quali-C fra Skottland. Jeg merket vel ikke store forskjeller på helsen. Når den var brukt opp byttet jeg over på 500 mg og den var buffret på følgende måte ascorbic acid/calcium ascorbate/magnesium ascorbate. Det påstås at buffret gir et bedre opptak.

Jeg har merket at urinen lukter mer sur på disse 500 mg buffrede i forhold til de 1000 mg ikke-buffrede. Min konklusjon er vel at jeg ikke behøver 1000 mg ihvertfall når de 500 mg skilles så tydelig ut fra kroppen.

Egentlig så tror jeg at jeg kan gå ytterligere ned, men jeg er usikker på om jeg betaler mindre for en mindre dosering enn 500 mg egentlig. Så kanskje 500 mg økonomisk er greit. Men vil det gå utover kroppen å ta en slik dosering daglig, det lurer jeg mest på? Og dersom det i det hele tatt har en uoppdaget helseeffekt, hvor lavt kan en gå for å bevare helseeffekten?

Alt jeg vet er at jeg ihvertfall ikke har hatt influensa, omgangssyke og slikt denne vinteren. Normalt sett så har jeg jo influensa nesten årlig. Jeg kan jo ha truffet et vindu hvor det ville ha vært et år uten influensa for min del uansett. Kanskje influensavaksinen fungerer eksepsjonellt godt i år, da jeg tok den i høst når den kom på markedet. Mange spørsmål som ikke er enkle å konkludere noe på. Men, om noen kan dele deres syn på C-vitamintilskudd så blir jeg glad  :)

Er det noen bivirkninger av C-vitamin på denne styrken daglig, og kan det påvirke andre blodprøver, nyrer etc.?

Anonymous poster hash: afd46...ae8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C-vitamin mangel er ikke en ting (Det kalles for skjørbuk), så det er ikke det som gjør deg trøtt. Tilskudd av C-vitaminer er rent svada og vil gå rett ut i urinen.

Mitt råd er å bare droppe hele vitamintilskuddet.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kroppen kvitter seg raskt med overskudd av C-vitamin så det lønner seg å bruke buffer heller enn å ta store enkeltdoser.

Har du stort behov for C-vitamin skiller du ut mindre av det. Dette kan du måle i urin. Tar du for mye C-vitamin er det bare dyr urin.

De største mengdedepoene av C-vitamin finner du i binyrene og de igjen forbruker mye av det ved stress.

Lenke til kommentar

Jeg er til tider noe stresset, så da er det ihvertfall en mulig god årsak til å fortsette med en eller annen mild bufferdose av C-vitamin. Hvor godt virker søvn på stress, for jeg bare tenker at de er litt motpoler til hverandre? Heldigvis så sover jeg ikke for ofte f.eks. på ettermiddag og kveld i håp om å gjeninnhente seg, men holder koken med å være våken til leggetid. Er litt svak med leggetidspunkt. Skulle helst trukket i fra en time eller to i forhold til midnatt, men det er noe som gjør tiden omkring midnatt fantastisk god. Er blitt bittelitt bedre på å ikke dra det lengre enn kl 01 som jeg kjenner på meg at er et tidspunkt jeg absolutt helst ikke bør dra det lengre utover for mange ganger i måneden. Det er så fredelig mellom kl 23 - 01, og jeg blir automatisk dratt dit gang på gang. Det føles for meg som noe naturlig, og jeg er rimelig våken da på tross av at en kan kjenne at det naturlige melatoninet gjør den jobben det skal. Jeg kjenner at det er en litt vanskelig vane å bryte, som jeg har en del positive følelser rundt.

Har lett litt i kveld, og synes det er vanskelig å finne et godt prispunkt på doser lavere enn 500 mg. Det eneste som gjenstår da, er om den ekstra overdosen har noen skadelig langtidseffekt? Den ekstra dosen ser ikke ut til å koste særlig mye å tisse ut igjen.

Lenke til kommentar

Det eneste som gjenstår da, er om den ekstra overdosen har noen skadelig langtidseffekt? Den ekstra dosen ser ikke ut til å koste særlig mye å tisse ut igjen.

Skadelige langtidseffekter kan inkludere skam over å bruke penger på rent svada som i beste fall vil få ditt eget urin til å lukte mer surt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt råd er å bare droppe hele vitamintilskuddet.

Et sunt og normalt kosthold inneholder mer enn nok av det folk trenger av vitaminer og mineraler. Så jeg er enig i utsagnet ditt.

Selv et middels eller normal vestlig kosthold inneholder nok vitaminer og mineraler. Eneste jeg kjenner til som muligens kan være problematisk i Norge spesifikt er vitamin D (hvis hovedkilde er sol på hud).

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Kroppen kvitter seg raskt med overskudd av C-vitamin så det lønner seg å bruke buffer heller enn å ta store enkeltdoser.

Har du stort behov for C-vitamin skiller du ut mindre av det. Dette kan du måle i urin. Tar du for mye C-vitamin er det bare dyr urin.

De største mengdedepoene av C-vitamin finner du i binyrene og de igjen forbruker mye av det ved stress.

@zeebra:

Jeg kan tildels være enig med tankegangen, at dersom kostholdet dekker et vitamin eller mineral tilstrekkelig så må det også være bortkastet penger og tidsbruk. Nå er jo ikke vitaminer og mineraler særlig i varmen hos legene da. Dersom noe er vist at er bortkastet, så gjør legene noe riktig.

Men, denne kommentaren i fra vidor syntes jeg var interessant for meg, så det er noe jeg kan ta opp videre med min egen lege eventuellt på sikt. Ihvertfall tolker jeg det slik at binyrene tappes for C-vitamin, men hvor raskt det etterfylles av et normalt kosthold kan en jo også spørre om. Det er interessant fordi jeg har en form for stressorer som innimellom øker selv blodtrykket mitt. Og en gang jeg var litt skjødesløs ved å tilrettelegge for for mye, så ble kroppen i ulage med mye forskjellig type ubehag og lege målte blod i urinen. Sannsynligvis kom dette blodet av som en følge av et forhøyet blodtrykk på 154/100. Urinen ble målt igjen etter noen dager da blodtrykket ikke hadde normalisert seg 100 %, men blodet var heldigvis ikke påviselig lengre.

Blodtrykket har normalisert seg etter at stressorene ikke er til stede. En blanding av fysiske og emosjonelle stressorer (søvn, sykdom i familie og sikkert noen flere). Men på det jevne så er jeg mer sensitiv for stressorer enn mange andre. Det skal lite emosjonellt stress til før jeg kjenner det i frontal lappen og i bihuler og andre relaterte nervebaner nedover ansiktet. Også sprer det seg gjerne til at muskulatur kan bli svært øm. Ikke særlig hyggelig at en er så sensitiv, og sannsynligvis noe jeg må leve med livet ut vil jeg tro.

Dersom man har en slik stresslidelse som det kanskje kan se ut til at jeg har, så synes jeg informasjonen i fra vidor er spesiellt interessant for meg. For andre som holde seg til et normalt kosthold så kan selvfølgelig rådene om ikke å bruke for mye penger på C-vitamin være bra. Det er bare noen få vitaminer som er i legenes varme, og der foreligger det godt undersøkte årsakssammenhenger.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ingen grunn til at du skal ta C-vitamin. Når kroppen har fått nok - så kvitter den seg med resten som avfallstoff (i urin). Du får dermed urin full av C-vitaminer som kanskje fiskene i havet kan dra nytte av. Har du noen plager, så skal du alltid dra til legen med det. Dette fordi legen er den fagpersonen vi skal oppsøke når vi opplever at noe er unormalt med kroppen, og de gjør derfor en del nødvendige undersøkelser for å finne ut av hva årsaken er, eller ikke er. 

Lenke til kommentar

At appelsin inneholder mye C-vitamin er en myte.

Nei. Det er derimot ikke den ultimate kilden til C-vitamin. 100g appelsin (En appelsin veier mellom 100 og 200g) inneholder 53mg Vitamin C, og anbefalt daglig dose er 40mg.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at helseangst blir dratt inn i debatten. En kan alltid stille seg undrende til at folk sliter, lider eller opplever det.

Hva med forsøket om å lete seg fram, er ikke dette verdt noe? En fastlege har uansett ikke tid til å besvare all slags kostholdsspørsmål inngående. De er der for å ta hånd om det akutte til det lettløste. Ellers vil en havne i en avventende postering, en uløselig postering med flere muligheter for vet ikke.

Så når en ikke kommer til bunns med fastlege så må en gjøre egeninnsats. Det er den du kaller for hypokondri, altså egeninnsatsen?

Lenke til kommentar

Hva med forsøket om å lete seg fram, er ikke dette verdt noe? 

Det er verdt noe hvis du er god på kildekritikk. Det hjelper også med litt realfagsforståelse. Hvis ikke vil du antagelig finne mer dårlig informasjon som kun tømmer lommeboka og gjør deg sykere eller sykeliggjør deg.

Lenke til kommentar

At appelsin inneholder mye C-vitamin er en myte.

Nei. Det er derimot ikke den ultimate kilden til C-vitamin. 100g appelsin (En appelsin veier mellom 100 og 200g) inneholder 53mg Vitamin C, og anbefalt daglig dose er 40mg.

Ok, beklager noe feilinfo. Moralen blir: Sjekk og ikke basér bare på hva man har hørt. Appelsin kommer riktignok et godt stykke ned på c-vitamintoppen, men i og med at man normalt spiser større mengder enn mange andre frukter så vil den likevel ha mye å si for inntaket av vitaminet, ja.

Nyper ser ikke ut til å ha blitt tatt med, men er svært c-vitaminrik: https://www.google.no/#q=nyper+c+vitamin&*

Lagd på den gammeldagse måten (ikke most) er det et veldig velsmakende syltetøy.

Mattilsynet og Rinerikes Blad:

1) Guava, rå: 230 mg

2) Paprika, gul, rå: 205 mg

3) Paprika, rød, rå: 200 mg

4) Solbær, rå: 159 mg

5) Paprika, rød, kokt: 130 mg

6) Grønnkål, rå: 120 mg

7) Rosenkål, fryst: 117 mg

8) Paprika, grønn, rå: 115 mg

9) Rosenkål, norsk, rå: 113 mg

10) Persille, norsk, rå: 108 mg

11) Molter, rå: 95 mg

12) Paprika, grønn, kokt: 75 mg

13) Brokkoli, norsk, rå: 70 mg

14) Jordbær, rå: 69 mg

15) Brokkoli, fryst: 68 mg

16) Spisskål, rå: 66 mg

17) Brokkoli, importert, rå: 65 mg

18) Knutekål, rå: 62 mg

19) Rødkål, rå: 60 mg

19) Papaya, rå: 60 mg

21) Kiwi, rå: 59 mg

22) Blomkål, norsk, rå: 58 mg

23) Hodekål, rå: 54 mg

23) Spinat, rå: 54 mg

23) Klementin, rå: 54 mg

26) Sitron, rå: 53 mg

27) Persillerot, norsk, rå: 52 mg

28) Appelsin, rå: 51 mg

29) Brokkoli, kokt: 47 mg

30) Sukkererter, norsk, rå: 46 mg

30) Lime, rå: 46 mg

32) Litchi, rå: 45 mg

33) Blomkål, norsk, fryst: 42 mg

34) Kumquat: 39 mg

35) Blomkål, kokt: 38 mg

36) Mango, rå: 37 mg

36) Nektarin, rå: 37 mg

38) Grapefrukt, rå: 36 mg

38) Hyllebær, rå: 36 mg

40) Kålrot, kålrabi, norsk, rå: 35 mg

40) Hodekål, kokt: 35 mg

42) Persillerot, kokt: 34 mg

43) Asparges, rå: 33 mg

43) Asparges, hermetisk, avrent: 33 mg

45) Stikkelsbær, rå: 32 mg

46) Fersken, rå: 31 mg

46) Neper, norsk, rå: 31 mg

48) Mangold, sølvbete, rå: 30 mg

49) Rips, rå: 27 mg

50) Tomat cherry, importert, rå: 26 mg

50) Kastanjer, ristede: 26 mg

50) Melon, kantaloup, rå: 26 mg

Kilde: Matportalen (Mattilsynet)

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...