Gå til innhold

Slik kunne man gi fri mobildata i Norge


Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Når jeg er i fjellet får jeg ofte svak Edge-dekning.

Med bedre utnyttelse av frekvensene kunne det vært svak 4G-dekning i stedet, uten å bygge flere basestasjoner.

Derfor ønsker jeg mindre 2G.

 

Hva med 800 MHz-auksjonen de hadde for en stund siden?

Telia vant en del frekvenser om jeg husker riktig. Har de bygget/oppgradert noen basestasjoner til å faktisk utnytte disse frekvensene?

Det er ikke sikkert det hadde vært en veldig god idé ettersom veldig få telefoner kan ringe / sende SMS over 4G enda. Da offrer man basis telefoni-tjenester på mange steder. Det er kanskje regulert for mobiloperatører at basis telefoni-tjenester må leveres?

 

Det brukes 4G på 800 MHz, men 4G på 800 MHz får ikke noe lengre rekkevidde enn hva de eldre teknologiene fikk på samme frekvenser.

 

Både Telenor og Telia har masse basestasjoner med 4G på 800 MHz frekvenser. Ta en titt på finnsenderen.no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting man kan tenke på: Ja det finnes et privatmarked, men det er ikke der pengene ligger hos operatørene. Det er bedriftsabonnementer, og ikke glem M2M! Der er det STORE penger å hente for minimalt med trafikk. 2G nettene til Telenor og Telia er vel nedbetalt etter 20 år regner jeg med? Så da er inntjeningen stor tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...