Gå til innhold

Slik kunne man gi fri mobildata i Norge


Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

I USA har de "data cap" på mobildata etter hastighet. De får f.eks. noen GB 4G og så har de fri bruk på 3G. Kunne ikke dette vært noe for norske mobiloperatører? Fri bruk av lave hastigheter og cap på 4G?

 

Bare tenker høyt...

 

I praksis har jo ICE dette allerede men da fri bruk på ekstremt lave hastigheter så det kan ikke brukes til youtube fordi det bare blir timeout.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det koster ikke leverandørene noe mer i forhold til nettverk og drifting å gi fri bruk, de taper bare store penger på å ikke få solgt de flotte datapakkene til ørtenogførti kroner pr GB.

 

Det er lagt opp til kapasitet X på nettverket og så lenge de har software som regulerer ting så vil det være et "ikke problem" ved høy belastning. Jeg antar at kunder hadde vært mer fornøyd med fri bruk og dynamisk hastighet enn "full pupp" og kvote. I forhold til antall kunder på diverse steder så tviler jeg på at hastigheten hadde blitt nevneverdig redusert hvis mange var på, hastigheten varierer uansett slik det er i dag.

 

Et godt eksempel er der de har fri bruk. Går de konk på det? Er det enorme problemer med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3G skal utfases de neste årene så det er heller lite sannsynlig at de kommer til å gå for en slik løsning. Ville nok blitt noe alá maks 10 mbit for x antall kroner og fri bruk, så betaler du for mer hastighet slik vi gjør på bredbånd. Tvilsomt at det kommer med det første da de må ha noe å tjene penger på nå som roaming i Europa ikke lengre gir de gode ekstrainntekter, innskrenking på bruk av overtakserte numre som fem-sifrede o.l.

 

Jeg har to utgåtte Chess-abonnement som har helt fri bruk av datamengde på 4G til 20 kroner dagen som jeg bruker de gangene jeg virkelig har behov for å overføre store datamengder på farten eller om hjemmenettet har nedetid som skjer innimellom pga vedlikehold hos Get o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

3G skal utfases de neste årene så det er heller lite sannsynlig at de kommer til å gå for en slik løsning. Ville nok blitt noe alá maks 10 mbit for x antall kroner og fri bruk, så betaler du for mer hastighet slik vi gjør på bredbånd. Tvilsomt at det kommer med det første da de må ha noe å tjene penger på nå som roaming i Europa ikke lengre gir de gode ekstrainntekter, innskrenking på bruk av overtakserte numre som fem-sifrede o.l.

 

Jeg har to utgåtte Chess-abonnement som har helt fri bruk av datamengde på 4G til 20 kroner dagen som jeg bruker de gangene jeg virkelig har behov for å overføre store datamengder på farten eller om hjemmenettet har nedetid som skjer innimellom pga vedlikehold hos Get o.l.

 

Chess Ambassador? har du de på bege to?

Lenke til kommentar

 

3G skal utfases de neste årene så det er heller lite sannsynlig at de kommer til å gå for en slik løsning. Ville nok blitt noe alá maks 10 mbit for x antall kroner og fri bruk, så betaler du for mer hastighet slik vi gjør på bredbånd. Tvilsomt at det kommer med det første da de må ha noe å tjene penger på nå som roaming i Europa ikke lengre gir de gode ekstrainntekter, innskrenking på bruk av overtakserte numre som fem-sifrede o.l.

 

Jeg har to utgåtte Chess-abonnement som har helt fri bruk av datamengde på 4G til 20 kroner dagen som jeg bruker de gangene jeg virkelig har behov for å overføre store datamengder på farten eller om hjemmenettet har nedetid som skjer innimellom pga vedlikehold hos Get o.l.

 

Chess Ambassador? har du de på bege to?

 

 

Ja, det stemmer. Jeg har to Chess Ambassadør-abonnement fra gammelt av som Chess ikke har faset ut enda. Men det skjer vel sikkert en eller annen dag.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Hvor ofte må man lade et chess kontantabonnement og hvor mye må man lade for, for å holde det aktivt? Jeg har glemt det og har to sånne.

Du må lade 50 kr minimum hver 12. mnd.

 

Ok takk :)

Lenke til kommentar

Av både Telenor og Telia?

 

Jeg forstår argumentet med alarmsystemer og fjernstyring, men det holder vel med ett 2G-nett. Telia kan vel legge ned 2G tidligere, og spesielt interesserte kan bytte til Telenor om de ønsker 2G?

Frekvenser er en begrenset ressurs, og de bør heller ha 4G på den gamle 2G-frekvensen.

Telia skal frivillig legge ned et nettverk som de har massevis av store kunder på.

Hvorfor skulle Telia gjøre det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det koster penger å drifte nett, og det er billigere å drifte 2 nett enn 3. 3G og 4G utnytter radioressursene bedre enn 2G, og dermed blir spørsmålet: hvilket nett skal legges ned først? Teknisk og økonomisk sett er det beste alternativet å økse 2G, men pga mye gammelt utstyr rundt om i det ganske land velger man å beholde 2G og økse 3G først.

 

Og husk: frekvenser som frigjøres ved nedlegging av ett nett kan brukes mer effektivt på 4G.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at Telia ikke har noe interesse av å legge ned 2G før Telenor, slik at store business M2M kunder rømmer til Telenor på kort sikt, i stede for å bygge ut alle modulene dems med noen som støtter 4G.

 

Tror dere de automatisk kommer tilbake til Telia når Telenor også legger ned 2G?

Lenke til kommentar

Hvor mange M2M-kunder, som ikke kan/vil oppgradere sitt gamle utstyr, har Telia?

 

De har sikkert sammenliknet lønnsomheten til disse kundene med kostnaden ved å opprettholde 2G kun for dem.

 

Hvis begrenset kapasitet i basestasjonene er grunnen til høye priser og små datakvoter, burde de prøve å effektivisere frekvens-sløseriet.

 

Når jeg er i fjellet får jeg ofte svak Edge-dekning.

Med bedre utnyttelse av frekvensene kunne det vært svak 4G-dekning i stedet, uten å bygge flere basestasjoner.

Derfor ønsker jeg mindre 2G.

 

Hva med 800 MHz-auksjonen de hadde for en stund siden?

Telia vant en del frekvenser om jeg husker riktig. Har de bygget/oppgradert noen basestasjoner til å faktisk utnytte disse frekvensene? Jeg opplever ikke dekningen som fantastisk. 4G skulle jo få fantastisk rekkevidde på disse lave frekvensene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...