Gå til innhold

Bare tre av ti er positive til DAB-radio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er litt enig med de som sier at Nordmenn syter litt for mye. Men, når det gjelder DAB må det være lov å påpeke hvor ubegripelig utdadert teknologien er og galskapen i å skrote 15 millioner radioer. DAB har først og fremst ett STORT problem. Ubegripelig dårlig lydkvalitet. Langt dårligere en FM. Du trenger ikke lese Lyd og Bilde for å blir overbevist. Prøv selv og skifte mellom FM og DAB på samme kanal og hør forskjellen!

• Liker 1
Lenke til kommentar

DAB åpner for heilt andre muligheiter enn det var på FM båndet, som f.eks. høgare kvalitet på sendingane (på bekostning av antallet kanalar).

Størstedelen av kritikken mot DAB satsinga går nok på at det er mykje pengar som har gått med på å bygge ut basestasjonar og oppgradering av radioutstyr for relativt liten praktisk forskjell.

Særlig med tanke på at internettradio er svært nært til å ta over all radioformidling så kan ein sette spørsmålstegn ved beslutninga om å bygge nok eit bakkenett.

Folk rekk vell knapt nok å kjøpe seg DAB-radio før dei igjen må bytte til ein radio med wifi eller SIM-kort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med de som sier at Nordmenn syter litt for mye. Men, når det gjelder DAB må det være lov å påpeke hvor ubegripelig utdadert teknologien er og galskapen i å skrote 15 millioner radioer. DAB har først og fremst ett STORT problem. Ubegripelig dårlig lydkvalitet. Langt dårligere en FM. Du trenger ikke lese Lyd og Bilde for å blir overbevist. Prøv selv og skifte mellom FM og DAB på samme kanal og hør forskjellen!

Er klar over det. Dab låter renere enn FM, men lyden er flat og får ikke ‘fot’ med å høre på musikk.

Har en kammerat som har et krute godt Bose stereoanlegg i bilen. Under en langtur byttet jeg frem og tilbake mellom forskjellige Dab og FM kanaler og alle i bilen var enig med at FM låt best. Med Dab ble lyden flatere/dårlig dynamikk og man mistet noe glede med å høre på musikk.

Utrolig at NRK i 2017 velger å slå av og erstatte FM signalet med et digitalt signal som gir merkbart dårligere lydkvalitet (på musikk).

Fryder meg fortsatt over at NRK ikke fikk viljen sin for å øke årets tv-lisens!

;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...